Betalning efter slakt

Comfort

Trådstartare
Hur får man pengarna efter att ha slaktat en häst?

Går de till registrerade ägare eller fyller man i ett papper på plats med nummer och sånt?

Sv: Betalning efter slakt

Jag fick fylla i ett papper som skulle till försäkrings bolaget och sen sattes pengarna in på försäkringstagarens konto (inte mitt konto i detta fallet)

Ja du får fylla i papper på plats.
Tänk dock på om det är pga skada hästen slaktas så ska du ha ett annat kvitto på inlämnandet av hästen, än det man får vid "vanlig" slakt.
Detta beror på att om du har hästen livförsäkrad så får du annars inte ut hela livbeloppet eftersom försäkringsbolaget drar en del innan utbetalning.
Inlämningskvittot tillsammans med "skadeanmälan" ska skickas in till ditt försäkringsbolag.

Senast ändrad:

Då behöver du inte krångla med försäkringsbolaget. Utan du lämnar bara uppgifter till slakteriet så kommer pengar in på ditt konto.
Glöm inte ta med dej passet!

Då behöver du inte krångla med försäkringsbolaget. Utan du lämnar bara uppgifter till slakteriet så kommer pengar in på ditt konto.
Glöm inte ta med dej passet!

OM det blir några pengar över när allt är avräknat. Beror ju mycket på skick och storlek på hästen och om man kör själv eller om den blir hämtad.

Korrekt påpekat av dej Masse. Givetvis är det så. Jag skulle kanske ha skrivit "så kommer eventuella pengar in på ditt konto".

Mitt svar baserade sej på att man själv transporterar hästen till slakteriet. ;)

En liten undran bara, går inte pengarna till den som är registrerad ägare per automatik? Känns ju lite olustigt annars om någon annan än ägaren får ev pengar!

Det borde vara ganska givet att det är ägaren till hästen som får eventuella pengar. Man får väl hoppas att ingen annan än ägaren som låter slakta hästen. Fast det har dessvärre hänt att någon har slaktat annans häst. Hur man nu kan göra en sådan sak övergår mitt förstånd.

Jag fick fylla i papper med personnummer, namn och adress osv. Sen kom det en check hem i brevlådan efter nån vecka, ihop med typ ett 'kvitto' eller vad man ska säga - det stod hur många kilo kött det blev, avdraget kostnad för trikninprovtagning (eller nåt, minns inte) och så summerat. Och den summan som checken var på. Så kan nog variera lite.

Dom kollar inte vem som äger hästen på slakteriet, de har ingen skyldighet till det. Vem som helst kan slakta en häst, de behöver bara passet för att kolla att hästen stämmer med beskrivningen.

del kl

Det är inte jag som äger hästan, utan jag har den på foder och ägaren kan nu inte ta tillbaka henne utan har beslutat att hon ska slaktas. Jag ska då köra ner henne.

Hur brukar hästarna reagera? Känner de blodlukten och blir hispiga?

De gånger jag har tvingats att åka iväg med någon häst så har jag alltid blivit ombedd att vara på plats först av alla. D.v.s. strax innan dom öppnar. Detta för att de tar hästarna först för att dom ska slippa bli stressade.

Det är olika från häst till häst hur de reagerar. Så länge du själv håller dej lugn så går det nog bra.

När jag tog bort ett sto, så de slaktade hästar på morgonen vissa dagar. Men det var en häst slaktad innan henne, och den låg kvar synlig, men halvflådd och med avkapade ben. Ja det luktade blod (stank blod enligt min näsa). Mitt sto tvekade inte en sekund, utan gick förbi mig (som stannade och tänkte 'helvete också!' när jag såg den döda hästen, jag trodde mitt sto skulle flippa ur pga den) och in i slaktrummet. Hon ville nosa på den döda hästen men jag sa nej. Stod HELT lugnt och HELT avslappnad.

JAG är övertygad om att hon VISSTE vad som skulle ske - och var helt okej med det.

När jag tagit bort hemma har ingen av de kvarvarande hästarna reagerat på blodfläcken eller liknande heller. De har stått på andra sidan stängslet och 'stått kvar' där och lugnt tittat på både bultning, avblodning och lastning. Detta trots att de kunnat gå iväg i hagen, gå utom synhåll, gå långt därifrån eller t ex gå en bit bort men fortfarande se. Men de har stått 50 cm innanför staketet, dvs så nära de har kunnat komma hästen som tas bort. Och blodfläcken har de knappt ägnat nåt intresse när de senare gått förbi.

När vi hade kor när jag var liten och slaktade hemma på hösten så ponnyerna reagerade nada på det. Varken blodlukt, diverse kadaverdelar, hudarna som hängde på tork eller någonting.

Ja vi ska vara där vid öppning för vetundersökning först.

Hästen är extremt cool av sig så jag hoppas att hon är det där också. Jag däremot kommer garanterat grina som en gris.. hoppas de är vana vid det :D

Men fy vad otrevligt att det låg en halvslaktad häst där ni gick :crazy: det kunde de väl planerat lite bättre kan man tycka...

Jag vill inte gå med in utan kommer be dem att ta henne själva, jag vill inte att det sista jag ser av henne ska vara hur hon faller ihop :(

Jo, de bad om ursäkt, det skulle varit 'rent'. Men om jag minns rätt så hade hästägaren innan bara dykt upp, dvs 'helt fel' i tid. Det ösregnade ute också, så de tyckte säkert lite synd om mig om jag skulle vänta ännu mer.

Igår var det dags. Det började inte direkt bra, hon brukar alltid vara lättlastad men igår vill hon inte alls. Fy fan :(
Kom ner och jag grinade som en gris hela tiden. Hela tiden där och halva vägen hem (8 mil).
När allt väl var ifyllt och det var hannes tur gick alt fort. Jag lastade ur och de tog henne (jag fick inte ens säga hejdå :mad:). Hon pratade lite med de andra hästarna i släpen runtomkring, gick in i "lagården" och tittade bort mot avlinvningsplatsen. Med framåtöron, som tur var, såg inte alls rädd ut. Sen gick de fram så man inte såg dem längre, och så small det. Det hördes att hon trillade direkt och sen var det 5-6 sekunders dödssparkande. Sen tyst.

Ägaren undrade hur länged et tog innan man fick betalt, hur länge tog det för er?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka