Bete- kraftfoder?

superstar

Trådstartare
Har letat efter liknande trådar (var säker på att det skulle finnas någon) men inte hittat någon.

Jag får om 1-2 veckor hem en 5-årig halvblodsvallack som då släpps direkt ut på bete dygnet runt. Han är nästan 1,70 i mankhöjd och väger väl troligen runt 550 kg. Just nu är han ganska omusklad men jag ska sätta igång honom och få upp honom till tävlingskondition och muskulatur under sommaren.

Hur mycket kraftfoder bör jag ge när han går på bete och jag inte kan veta analysvärdena? Det är ett mycket fint bete och tillgång till mineraler+salt finns.
Kan inte mycket om detta med foder men har för första gången nu i år gett min nuvarande häst foder uträknat efter hö-analys och märkt bra resultat.

Hur fort kan jag öka på fraftfodergivan när han börjar komma upp i kondition (ska alltså hållas igång hela sommaren) och framför allt vad för kraftfoder ska jag ge? Har tillgång till de flesta fodersorter men har börjat fundera på att kanske ge något färdigfoder under sommaren om det finns något som passar?

Det här blev rörigt men någon kanske kan ge lite tips.

//Ullis :bump:
 
Det är inte alls säkert att du behöver ge kraftfoder överhuvudtaget.

Skulle tippa på att han väger åtminstone 600 kg, om inte mer.

Halvbloden (1,65-1,70) i mitt stall väger runt 600-650 kg.

mvh Jessica
 
Joo, du har nog rätt i att han väger mer än 600 kg.. iaf i full muskulatur, han är rätt biffig. Drog bara till med någon siffra...

Tror iaf att han behöver kraftfoder när jag har honom i full gång under sommaren, rätt svårfödd häst som ska ridas och tränas i hoppning så fort konditionen tillåter.

Någon annan som har något förslag?

//Ullis :bump:
 
Svårt att svara på. Försök att utvärdera hull och energi/temprament och fodra efter det.
 
Okej, tack.

Finns det något färdigfoder som brukar fungera bra för hästar på bete? Har själv alltid fodrat med havre, kli, korn etc ("råvaror" eller vad man ska kalla det) men är lite sugen bara på att testa ett av alla dessa färdigfoder och tänkte passa på nu under sommaren, så får jag senare fundera på vad som passar bäst ihop med höstens hö.

//Ullis :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 559
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp