Bete efter midsommar?

K

knyttet

Har hört många säga att om man har hästar i riskzonen för fång, så ska man inte släppa dem på bete förrän efter midsommar.
Är det någon som vet om det stämmer och i så fall varför? Eller är det bara "gammalt skrock"?

jag har aldrig hört det förut, men kan tänkas att det har å göra med att gräset inte är lika näringsrikt eller nå efter midsommar, och att de inte är lika känsliga om de gått ute lite längre innan de får bete.. Eller nå sånt. Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka