Bete av maskrosor

T

TILBRA

I våran beteshage har det nästan bara växt maskrosblad i år. Är det någon näring alls i maskrosblad eller bör man tilläggsfodra med något? De håller fortfarande ett gott hull men får de i sig något protein?

Sv: Bete av maskrosor

Det finns säkert proteiner i maskrosor.
Om man har en fånghäst ska man antagligen vara försiktig för de kan antagligen innehålla en del fruktan. Men nu är säkert inte alla hästar känsliga för det.

Men vaddå "säkert"? och varför "antagligen" mer fruktan i maskrosor än annat blandgräs? och hur skiljer sig näringsintaget på ett maskrosrikt bete jmf med ett gräsfrö/klöver/timotej osv bete? Mera konkreta svar tack.

Efter att ha läst om innehållet av bla fruktan och andra icke strukturella kolhydrater hos betesväxter så har jag insett att detta kan variera enormt, därav mitt icke tvärsäkra påstående. Men maskrosor innehåller, precis som många andra ogräs, ofta höga halter av NSC. De kan producera och lagra extra mkt socker vilket troligen bidrar till deras förmåga att konkurrera ut andra växter som gräs tex.

K. Watts, Safergrass har skrivit många artiklar om detta, både på safergrass sidan och i en del tidskrifter.

Okej, men hur står det sig som sagt näringsmässigt i jmf med andra grässorter?

Oj, vilken dunderväxt! Bara för pålle att mumsa på med andra ord :D.

Det är klart att det låter bra det är ju två reklamsidor från företag som säljer ngn sorts maskrostillskott för människor!

Jämfört med hästarnas övriga foder har jag svårt att tro att maskrosor är särskilt fiberrikt och huruvida inulin sänker blodsockerhalten eller inte kan man nog diskutera, i alla fall för en häst.

Därmed inte sagt att hästar inte bör äta maskrosor.

Jag har insett att bara den ena länken passar till min beskrivning. men i veilket fall som så vänder sig även den andra till människor och då är det kanska ganska klart att maskrosor är bra att äta jfr med mkt annat vi stoppar i oss.

KL

jag är inte nöjd med alla kanske och troligtvis, personliga tyckande, eller människo relaterade info runt frågan. Finns det verkligen ingen som kan bidra med lite ärlig relevant kunskap och de facto i frågan?

Om maskrosor hade varit ett kanonbete för hästar hade väl någon slagit till och gjort pengar på det så lätt som det är att odla.
Undrar som du, fakta?

Behöver man ens odla det? Det växer ju som sjutton ändå :angel:.

Skämt åsido så hade det varit intressant att veta hur näringsvärdet ser ut om man slår och torkar maskrosbladen. Att det är väldigt smakligt i färskt tillstånd tycker iallafall min häst för han äter helst maskrosbladen först och gräset sen.

Om maskrosor hade varit ett kanonbete för hästar hade väl någon slagit till och gjort pengar på det så lätt som det är att odla.
Undrar som du, fakta?

Ja det verkar vara tunnsått på fakta och mest en massa personliga preferens antaganden i tråden utifrån vad man själv är benägen att tro utifrån sitt eget utgångsläge osv. Vore som sagt mycket intressant med lite mer konkreta fakta.

Vi får väl ta och analysera ett kilo maskrosor :idea:

en studie från Nya Zeeland (Harrington et al., 2006) analyserades bland
annat maskros i betesmarker och näringsvärdena jämfördes med övervintrande rajgräs och
vitklöver. Jämfört med dessa hade maskros högre innehåll av zink, koppar, bor, magnesium,
fosfor och natrium. Innehållet av aska, ADF och protein skilde sig inte signifikant

En liten vägledning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka