Bete på kravodlad mark?

lenaloo

Trådstartare
Hej!
Jag har av bonden i byn blivit lovad bete strax utanför vår gård, det är två små täppor (kallade snåltäppor pga av att det ger så pass lite foder att det egentligen inte är värt att bruka den). Bonden har kravodlat foder och tar annars hösilage där. Nu blev han plötsligt oroad att han inte skulle kunna ta mer foder på dessa marken efter att jag haft mina hästar där (två ponnys). Vet någon om det är så stränga regler att man inte får ta krav-hösilage på mark där hästar betat?? Försökt få tag i jordbruksverket, men rätt person är aldrig där!

Jag har letat på nätet men hittar ingen annan info än att man får lägga stallgödsel på kravodlad mark, och det blir ju hästgödsel?

Ingen fara, kör på.

/KRAV-kontrollant

Är det inga krav på eventuellt övrigt foder som hästarna får? Jag hade tidigare hästarna på en krav-gård (dock i Schweiz, så det är ju kanske inte samma regler) och vi var tvungna att skaffa intyg från tillverkararna av eventuella fodertillsatser/extra foder att fodret inte innehöll några genförändarde ingredienser.

Nu är det ju kanske inte aktuellt med extra foder när hästarna är på bete, men utifall att.

Åh va härligt att höra! Jag har ringt vidare idag och nu sa även bonden att det är ok. Bara man inte avmaskade och lät hästarna gå på betet samtidigt (men det är ok att gödsla ut med hästskit från gård även om de blivit avmaskade O_o ). Så nu är det bara att beställa hem stolp :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar