Betalning av avelshane

Jozze

Trådstartare
Tydligen har intressenter för att använda Kaiser hört av sig till hans uppfödare. Ingenting är klart än, men när det börjar närma sig löp för tiken i fråga skulle tikägaren höra av sig igen. Så nu är man lite nyfiken bl.a. på hur det här med betalningen går till :)

Jag känner halvt om halvt till två betalningsformer: antingen betala en viss summa per (levande-?)född valp, eller en summa motsvarande kostnaden för en valp. (Det stämmer väl?)
När använder man vilken? Har det med förväntat valpantal att göra?
Tar man ut några övriga avgifter, såsom språngavgift?
Finns det andra betalningssätt?
Några fler saker att tänka på när man lånar ut sin hane för avel? Skattar man t.ex. något för pengarna?

Tacksam för svar!

Sv: Betalning av avelshane

På skk finns det att läsa om just detta.

Min syster som har fött upp hundar har betalat hanhundsägaren 1000:- vid parning och sen 1000:- per levande valp efter fjärde levnadsveckan.

Men det finns andra sätt också, man kan komma överens om en hel summa osv. men så här har hon gjort iallafall.

Gällande skatt så tror jag att summan ska överstiga en särskild summa innan man skatta, jag kan ha helt fel.

Bra frågor att ställa till uppfödare egentligen, eftersom han/hon är insatt i hur det brukar fungera i just din ras. Det här är oftast rasbundet, kanske att raser som får få valpar oftare tar betalt för vad en valp säljs för osv. Inom min ras whippet är det vanligast med språngavgift + levande valp avgift. Kanske 500-1000:- i språng och detsamma per levande valp vid 5 veckors ålder.

Man behöver inte skatta för pengarna om du kan visa på att du har lagt ut minst lika mycket på att t.ex. meritera din hane. Kan därför vara bra att spara alla kvitton som har med hunden att göra. Jag har gjort det till en vana, sparar allt, även sånt man kanske inte får räkna med. Alla kostnade i samband med tävlingar som tex anmälningsavgift och hotellrum. Kvitton från veterinär, hundfoder mm. Om nu skattemyndigheten knackar på dörren ger jag dem min lilla låda. :D Fast min hane har inte parat än, men det här började jag med när han var valp ändå för man vet ju aldrig.

Tycker inte man kan ta priset av en valp. Blir det bara två valpar så får hanhundsägaren halva förtjänsten och det tycker jag är lite fräckt. En liten summa i springavgift och en summa per valp när de uppnåt en viss ålder brukar vara lämpligt.

De flesta som jag har träffat på inom ds aveln tar 1500-2000 i språng och sedan 1500-2000 per valp som uppnår 6 veckors ålder.

Nu när jag läser mer siffror här så inser jag ju att mitt exempel kanske var lite snävt. Min första hund tillkom 2001 genom språng+levande-valp-avgift på 1600:-. Iofs efter en känd pappa då. Jag säger avgift mellan 500-2000:- då. :smirk:

En bra regel är oftast att för en obeprövad hane tar man 1000 kr i språng och för en beprövad 2000 i språng sedan betalar man 10% av valppriset för varje valp. Har man en ras som t ex kostar 10 000 kr så får man alltså 1000 kr per valp. Rättvisare än att ta en fast summa.

Kompis till mig tar 9 000,- (tror jag det är) och om tiken får 3 eller färre valpar ingår gratis omparning. Nu är det ju en ras som normalt får rätt många valpar.

På skk finns det att läsa om just detta.
Bra tips! Detta ska jag skriva ut och ge pojkvännen :idea:

*kl*
Verkar som att regeln att ta språngavgift och levande valp-avgift är det vanligaste. Vet inte var jag hade hört om betalningen för en valp ifrån. Buke kanske :angel:

Uppfödaren ska absolut hjälpa till med allt möjligt. Men jag själv har inte så mycket kontakt med uppfödaren, utan det är min pojkväns mamma kompis. Men eftersom jag blev så exalterad när jag hörde att han var intressant var jag tvungen att studsa hit på en gång :D

Man behöver inte skatta för pengarna om du kan visa på att du har lagt ut minst lika mycket på att t.ex. meritera din hane. Kan därför vara bra att spara alla kvitton som har med hunden att göra. Jag har gjort det till en vana, sparar allt, även sånt man kanske inte får räkna med. Alla kostnade i samband med tävlingar som tex anmälningsavgift och hotellrum. Kvitton från veterinär, hundfoder mm. Om nu skattemyndigheten knackar på dörren ger jag dem min lilla låda. :D Fast min hane har inte parat än, men det här började jag med när han var valp ändå för man vet ju aldrig.
Hmm, vi har ju betalat alla utställningar antingen med kort eller Internetbank, så allt går ju att få ut på kontoutdrag om inte annat... Och sen måste han ju patella- och ögonundersökas, vi har bensinkostnader, och och och... :D (Förvisso inga kvitton kvar på bensinsen...)

Vill man ha en valp efter sin ( i detta fall hane ) så väljer man att ta en levande valp som bet istället.

Oftast tar man dock "levande valpg-avgift" precis som de flesta här inne har skrivit!

Det skiljer sig väldigt beroende på ras.

Jag vet att i "min" ras kostar parningsavgifter 1500-2000 kr
Sen gäller ofta en valp eller priset för en valp.(10000kr)
Men även här skiljer det sig beroende på hur meriterad hanen är.

Vi har lånat ut hanne till avel två gånger.
Ena gången sålde vi själva en valp och tog förtjänsten, och andra gången tog vi språngavgift plus levandevalpavgift

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka