Bete på kravodlad mark?

lenaloo

Trådstartare
Hej!
Jag har av bonden i byn blivit lovad bete strax utanför vår gård, det är två små täppor (kallade snåltäppor pga av att det ger så pass lite foder att det egentligen inte är värt att bruka den). Bonden har kravodlat foder och tar annars hösilage där. Nu blev han plötsligt oroad att han inte skulle kunna ta mer foder på dessa marken efter att jag haft mina hästar där (två ponnys). Vet någon om det är så stränga regler att man inte får ta krav-hösilage på mark där hästar betat?? Försökt få tag i jordbruksverket, men rätt person är aldrig där!
 
Jag har letat på nätet men hittar ingen annan info än att man får lägga stallgödsel på kravodlad mark, och det blir ju hästgödsel?
 
Ingen fara, kör på.

/KRAV-kontrollant

Är det inga krav på eventuellt övrigt foder som hästarna får? Jag hade tidigare hästarna på en krav-gård (dock i Schweiz, så det är ju kanske inte samma regler) och vi var tvungna att skaffa intyg från tillverkararna av eventuella fodertillsatser/extra foder att fodret inte innehöll några genförändarde ingredienser.

Nu är det ju kanske inte aktuellt med extra foder när hästarna är på bete, men utifall att.
 
Åh va härligt att höra! Jag har ringt vidare idag och nu sa även bonden att det är ok. Bara man inte avmaskade och lät hästarna gå på betet samtidigt (men det är ok att gödsla ut med hästskit från gård även om de blivit avmaskade O_o ). Så nu är det bara att beställa hem stolp :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 217
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 071
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp