Bete på havreåker

M

mari_magnus

Hej.
Undrar om någon vet hur det är med att låta hästarna beta på havreåker?

Sv: Bete på havreåker

Menar du nu, vintertid men massa snö och kallt/fruset i amrken ?
Eller på hösten ?

Jag vet faktiskt inte.
OM det är stubbåker så finns det ju oftast en del harvekorn på marken.

Jag hade inte vetlat ha min häst på en havreåker ens vintertid.
Hästar gräver i snön och letar fram det mesta som är ätbart....

Det är vall med insådd havre. Vi har nu ett dräktigt fullblod som har svårt att hålla hull. Vi tänkte isåfall släppa henne där i början på sommaren.

Om du har ett dräktigt fullblodssto som har svårt att hålla hullet, då är det bra mycket bättre att låta den vallen växa upp och göra helsädesensilage av till vintern istället.
Dessutom bör hon ju vara väldigt nära att föla eller ha fölat när det är dags för betessläpp. Då är det bättre att ge henne rejält med foder som komplement till vanligt bete istället.

Är det ett fällt som var insått med have förra året och som sedan slagits. Ja då finns det inget kvar av havren utan då får det räknas som en helt vanlig vall.

Nej, jag hade inte vågat släppa en häst på fri tillgång på havrevall. Icke på min dag.

Om det är som Masse skriver, att det är skördad havre så är det ju ingen havre utan vall med stubb.

Det är väl tvärtom? Alltså vallen som är insådd i havre? Isf är det som andra skrivit, att efter man tröskat/slagit havren så är det en vanlig vall. Havre övervintrar inte, det är en ettårig gröda.

Havren är insådd i vallen som stöd och den var aldrig skördad förra året så då borde väl den självså??

Konstig åker....man brukar ju som sagt göra tvärtom, alltså så in vall i stråsäd, där stråsäden är skyddsgröda.

Teoretiskt så kan ju havren självså sig, men tror inte att den gör det, dels borde vallen dominera ut havren, dels så har nog det mesta som kan gro, grott på hösten, o sen utvintrat.

Hur fick ni ens ner havrefröna i vallen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka