Bete inte bete?

F

Fladde

Min häst har haft:

2 knäledsinflmationer
1 låsning på vänsersida i ryggen.
1 inflamation mitt på ryggen
1 inflamation mitt på "rumpan" på höger sida.
1 Kotledsinflamation

Dom 2 saker jag skrev sist i listan är det hon sist är behandlad för och vi ska in till Djursjukhuset nästa vecka.
Hästen har blivit friskförklarad två gånger men har blivit dålig bägge gångerna när jag börjat trava.
Då jag inte tror att hon blir bra nu även om dom friskförklarar henne nästa vecka.
Så har jag funderat på om man skulle släppa ut hästen under hella sommaren för att senare åka till Djursjukhuset när hästen har gått på bete och börjats ridas i skritt och lite trav.

Tror ni det hade varit en bra ide?

Jag ska självklart snacka med behandlande vetrinär först!

Sv: Bete inte bete?

Jag tycker det rent generellt låter som en bra ide att ge Missy ett bete att i lugn och ro läka ut sina problem på. Men jag skulle kombinera med massage/equiatriker/kiropraktor/vad man nu väljer kontinuerligt under betesperioden.

Alexandra_W skrev:
Jag tycker det rent generellt låter som en bra ide att ge Missy ett bete att i lugn och ro läka ut sina problem på. Men jag skulle kombinera med massage/equiatriker/kiropraktor/vad man nu väljer kontinuerligt under betesperioden.

Jo jag har ju en massör som går igenom henne minst 2ggr i månaden just nu så det kommer fortsätta även under sommaren.

Jag hade slängt ut henne på bete jag också - så hon får en möjlighet att röra sig fritt och läka sig själv.

Dock, precis som Alexandra säger, med regelbundna kontroller av equiterapeut/osteopat/massör. :)

SaraMara skrev:
Jag hade slängt ut henne på bete jag också - så hon får en möjlighet att röra sig fritt och läka sig själv.

Dock, precis som Alexandra säger, med regelbundna kontroller av equiterapeut/osteopat/massör. :)

Jo det har jag tänkt.

Vill ju värkligen att Missy ska bli bra :cry:

Bete låter bra, ge henne en chans att läka sig själv! Tänk på vilket sorts bete bara, kan ju vara svårt att hitta, men lite lätt kuperat är bra, så musklar hon sig lite av sig självt.
Hoppas hon blir frisk sen!!!

Häls Embla

Jag hade också släppt ut henne på bete (efter att ha pratat med veterinären givetvis), då vi ofta underskattar vilans läkande kraft.

Solskensexempel: En i min f.d. stall arbetade på en travbana där det fanns en häst som upprepade gånger blev halt (bl.a. ledinflamationer). Ägaren tröttnade och ville slakta. Denna tjej erbjöd sig då att ta hand om hästen (hon fick köpa hästen) och gjorde som så att hon lät den vila i nästan ett år (dvs. gjorde inget mer med hästen än att släppa ut hästen i en vanlig hage varje dag). Hästen kom tillbaka till travbanan, efter en hyfsad karriär med en del insprungna pengar (runt 200.000 tror jag det var) skolade denna tjej om honom till ridhäst och fick uppleva flera härliga år till med honom. Detta är ju som sagt en solskenshistoria, jag vet inte hur många fler exempel det finns. Men jag tror på att vilan kan ha en stor positiv effekt på läkandet.

Albatross skrev:
Jag hade också släppt ut henne på bete (efter att ha pratat med veterinären givetvis), då vi ofta underskattar vilans läkande kraft.

Solskensexempel: En i min f.d. stall arbetade på en travbana där det fanns en häst som upprepade gånger blev halt (bl.a. ledinflamationer). Ägaren tröttnade och ville slakta. Denna tjej erbjöd sig då att ta hand om hästen (hon fick köpa hästen) och gjorde som så att hon lät den vila i nästan ett år (dvs. gjorde inget mer med hästen än att släppa ut hästen i en vanlig hage varje dag). Hästen kom tillbaka till travbanan, efter en hyfsad karriär med en del insprungna pengar (runt 200.000 tror jag det var) skolade denna tjej om honom till ridhäst och fick uppleva flera härliga år till med honom. Detta är ju som sagt en solskenshistoria, jag vet inte hur många fler exempel det finns. Men jag tror på att vilan kan ha en stor positiv effekt på läkandet.

Självklart kommer jag snacka med vet först.

Jag tror också på det för på ett bete går hon fritt och kan läka i lugn och ro..

EmblaAsk skrev:
Bete låter bra, ge henne en chans att läka sig själv! Tänk på vilket sorts bete bara, kan ju vara svårt att hitta, men lite lätt kuperat är bra, så musklar hon sig lite av sig självt.
Hoppas hon blir frisk sen!!!

Häls Embla

Bete har vi redan ska hon gå får hon gå på betet dom har vid satallet så har jag tillgång till stalet m.m..

Jag hade också släppt ut på bete.

Kanske blir hon frisk, och om hon inte skulle bli det så får hon iaf ha en skön sommar.

Min kompis häst hade flertalet inflammationer, började i kotorna och sen lite var stans.

Till sist så släppte hon henne på bete en riktigt lång period efter att ha överlagt med veterinär. Både hon och stoet behövde semester från kliniker och program. Så hon släpptes på bete efter att de gjort ett sista försök med behandling. Detta var i stort sett sista chansen, veterinären trodde inte att hon kunde bli helt bra.

Till hösten skrittades hon igång och på återbesöket var hon helt frisk. Detta är flera år sen nu och de tävlar i både hopp och dressyr.

"En liten solskenshistoria som jag tyckte att du skulle få del av, om en trasig häst och en envis matte som inte gav upp"

Hoppas att hon blir bättre snart....det är jobbigt och motig ibland, men ni har ju gjort så mkt nu i undersökningsväg. Ni fixar detta du och din fina häst. :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka