bete dygnet runt

N

nyfikenjag

Har alla här på buke. sina hästar på sommarbete dygnet runt? Eftersom min häst blir så tjock på sommaren trots mycket ridning funderar jag på att ha henne gå på bete typ halva dagarna och i hage utan gräs halva dagarna. Låter det dumt? Kan det bli knas i magen på henne med denna typ av bete? Självfallet ska hon få hö att tugga på de timmar hon inte går på gräs.

Sv: bete dygnet runt

Hej!!!

Det går ju absolut att göra så..ge lite hö i hagen istället och låt henne inte beta hela dagarna...:)

Mina ponnyre får fyra timmar om dagen på gräs, max. Mer än så och hullet sticker iväg! Jag ger ungefär samma foder som på vintern, men drar ner lite på höet eftersom de får i sig en del näring av gräset.

Mina hästar kommer inte gå på bete dygnet runt, stoet spricker nog då! :angel: Eftersom betesbegränsare inte fungerade på henne kommer vi göra följande:

Stoet kommer gå på betet ca 10h/dygn, valacken snarare 14 (han går kvar där när hon rids/körs) Naturligtvis blir det inte exakt och inte lika varje dag, men ungefär så.

Resten av dygnet går de i vinterhagen där det bara finns liiite gräs att pillra i samt fri tillgång på mkt fin halm i lösdriften. Valacken kommer även äta lucern då han behöver lite mer än stoet...

Ev får de gå på dygnet-runt-bete på sensommaren/hösten, det beror på hur mitt sto ser ut!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 396
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31