Betala på 90dagar eller levande föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
W

Warmia

Hur tänker ni när ni får välja?
Billigare att ta 90 dagar men mer säkert med levande föl avgift, hur ska man tänka?

Sv: Betala på 90dagar eller levande föl?

hehe, dilemma:D Jag är ganska försiktig med pengarna, men ungen som ska pluppa ut, valde jag en hingst med endast språngavgift, dvs rubb och stubb innan seminering. Den innan hade jag levande fölavgift, och innan det 90 dagar med inkl fölförsäkring.
Är det samma hingst, så välj det alternativ som passar dig bäst:idea:

tar du en levande föl försäkring så kan man ju ta antingen rubbet innan eller 90 dar, men jag föredrar levande föl:)

Jag föredrar levande föl och betala för något som finns. Dessutom är mitt sto gammalt så man vet ju aldrig vad som kan hända henne.

*KL *

Om man väljer levande för eller inte på Flyinges hingstar så kostar ju ungefär lika mycket som om man tar en försäkring ? Dessutom har man väll vetrinärvård de första 30 dagarna ?

Har själv funderat på detta och vet inte vad som är bäst .

Vid levande föl behöver man iof inte bevisa en kastning eller resobering vilket kan vara en fördel och kanske tvista om det ?

Mia

Ekonomiskt sett så skiljer det ju inte så mkt som de flesta skriver.

De hingstar som finns tillgängliga (Asvh) med levandefölavgift i Sverige har oftast en skillnad på 2000-3000 kr mellan 90 och levandefölavgiften. För 2000 kr får man en bra foster/föl-försäkring som dessutom täcker in en större summa pengar. Dvs man försäkrar fostret för hela kostnaden.

Jag försäkrar mina med foster/fölförsäkring fr 45 dygn.

Så med andra ord - när vill du betala? Slutsumman är som sagt var i slutänden oftast det samma!

Har man ett friskt bra avelssto så kan det ju vara en fördel att betala tidigt och ev teckna en försäkring. Har man ett äldre eller krångel sto så är det en klar fördel att få vänta tills det faktiskt finns ett levande föl att betala för. Har stoet själv rätt försäkring så har man ett hyfsat försäkringsskydd för fölet om det nu blir något) även utan fosterfrösäkring.

Hur tänker ni när ni får välja?
Billigare att ta 90 dagar men mer säkert med levande föl avgift, hur ska man tänka?

Helt klart lev föl om man får välja. Den fosterförsäkring jag tecknade kostade mig 2200 kr så slutsumman blir nästan det samma. Men som Mia skrev så kanske det blir lite extra besvär att bevisa kastning/resorbering för att få ut pengarna.

Jag tillhör de som helst betalar lev föl. Förra förlorade jag ett föl när mamman dog och detta fick jag inte ut på fölförsäkringen! I just detta fallet hade jag valt en hingst med 90 dygns avgift och resultatet blev att jag betalade utan att få något föl...
Väljer man betala på 90 dygn gäller det att verkligen kolla upp vad försäkringen täcker!

kl

Jag hade en kastning ifjol, på en märr med 45-dygnsavgift. Det var mycket lätt att få ut på försäkringen, bara mailade en bild på fostret.

Jag är kluven, jag betäcker 4 el 5 stycken och vill nog gärna ha 2 + 2 t ex så att man fördelar utgifterna lite. Men om jag har en bra likviditet på hösten så är det bättre att betala redan då ;).

Jag tillhör dom som helst vill få betalningen avklarad direkt,för man vet aldrig hur det ser ut året efter,betalar fosterförsäkring och har utnyttjat den 3 ggr,den ena gången var stoet konstaterat dräktig på 92 dagar och hade kastat någon gång innan 7 mån,nästa fick ett felläge och vi var tvungna att avliva,sista (09) fick jag o vet.inte igång andningen på så han dog efter ca 5-10min.
Inget problem med återbetalning från försäkringen någon av gångerna.

kl

Jag hade en kastning ifjol, på en märr med 45-dygnsavgift. Det var mycket lätt att få ut på försäkringen, bara mailade en bild på fostret.

Alla får inte en bild efter ultraljudet och det har jag hört att man då kräver på försäkringen för att kunna bevisa dräktigt på 45 dagar .?
Men det är kanske fel eller beror på var man försäkrat fostret ?
Mia

Men för att teckna försäkringen krävs väl bara ett vet intyg att de är dräktiga? Ingen bild. Det är väl bara om kastning skett, då vill de antagligen ha en bild på det döda fostret?

Men för att teckna försäkringen krävs väl bara ett vet intyg att de är dräktiga? Ingen bild. Det är väl bara om kastning skett, då vill de antagligen ha en bild på det döda fostret?

Vid tecknadet så krävs ingenting igentligen utan vid förlorad fölunge krävs det bildbevis ,men hur vanligt det är vet jag inte ?

Och vad händer om man inte hittar tex fostret eller om stoet resorberat ? Mia

Inget av försäkringsbolagen kräver bild men alla kräver att du har ett vet.intyg på att stoet var dräktigt på 45-90 dygn beroende av bolag.

då undrar jag vilket försäkringsbolag du hade om du säger att du inte fick ut något om du hade en foster o fölförsäkring och inte fick ut något på den när stoet och fölet dog.....

Jag tillhör de som helst betalar lev föl. Förra förlorade jag ett föl när mamman dog och detta fick jag inte ut på fölförsäkringen! I just detta fallet hade jag valt en hingst med 90 dygns avgift och resultatet blev att jag betalade utan att få något föl...
Väljer man betala på 90 dygn gäller det att verkligen kolla upp vad försäkringen täcker!

vilket bolag hade du då? mkt nyfiken då jag undrar vaför du inte fick ut något på försäkringen. de får man nämligen i ditt fall vanligtvis, hade du möjligen inget veterinär intyg som styrkte kastning och dräktighet?

kl

Jag har hittills bara använt hingstar med 90-dygns avgift.....

I min enfald så har jag trott att min foster-och föl försäkring skulle ha gällt om något händer,vilket *peppar peppar* aldrig har hänt.(Men här verkar det vara folk med andra erfarenheter av försäkringsbolag).

Är det samma konstnader (levande föl vs. 90-dygn och fosterförsäkring) så kvittar det nog vilket man väljer.

Alla får inte en bild efter ultraljudet och det har jag hört att man då kräver på försäkringen för att kunna bevisa dräktigt på 45 dagar .?
Men det är kanske fel eller beror på var man försäkrat fostret ?
Mia

Jag har aldrig fått ngn bild på UL utan det jag hade var som jag skrev en bild på fostret.

Har man väl kommit till att ha betalat 45/90-dygnsavgift har man naturligtvis ett vet intyg på det, annars skulle man ju aldrig ens ha betalat!

Jag måste fråga en sak. Jag kollade ju mitt sto på 90 dygn, hon var dräktig och jag betalade avgiften. Sen skickade jag ju in veterinär intyget till försäkringsbolaget vilket krävdes för att få teckna en fosterförsäkring. Så något sådant intyg har jag ju inte kvar om nu det skulle hända något. Jag trodde att man bara behövde bevisa att stoet kastat sen? Ska ringa mitt bolag imorgon o kolla hur det ligger till!

Nästa gång ska jag ta en kopia och spara.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka