Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

S

solenbakommolnet

Hej, hopp!

Nu har jag funderat igen :crazy: Om jag bara ger mina hästar kraftfoder vid ridning när de går på betet hur fungerar det då? :o

Jag menar, tar det inte upp till 12 timmar innan hästen tillgodo gjort sig kraften? Vad har de då för nytta av maten?

Alltså jag vill ju att min häst ska vara pigg och glad när jag rider, inte dagen efter. Om jag inte rider flera dagar i rad vill säga för då har de ju fått kraft flera dagar :smirk:

Är det någon som förstår vad jag menar?

Det känns lite "fel" (konstigt) om jag ska utfodra hästarna dagen före jag ska rida :eek: Dessutom funderar jag över: Hur mår hästarna och deras magar av att bara få kraft vissa dagar :confused:

Hjälp! Sådana här frågor behöver få svar :banana: :bow:

Alltid lika tacksam!
Asska
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Det finns inget vettigt skäl att ge kraftfoder i samband med ridning utom som en positiv grej när man tar in från hagen o då räcker en halv näve. Om hästen tränars hårdare än betet ger skall man ge tillskott varje dag.
PL
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

peter_lundin skrev:
Det finns inget vettigt skäl att ge kraftfoder i samband med ridning utom som en positiv grej när man tar in från hagen o då räcker en halv näve. PL

Va :o

Det var bland det dummaste jag hört :eek:
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

PL har en poäng där. Om man bara ska ge sin häst något efter ridning för belöningsskull så räcker det med en näve.
OM man däremot ger för att hästen behöver tillskott så ska den ha det varje dag. Oavsett om man rider eller ej.
Tillskott behöver den om den inte håller hullet på betet. Vill du ha mer sprutt på hästen så föreslår jag att hästen inte sover ute på nätterna. På nätterna betar de och blir då trötta under dagen.
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

En förklaring kan vara att hästen går i sand/lerhage :cool: :D :D

En häst som går på bete (försommar) i lösdrift dygnet runt får i sig i runda slängar:
Energi 110 MJ/dag
smältbar råprotein 744g/dag
Lysin 86 g/dag
Kalcium 57 g/dag
Fosfor 33 g/dag
Magnesium 14 g/dag
Natrium 2,4 g/dag
Järn 1056 mg/dag
Koppar 50 mg/dag
Mangan 403 mg/dag
Cobolt 1,9 mg/dag
Jod 1,7 mg/dag
A-Vitamin 960000 IE/dag
D-Vitamin 1220 IE/dag
E-Vitamin 1920 mg/dag

o.s.v. tendensen är klar eller.....?
Siffrorna är analyser gjorda av kraftfoderproducent. Vet inte riktigt vad som skulle behöva kompletteras, möjligen saltet då.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Skulle sänka kraftfodret men den skulle fortfarande få varje dag! annars skulle den nog få kolik käningar skulle jag tro!
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Japp, det ligger på 0,1 mg/dag vilket är en åttondel av dagsbehovet men det räknar jag som mineraltilskott vilket nog kan behövas i många mineralfattiga jordar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Tack så mycket för den sammanställningen! Jag har letat efter den informationen ett tag nu ...

// Emelie
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Jag skulle inte ge kraftfoder förrän jag ser att hästen blir smalare. Det hände mig i fjol så jag gav kraftfoder varje dag i stället för nån gång. Han var jättefin i hullet efter sommaren! Men dom som gick i fetare hagar behövde verkligen inget mera. Jag red dessutom ganska mycket så det behövdes nog.
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Så länge betet är bra behöver de sällan stödfodras, förutom salt och vissa mineraler. Bra bete innebär (enligt min enkla icke-vetenskapliga version) tillräckligt stora ytor för att tillväxt ska ske trots hästarnas betestryck, gärna med viss omväxling bland grödorna.

Betet är mer protein- och energitätt i början av säsongen än i slutet, men innehåller mer växttråd i slutet än i början. Det innebär att hästen har extra behov av växttråd i början av säsongen och extra proteinbehov i slutet. Jag brukar se till att de har tillgång till hö eller halm under försommaren för växttrådens skull - man minskar givan efterhand som hästarna lämnar kvar mer. Framåt augusti (om det är väldigt torrt kan det behövas redan i slutet av juli) brukar jag börja stödfodra med lucern för proteintillskottet, energi får de då på kuppen.

Normalt behöver hästen inte mer energi än betet ger, ens vid ganska hård träning. Betet kan däremellan vara otillräckligt om tillgången är begränsad, eller om hästen har extremt stort näringsbehov av olika anledningar (sto med föl, häst i extrem hårdträning t ex) och då kan stödfoder behövas - men i såfall som alla skrivit, dagligen.
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Du svarar dig själv- hästarnas mage mår inte bra av ständiga foderbyten, de tillgodogör sig inte maten på 2 minuter!

Alltså ge hästen en jämn dos av kraftfoder varje dag om den behöver det. Då har du en pigg och glad häst!

(Ungefär som Pl och andra skrivit, men jag utgår från dina egna tankar, du tänker ju hästriktigt så det är ju bara att handla därefter



:D
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Jag rider nästan varje dag på sommaren och ger lite havre och korn varje kväll,fast dom går ute dygnet runt. Dock ger jag max hälften mot normalt. Känns inte bra att träna hårt utan att han får nåt kraftfoder. Ger samtidigt mineraler så dom får i sig lite sånt också.
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Rolle skrev:
En förklaring kan vara att hästen går i sand/lerhage :cool: :D :D

En häst som går på bete (försommar) i lösdrift dygnet runt får i sig i runda slängar:
Energi 110 MJ/dag
smältbar råprotein 744g/dag
Lysin 86 g/dag
Kalcium 57 g/dag
Fosfor 33 g/dag
Magnesium 14 g/dag
Natrium 2,4 g/dag
Järn 1056 mg/dag
Koppar 50 mg/dag
Mangan 403 mg/dag
Cobolt 1,9 mg/dag
Jod 1,7 mg/dag
A-Vitamin 960000 IE/dag
D-Vitamin 1220 IE/dag
E-Vitamin 1920 mg/dag

o.s.v. tendensen är klar eller.....?
Siffrorna är analyser gjorda av kraftfoderproducent. Vet inte riktigt vad som skulle behöva kompletteras, möjligen saltet då.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hur mkt gräs finns då i hagarna är det riktigt uppväxt eller är det som det är nu inte så långt ? Lär ju påverka en del på hur mkt de hinner få i sig. Att de får i sig en hel del även på det korta som är på väg upp nu står helt klart - har sex stycken levande bevis på det här hemma magarna växer oroväckande mkt för var dag trots att jag minskar på foderstaterna.
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

Det är beräknat på att de sätter i sig ca. 48 kg gräs motsvarande ca; 9,6 kg ts. Det var bara tänkt som riktmärke, det varierar givetvis med jordkvalite, grässorter, ålder på betet, om det är gödslat, var i landet m.m. men kontentan är att det är i stort sett fullt tillräckligt med bara betet.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Bete- bara ge kraft vid ridning- ???

peter_lundin skrev:
Det finns inget vettigt skäl att ge kraftfoder i samband med ridning utom som en positiv grej när man tar in från hagen o då räcker en halv näve. Om hästen tränars hårdare än betet ger skall man ge tillskott varje dag.
PL

JÄTTEBRA svar :bow:


Jag har varit med om följande varianter under sommarbeten.

a) Alla hästar fick ca ½ liter betfor (blöt) på kvällen utportionerat i hinkar över en stor yta för att betesvärden skulle hinna med att visitera alla.

b) Inget foder alls, men hö i slutet av säsongen som stöd.

c) Inget foder första halvan, kraft andra halvan då det kombinerades arbete och bete.

d) Inget foder alls utom vid lätt form av aktivering (skrittpromenader). Då en näve kraft som belöning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 929
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp