mataii

Trådstartare
Står i valet och kvalet att släppa in hästarna i fårens sommarhage nu eftersom det är så nedrans trist i vinterhagarna nu med detta ständiga regnande och plusgrader. Fårhagen är torrare och ca 5ha stor.
Hästarna är 2 kallblod och jag är livrädd för fång. Det borde vara lite krut kvar i gräset va? Det har ju varit så himla varmt på sistone...
Ge mig råd oh ni allsmäktiga bukefalister!
 
Med tanke på att de nästan runt om i landet (antar jag ?) är eller är risk för frost under iaf natten skulle jag inte släppa dom där. Var bor du i landet?
 
Säger detsamma som ovanstående. Att ha häst på gräs nu i frostens tider och då kortisolhalten är som högst i hästkroppen är som att spela rysk roulett. Får de fång eller får de inte fång? Ofta är det bara frost några timmar under natten så att det ser okej ut på morgonen när hästarna ska släppas ut men jag som har stora sömnsvårigheter kan säga att vi har haft frost nästan varenda natt nu i några veckor trots att det har varit flera plusgrader på dagen emellanåt. Jag bor i Västergötland.
 
Står i valet och kvalet att släppa in hästarna i fårens sommarhage nu eftersom det är så nedrans trist i vinterhagarna nu med detta ständiga regnande och plusgrader. Fårhagen är torrare och ca 5ha stor.
Hästarna är 2 kallblod och jag är livrädd för fång. Det borde vara lite krut kvar i gräset va? Det har ju varit så himla varmt på sistone...
Ge mig råd oh ni allsmäktiga bukefalister!
Det beror på var du bor o hur hästarna är i hull o om de rids. Även hur glupska de är. Mina har aldrig ätit frostat gräs. De säger då till - nu vill vi ha hö- mat.;)
JAG skulle lätt göra det o sen ge mindre hö. Kanske bara halm om det är gott om gräs.
Jag tror nog att du inte har dem ute dygnet runt utan skydd som andra verkar förutsätta.
 
Det beror på var man bor, i Skåne växer gräset fortfarande.

Jo, men det har med tempeeraturerna att göra! Läste för ett par dagar sedan på Hästmagasinet att Jordbruksverket nu sagt att det är "den kalla årstiden" och alla djur ska ha ligghall vid utevistelse mer än
h/dygn :)
 
Vad menar du?
Bara för att de får gå i schyssta gräshagar dagtid betyder inte att de inte får komma in till natten.
Alla har inte sina hästar i bajslera upp till knäna.
 
Vad menar du?
Bara för att de får gå i schyssta gräshagar dagtid betyder inte att de inte får komma in till natten.
Alla har inte sina hästar i bajslera upp till knäna.
TS srkev Bete, för jag antog att hon menade att hennes hästar skulle gå ute dygnet runt... annars är det ju inte direkt Bete vi snckar om, där av min koppling till Jordbruksverket.
 
Jo, men det har med tempeeraturerna att göra! Läste för ett par dagar sedan på Hästmagasinet att Jordbruksverket nu sagt att det är "den kalla årstiden" och alla djur ska ha ligghall vid utevistelse mer än
h/dygn :)

Den kalla årstiden definieras på jordbruksverket.se som den tid på året då betestillväxt inte sker. Det är inte nytt.
 
Nu har det blivit såpass kallt att hästarna ska ha tillgång till ligghall, ifall de är ute mer än 16h/dygn, enl. jordbruksverket.

Oj jag missade massa svar här!
Självklart skulle dom inte gå utan skydd. Dels finns ligghall i den hagen, dels hade jag ändå tänkt ta in dom på nätterna. Tokigt formulerat..

Ja det verkar lite småläskigt nu, även om frostnätterna har varit väldigt lätträknade. Bor i Sörmland.
Har inte släppt ut dom i stora gräshagen utan knatar på i vinterhagarna. Kanske säkrast så:/

Sen när/om det blir rejält med snö då? Är gräset fortfarande farligt att äta då? Det är ju lite aktivering att gå o sparka efter gräs iaf..

Hästarna det handlar om är två kallblod, möjligtvis lite överviktiga och rids tyvärr på tok för lite just nu. Kanske 1-3 dagar i veckan.
I jul hoppas jag att vi ska komma igång igen:)
 
Oj jag missade massa svar här!
Självklart skulle dom inte gå utan skydd. Dels finns ligghall i den hagen, dels hade jag ändå tänkt ta in dom på nätterna. Tokigt formulerat..

Ja det verkar lite småläskigt nu, även om frostnätterna har varit väldigt lätträknade. Bor i Sörmland.
Har inte släppt ut dom i stora gräshagen utan knatar på i vinterhagarna. Kanske säkrast så:/

Sen när/om det blir rejält med snö då? Är gräset fortfarande farligt att äta då? Det är ju lite aktivering att gå o sparka efter gräs iaf..

Hästarna det handlar om är två kallblod, möjligtvis lite överviktiga och rids tyvärr på tok för lite just nu. Kanske 1-3 dagar i veckan.
I jul hoppas jag att vi ska komma igång igen:)

Ja gräset är tyvärr farligt att äta när det är snö med för då är det ju fruset hela tiden. När det handlar om kallblod som dessutom är överviktiga så hade jag inte tagit risken och släppt dem där. Hellre en lite tråkig hage än fång. Då är det bättre att lägga in lite pinnar och sly som de kan gå och gnaga på mellan hö/ensilagegivorna.
Som jag skrev ovan så är kortisolhalten som högst i kroppen ifrån hösten och över vintern och då ökar risken för fång något enormt. Det ihop med frost är ingen bra kombination och absolut inte för en överviktig häst.
 

Liknande trådar

T
Foder & Strö Har just suttit och läst några trådar om foder, bete och fång. Lite fel årstid kanske att diskutera vårbetet just nu när första snön...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Inelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp