Betalt för provjobb?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare InsaneSpliffwizard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 273
I

InsaneSpliffwizard

Grejen är såhär.
Jag var iväg på ett hästjobb, provjobbade först två veckor (jobbde alla 14 dagarna) fick sedan jobbet och började jobba på en gång. Jobbade då i tolv dagar till. På den trettonde dagen sa jag upp mig och flyttade därifrån. Jag fick avdrag på lönen iom att jag hade hästen där, men jag hämtade inte hästen förens på den 22:a dagen. Har hästen kvar där ute nu, fast det är fem dagar sedan jag flyttade. Pratade idag och ville ha lönen för den tiden jag har jobbat (26 dagar), dels för att ha råd att flytta hästen därifrån (vilket jag iofs kan fixa ändå, men jag vill helst inte ta ut pengar från det kontot till det). Då säger h*n att jag inte får några pengar för de första fjorton dagarna, utan endast för de resterande tolv dagarna, eftersom det var provjobb.

Nu är det ju så att man visst ska ha betalt för provjobb, vad det än är man jobbar med. Inga kontrakt finns skrivna, de skulle skrivas, men ja nu blev det inte så dumt nog.

Jag anser att jag ska kunna få ut pröjs för alla 26 dagar och fortfarande ha kvar hästen några dagar till eftersom jag kräver pröjs för att ha haft hästen där hela tiden.
Min far, som är fackman, får ringa så fort han har lunch, men han sitter i något evighetslångt styrelsemöte...

Sv: Betalt för provjobb?

På LO: s sida kan man läsa följande:

Provjobb utan lön
Att arbetsgivare låter ungdomar provjobba utan lön i någon vecka för att se om de verkligen passar är tyvärr inte ovanligt. Därför är det lika bra att slå fast en gång för alla: du ska aldrig behöva jobba gratis, oavsett om arbetsgivaren vill prova dig eller inte. Inte ens en dag.
Om du blir erbjudan att provjobba så ska du fråga om du får lön för den tiden. Om arbetsgivaren inte är beredd att ge dig betalt för provtiden så ska du tacka nej till jobbet, ett sådant förslag tyder nämligen på att du har att göra med en oseriös arbetsgivare.

Så med andra ord var nog inte din arbetsgivare speciellt seriös...himla trist.

Jag har alltid fått lön för provjobb. Och min nuv arbetsgivare (INTE inom hästbranschen dock) betalar lön,s katt, arbetsgivaravgifter och hela konkarongen även till de som provjobbat 5 h bara och sen inte blivit ombedda att komma tillbaka. Så självklart ska du ha lön för det, men du kan nog få svårt att få ut det iom att det inte finns några papper.

Det jag inte riktigt fattade är hur länge hästen stått där, kom den dit den 22:a dagen och du slutade den 26:e dagen men hästen står kvar?

Precis. Eller jag sa upp mig den 27:e dagen. Ja hon står kvar, flyttar henne på lördag (exakt en vecka efter att jag sa upp mig). Jag har inte råd att betala någon transport eftersom jag inte fått några pengar.

Hejsan!

På mitt arbete så arbetar vi bara med sånna här saker.

Det är upp till dig som arbetstagare att fråga om antingen kollektivavtal finns eller vad ni ska bestämma för den tid du provarbetar.
Det är även upp till arbetsgivaren att informera om sådannt men man har lika stort krav på sig som arbetstagare att ta reda på sådannt innan man börjar arbeta.

Sorry.. :(

Hur kommer det sig att du slutade så snabbt? Var det några andra anledningar som man kanske kan kolla upp arbetsmiljölagen te x?

InsaneSpliffwizard skrev:
Precis. Eller jag sa upp mig den 27:e dagen. Ja hon står kvar, flyttar henne på lördag (exakt en vecka efter att jag sa upp mig). Jag har inte råd att betala någon transport eftersom jag inte fått några pengar.
Varför har du häst om du inte har pengar att ens flytta den? Vad gör du om hästen blir sjuk, hur får den mat, vaccinationer, mineraler etc? :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka