Sv: Betalning efter slakt
När jag tog bort ett sto, så de slaktade hästar på morgonen vissa dagar. Men det var en häst slaktad innan henne, och den låg kvar synlig, men halvflådd och med avkapade ben. Ja det luktade blod (stank blod enligt min näsa). Mitt sto tvekade inte en sekund, utan gick förbi mig (som stannade och tänkte 'helvete också!' när jag såg den döda hästen, jag trodde mitt sto skulle flippa ur pga den) och in i slaktrummet. Hon ville nosa på den döda hästen men jag sa nej. Stod HELT lugnt och HELT avslappnad.
JAG är övertygad om att hon VISSTE vad som skulle ske - och var helt okej med det.
När jag tagit bort hemma har ingen av de kvarvarande hästarna reagerat på blodfläcken eller liknande heller. De har stått på andra sidan stängslet och 'stått kvar' där och lugnt tittat på både bultning, avblodning och lastning. Detta trots att de kunnat gå iväg i hagen, gå utom synhåll, gå långt därifrån eller t ex gå en bit bort men fortfarande se. Men de har stått 50 cm innanför staketet, dvs så nära de har kunnat komma hästen som tas bort. Och blodfläcken har de knappt ägnat nåt intresse när de senare gått förbi.
När vi hade kor när jag var liten och slaktade hemma på hösten så ponnyerna reagerade nada på det. Varken blodlukt, diverse kadaverdelar, hudarna som hängde på tork eller någonting.