betala på internet?

pigleton

Trådstartare
Fler och fler saker på internet kostar pengar.

Minns att det för några år sedan var fullt med sidor som erbjöd gratis sms, ringsignaler och ikoner. Nu kostar dessa.
Aftonbladet har numera vissa sidor man får abbonnera på.
Tv4 tar betalt för sitt diskussionsforum.
Nu kommer även ordspel att börja ta betalt.

För mig känns det som man får betala två gånger och jag avstår därför från de tjänster som tar betalt. Ska jag förutom mitt internetabbonnemang på drygt 300 dessutom betala ytterligare ett par hundra för olika tjänster så blir det för dyrt.

Jag för min del tycker det är tråkigt att det utvecklas på detta sätt men kan samtidigt förstå att man vill ha betalt.
Vad tycker ni? :confused:
 
Om en tjänst är värd att betala för och lite svår att erbjuda så kommer det antagligen att bli enbart betaltjänst.

Om det är lättare att erbjuda tjänsten så att någon kan göra det utan en större personlig kostnad så kommer det antagligen att finnas privata alternativ. Eventuellt reklamfinansierat.

Huruvida jag skulle kunna tänka mig att betala beror på vad det är. Vissa tjänster kan säkert vara värda det, men hittils är få av betaltjänsterna värda pengarna.

Att SMS och ikoner till mobilen kostar pengar förvånar mig inte direkt. De som tycker att sådant är kul har redan visat att de är beredda att lägga ut hur mycket pengar som helst på det. :)
 
Det är inte gratis att ha en massa människor som gör alla de tjänster som du använder. Jag tycker att det är självklart att företagen ska ta betalt. Internet- tjänster kan inte vara helt gratis, men kanske lite billigare. Framförallt snabbare.
 
De pengar du betalar till din internetoperatör ser ju inte t ex Nisse på ordspel något av. Att driva en website med folk som förväntar sig att allt funkar perfekt, klagar om något inte är till full belåtenhet, utgår från att man fixar problem oavsett när på dygnet de inträffar, etc, etc, är inte nödvändigtvis kul hur länge som helst, i synnerhet inte när det blir så många besökare att man desutom behöver lägga ner pengar på hårdvara också för att inte alla ska klaga på att det går lånsgamt. Jag har full förståelse för att man kan vilja dra in en och annan krona på det också. (Och sätter man priset för sina tjänster för högt så försvinner alla kunder, så något slags rimlighet i priset blir det normalt.)
 
Det börjar bli mer och mer sådant.

Snart kostar nog ett medlemskap på Lunar.
Jag tror det är en tidsfråga.
VildaWebben tar väl redan betalt ? *Tror jag*
 
Jag förstår inte varför allting ska vara gratis hela tiden. Det finns ju människor som arbetar med internetsiterna och lägger ner tid och pengar på dem. Varför är inte de värda att få något?
Ringsignaler och dylikt var ju gratis innan och då fick inte heller kompositörerna någon royalty för att man använde deras låtar. Jag tycker gott att de är värda en slant och det kostar ju inte speciellt mycket.

Att abbonnemanget kostar har ju inte med tjänsterna att göra. Det är ju bostream/telia/com hem/bredbandsbolaget som tar ut avgifter för att täcka sina kostnader.
 
Men många sidor använder sig av reklam som poppar upp för att tjäna pengar. Börjar sådana sidor ta betalt så slutar jag defintivt surfa på dom.

Finns inget värre än popupfönster med reklam :mad:
 
Men många sidor använder sig av reklam som poppar upp för att tjäna pengar. Börjar sådana sidor ta betalt så slutar jag defintivt surfa på dom.

Finns inget värre än popupfönster med reklam :mad:

Om de tar betalt så slipper du antagligen reklam, åtminstone i popup-format. Pest eller kolera. :)
 
Jag vet att de inte ser de pengar jag betalar till min internetleverantör.

Undrar lite var det hela kommer att sluta? Kommer alla sidor att kosta pengar så återfinner sig känslan av att surfa med modem för mig.

Jag har ju valt en fast lina för att slippa betala beroende på "mängd"

På både tv4 och aftonbladet har man ju reklam så där känns det lite dubbelt att betala.

Tror faktiskt jag föredrar reklamen om jag slipper betala för sidan.
 
Kostar det pengar så får det vara. Enda undantaget är väl LiveJournal, och tidigare betalade jag för Lunarstorm PRO.

När sajtmakarna gav sig ut i cyberrymden för X antal år sedan så var de väl medvetna om att det kostar att ha en websida (det var t.o.m. dyrare då än nu!). Om det gick att vara gratis då, varför går det inte nu? Ska vi resonera på det viset så är det kanske dags för vanliga dödliga att ta betalt också? Jag menar, webhotell kostar, internetabonnemang kostar, och webdesign kostar (själv tar jag ca. 300 i timmen).

Dessa websidor får ju dessutom intäkter från all den :devil: reklam de lusar ner sina sidor med.
 
Så kan man ju inte resonera. De som erbjuder tjänsterna får ju inget av internetoperatören. Det är ungefär som att säga att man inte vill betala på bion bara för att man var tvungen att betala på bussen på väg dit...

Men jag håller med om att det blir dyrt när man lägger ihop alla avgifter för tjänster som var för sig inte känns så dyra. Det har gjorts försök av vissa internetoperatörer att erbjuda paket där det ingår en hel del tjänster i abonnemanget, men vad jag vet så har det inte lyckats speciellt bra.

Jag själv betalar för ett par internettjänster som jag tycker är bra. Det har jag inget emot. Och jag skulle till exempel inte tveka att betala några hundralappar per år för bukefalos. Men risken är stor att allt för många skulle försvinna härifrån om Gunnar började ta betalt, och då skulle inte jag heller vara kvar. Det bästa är nog att erbjuda ett gratis basutbud och sedan kräva betalt för det där lilla extra.

Reklam hör inte ihop med betaltjänster. Betalar man ska man slippa reklamen! (Men jag har sett till så att jag slipper den mesta reklamen ändå. :smirk: )
 
Det är inte frågan om huruvida det går att driva en website gratis. Det går. Om man tar tid och eventuellt pengar någonannanstansifrån. Ibland kan det vara värt det, för att man tycker det är kul, viktigt och/eller för att man lär sig något. Men det är inte alltid entusiasmen räcker till för att hålla liv i något bara för att andra tycker det är kul att använda siten - om då alternativet är att lägga ner, ska man göra det istället?

Om du inte vill betala är du fri att låta bli. Om du vill ta betalt för att folk titar på din websida är du fri att göra det. Det är den som ger en service som bestämmer hur mycket han vill ta betalt (och det är kunderna som bestämmer om de tycker det är värt det). Men du kan aldrig KRÄVA att någon ska tillhandahålla tjänster gratis bara för att du vill använda dem.

(Jo, jag har också varit med och drivit ett gratisprojekt för en massa år sen. Jag lessnade när det enda som hände var att folk klagade på att saker inte funkade som de ville - då kunde jag göra roligare saker med min tid.)
 
jag kan förstå ditt resonemang gällande när privatpersoner driver hemsidor och tillhandahåller tjänster. Detta gäller till exempel ordspel.

När man kommer till de större sidorna som tv4 och aftonbladet ställer jag mig mer frågande. Där är det ju redan ganska mycket reklam och nu ska de dessutom ha betalt, visserligen bara för utvalda delar men ändock.
 
Blir du förvånad när det kostar pengar att tanka bilen också? Du har ju för tusan redan betalt lånet... :confused:

Vad skulle det vara för skillnad att betala för tjänster på Internet jämfört med andra ställen?

Bläddrade i någon slags tjejtidning häromsistens, det var en rejäl lunta säkert 150 sidor. Minst hälften reklam resten var djuplodande reportage.... Pris? 50 spänn eller något sådant + all reklam. Och det betalar folk tydligen?!

Tycker det är en självklarhet att folk ska ta betalt för sitt arbete, det som däremot är en intressant diskussion är hur det ska gå till tycker jag...
 
jag har aldrig sagt att jag inte förstår varför de ska ha betalt :rofl:

jag tycker dock att det är en tråkig utveckling om alla sidor på internet kommer att beläggas med avgifter
det skulle för min del begränsa mitt internet användande rejält om det ska vara månadsabbonnemang på någon hundring här och någon hundring där. Det tillsammans med min månadsvgift blir för mycket för mig, därför avstår jag hellre.

Det jag menar med dubbel betalning är enbart hur jag upplever det, kanske pga att de internetsidor och tjänster jag använder mig av fram tills nu varit gratis. Nu kostar det, vilket det inte gjorde tidigare och för mig gör det skillnad dvs jag avstår.

Tydligen tycker de flesta att det är ok med betalning och det är ju bara bra för de som gör sidorna då :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp