bete samt linfrön

K

kickilinisen

Hejsan! Är det någon som är kunnig när det gäller foder? Jag har gett min häst bla linfrökaka 3dl/dag för dess goda egenskaper och även för att jag hört att den kan hjälpa hovarna att hålla sig bra och hon har ätit linfrön senaste året och det verkar faktiskt som det fungerar. (Har gett olika sorters biotin, eqion mm innan) Så min fråga är: Vågar jag fortsätta ge henne detta blandat med lite havre även under betessässongen eller blir det för mycket protein? Känns dumt att sluta med något som verkar fungera men samtidigt vill jag inte riskera att hon får ex. fång? Någon som vet?
 
Sv: bete samt linfrön

Det lilla tror jag inte gör nåt. 1dl linfrökaka är ca 60gram så det bir ju bara knappt 200gram du ger och det innebär max 50g protein.
och nån näve havre att blanda det i gör heller inte så mkt...

Om hästen får fång beror det i så fall på GRÄSET, inte på att du gett några dl linfrö och havre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 404
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp