Betalning utav häst

proxygirl555

Trådstartare
Jag var delägare i en häst som vi gav bort gentemot att vi skulle få pengar för de veterinärutgifterna som vi hade haft på hästen. Hästen åkte med en hästbuss upp till norrland, men det dumma var att den andra delägarn skickade med papprena om ägarbyte, ifyllda o hennes pass. O detta visste jag ej om.
Nu så har det gått snart 7 mån o vi har inte sett pengarna än. Hon har skrivit via facebook att jag ska få pengarna för vetkostnaderna, men hon för aldrig över dom.

Finns det ngt som jag kan göra?

Sv: Betalning utav häst

Facebook är kanske inte bästa stället att diskutera sådana ärenden. Vad säger hon om du ringer?

Skulle tjata, om inte det funkar så skulle jag kontakta Kronofogden.

Facebook är kanske inte bästa stället att diskutera sådana ärenden. Vad säger hon om du ringer?

Skulle tjata, om inte det funkar så skulle jag kontakta Kronofogden.

Håller helt med! Tjata på;)

Börja med att skicka en faktura, kort betalningsdatum. Om pengarna inte kommer in, överväg om det är lönt att gå till Kronofogden.

delvis kl
Jag e så rädd för att ta diskussioner via telefon, e df som jag sagt det via fb. Det känns som om att det e jag som har gjort fel. Jag var så dum o inte hade koll på papprena.
E det värt att kontakta kf när veträkningen går på runt 5000 kr?

Jag hade börjat med att vänta något till, sen hade jag tagit allt via en "vanlig" mail och inte FB i mailet hade jag skrivit "vi kom ju överens om *****" och hoppas på att hon svarar med att "ja du ska få dina pengar" då har du er överenskommelse skriftligt.

Hade jag inte fått pengarna då, hade jag skickat en faktura, fortfarande inte fått betalt så hade jag först sagt att om pengarna inte finns på mitt konto inom en vecka så skickar jag ärendet vidare till Kronofogden.

Gör som Lovisaleonora skriver, skicka en faktura till henne. Värt att veta är att kort datum inte gäller om man inte avtalat det innan. Utan då är det 30 dagar som standard.
Om du inte får betalt så kan efter dessa 30 dagar gå till Kf. Kf är en mycket trevlig myndighet som gärna hjälper dig med hur du ska göra. Du kommer att få fylla en del papper och om jag kommer ihåg rätt betala en avgift på 800 kr. Denna avgift kommer sedan ihop med ev ränta på faktura beloppet att läggas på den skuld som köparen har. Så får igen de pengarna om det är så att ditt krav är riktig.
Om du kontaktar Kf så kan du också få reda på om det redan finns andra som har krav på köparen och om dom bedömmer att det är "lönt" att gå vidare. Det är så att t ex skatteskulder går före vissa andra skulder och om det finns många som vill ha betalt så får man stå i kö. Är kön lång och den man kräver på pengar inte har så mycket att driva in kan det ju ta lång tid och kanske inte vara lönt. För det är så också att man måste betala en my avgift och begära fortsättning på ärendet om det inte är klart inom ett år. Så måste man vänta många år kanske det inte är lönt för 5000.

kl

Jag har äntligen kunnat få prata med henne nu o hon säger att hon betalade in pengarna förra mån, men jag har inte fått ngr pengar. Hon menar då på att jag har gett henne fel kontonr, o det har jag verkligen inte kunnat göra då jag har kopierat det direkt från mitt swedbank internet. Där kontonr står.
Om hon har kvitto på det, vad gör jag då?

Be henne skicka/faxa en kopia på betalningen! Då ser du om det är gjort eller inte. Om det är fel kontonummer så är det inte ditt problem utan hennes. För du har ju INTE fått betalt. Alltså ska hon se till att föra över pengarna till ditt konto och sedan kräva tillbaka dom från det felaktiga.

Du, hade jag haft 10 kr varje gång jag hört det i yrket (jobbat med inkasso) hade jag kunnat pensionera mig redan vid 28 års ålder. Det är en fet bluff, och det vanligaste som används av de som är vana vid att vara skyldiga pengar.

SKICKA FAKTURA och prata inte mer med människan. Uppenbarligen har köparen insett att du går att dupera och förhalar nu processen så långt det går. Det här händer ungefär fem gånger om dagen när man jobbar med folk som inte betalar. Jag säger bara: GÄSP - kom med något nytt.

Tack för att ni peppat mig, jag blir mer o mer arg på människan i fråga. Jag blev lite rädd när hon sa att hon har betalat till mig, o ja ba nee. Men jag sa till henne att skaffa fram allt o gå tillbaka till banken igen.
Hur gör man som privatperson för att skicka en faktura? Köper eller skriver man ut ngn blankett eller så?

Finns mallar på nätet.

Skriv på fakturan att pengarna enligt tidigare överenskommelse skulle vara betalda senast xx-xx-xx och att det nu är 10 dagars betalningsvillkor då det redan gått xx dagar sedan fordran förföll.

Är det inte bara 300 kr som är avgiften oss KF? Det var det i alla fall när jag skickade ett ärende dit.

Till TS:
Det är bara att skriva en faktura, titta på en faktura du själv fått och skriv som det är på den.
Se till att datum, personens namn och helst personnummer finns med. Specificera vad det gäller. Skriv sista bet datum och att ärendet kommer att gå till KF om det ej betalas i tid. Se även till att ditt kontonummer och namn finns med.
Jag har gjort det där mot en häst ägare som vägrade hämta sin häst. Dom va jätte trevliga på KF och hjälpte mig. Så ring dom och fråga, dom finns där för att hjälpa! Många gånger kan det räcka att man hotar med KF för att dom ska bli rädda och betala.

Lycka till och hoppas du får dina pengar.
MVH Russin8

Det är så att t ex skatteskulder går före vissa andra skulder och om det finns många som vill ha betalt så får man stå i kö.
Det är ändrat sedan 2010. Skatteskulder är precis som alla andra skulder utan säkerhet, äldst går först.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka