Bete - hur räkna då?

I

IslaBonita

Lite hjälp, (igen) önskas... Min första sommar med egen häst! :)

Sitter och läser Christina Plancks bok om utfodring. Där står en hel massa om bete och olika vallväxter. Där jag står inackorderad är det redan färdiga hagar där hästarna ska gå i sommar, och jag har faktiskt inte en susning om vad det är för sorts växter :crazy:

Hur gör ni andra över sommaren? Kan man analysera betet? Det är två olika hagar de går i, en på dagen och en på natten. I dagsläget äter min häst inget krafftfoder, endast hö, lusern och mineraler. I min lånebok står det fina värden på bete, som ju förutom mineralerna som jag behöver tillsätta, men kan man bara ta och räkna med de siffrorna rakt av liksom? Bete som bete, eller vad?

Sv: Bete - hur räkna då?

I det foderstatsprogram jag använde finns det inlagt bete. Så man kan välja försommarbete, högsommar, sensommar och förvuxet bete. Sen kan man välja lite, normalt eller kraftigt bete och hur många timmar hästen går i hagen. Det blir ju inte exakt man man får ett hum om hur mycket hästarna får i sig.

Räknar inte på bete. Tittar på hullet och tillskottsfodrar om det behövs. Nu har vi inte hästarna ute 24/7 och fullblodet klarar sig inte ens på den välgödda nyinsådda vallen, så han får både kraft- och grovfoder inne över natten oavsett. Shettisen däremot (och tidgare halvblod) får bara lite bukfylla att sysselsätta sig med under innetimmarna på natten.

Saltsten och separat mineralsten tycker jag är en självklarhet på bete (dock inte mineralsten med melass i!)

Jag räknar aldrig på bete, utan räknar med att hon blir övergödd och motionerar lite mer -så gott det går. ;)

Ger lite mineraler i samband med skötsel och så en saltsten i hagen såklart.

Nu kommer vi att flytta till ett stall med eventuellt sämre bete, så det visar sig om hon kommer att hålla sig bra i hullet eller t.o.m falla ur. Det senare skulle nästan vara välkommet efter 4 år som überlättfödd tjockis.:angel:

Men i vilket fall som helst så är det hullet jag får titta på.

jag har inte mina hästar på bete men de går i betes hagar från 07:00 till 20:00. jag går efter gräsets kvalite + hästens arbete + hästens hull. min lätt födda fång shettis får därför gå i en gräs fri hage och får bara betfor och 2-3kg hö (om dagen), min gamla ponny som är svår född och mager efter vintern får gå i en hage med kraftigt gräs och stödfodras med musli- lucern- betfor- olja- biotin. och min tävlings häst får gå i samma hage som gamlingen 9kg hö om dagen och musli och betfor. alla får mineral sten
magert gräs + tjock häst = bra.
magert gräs + mager häst = måste stöd fodras
kraftigt gräs + tjock häst = dåligt, man får begränsa hästens ätande
kraftigt gräs + mager häst = bra

häst i mycket träning på magert bete behövs enligt mig stöd fodras med kraft foder,
om man inte rider så mycket/ bara rider ut i skritt så ser jag inte att hästen behöver stöd fodras om betet är bra.

vi har två sorters hagar i år, en med mer stenmark (mindre kraftigt bete) och fyra-fem med ängsbete/gamla åkermarker. Hästarna (nordsvensk unghäst i perfekt hull, arab i bra hull) får nu gå i den steniga = ej kraftigt bete tills de vant in sig på gräs efter vintern. så nu är det vinterns foderstat som gäller fortfarande eftersom betet inte satt igång och de fortfarande går in om natten.

Men när betet kommer igång kommer vi ha en metod där vi släpper fåren+lamm på bete (äng/gammal åker) så de får i sig det viktigaste mest näringsrika gräset och trimmar till lagom mycket bete för hästarna som släpps i hagen när fåren flyttat till nästa. Detta kommer förhoppningsvis innebära att vi kommer ha koll på hästarnas hull under hela sommaren. Annars så talar våra tidigare somrar för att svårfödda hästar som aldrig tidigare varit påväg mot lite mer hull än perfekt blir runda som tunnor under sommaren = väldigt, väldigt bra bete. Det som vi kanske kommer behöva ge dem när betet är igång och de är ute dygnet runt är selentillskott och salt. Fast om någon av mina hästar skulle hårdtränas, tävlas och prestera maximalt skulle jag eventuellt lägga till lite kraft protein eller groov. Tänk på att hästar som har möjlighet till att äta dygnet runt kan få i sig runt 40kg gräs per dygn!

Du kan ju höra med de som haft häst på det betet tidigare hur de har gjort, hur hästarna reagerar i hull osv. Det är nästan lättast för att få ett hum om läget.

Hm. Tack för svar. Nu vet jag ju inte om betet är "bra" eller dåligt, så det får jag väl se. Men hur gör ni i shiftet? Som i dagsläget, får min häst 6 kg hö, minskar ni ett kg hö per tre timmars bete, eller något sådant? Så om hästen går på bete 12 timmar innan de släpps för fullt så får man ge 2 kg på natten tex?

Räknar inte alls på sommaren utan kollar hullet på hästen (vilket brukar vara något rundare än på vintern :d)

Pållen lever helt på gräset hela sommaren för det mesta men blir det torka och dålig återväxt så ger jag hö i sådan mängd att han håller hullet.

Saltsten med selen i brukar vi ha också.

brukar nog räcka, de brukar vara rätt dästa efter att ha gått ute 12 timmar på bete så det räcker nog, jag ger höet som en stabilisering av magen i början, sen får de lite ute på betet och faktiskt äter de lite i början, kanske för att magen ska må bra??

sen får de lite ute på betet och faktiskt äter de lite i början, kanske för att magen ska må bra??

Det är för att vår/tidigt bete innehåller lite växttråd/fibrer. Därför äter hästar oftast grovfoder från början trots att det ser ut som det finns massor med gräs.

Hur gör ni andra över sommaren? Kan man analysera betet?

Visst kan man analysera betet. Vill man vara säker på att hästen får en balanserad foderstat även när hästen går på bete så tar man ett prov och skickar på analys.

Problemet är att man inte vet hur mycket gräs hästen äter och dessutom varierar vattennhalten i gräset med väderleken. Om hästen håller sitt hull, dvs. varken går upp eller ner i vikt, är hästen i energibalans och du kan då räkna med att hästen äter den mängd bete som erfodras för att täcka sitt energibehov.
Sedan räknar du som vanligt fast du får räkna på TS.

Ofta räcker det med att hålla koll på hullet på sommaren. Det är inte så troligt att en häst som går på bete och är i bra hull får i sig för lite protein. Man ska inte överdriva tron på analyser, vi måste ju fortfarande klara av att bedöma om hästen verkar må bra genom att titta på den. Dessutom är ju betesväxter i ständig förändring så en analys skulle vara inaktuell efter en vecka eller så.

Salt, vatten och ev selen bör man ju såklart ge dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 324
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka