Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

pycke

Trådstartare
Min häst blev sjuk och jag blev tvungen att flytta till ett annat stall, eftersom det inte fanns möjlighet till bl a sjukhage på stallet vi stod på. Jag har betalat kallhyra för boxplatsen i början ifall hästen skulle bli frisk, men blev sen tvungen att säga upp boxplatsen då den var fortsatt sjuk, och trodde att jag skulle betala kallhyra under uppsägningstiden på x antal månader.

Får då höra att jag ska betala full hyra plus strö och x antal kilo hö, trots att hästen inte kommer att stå i det stallet. Jag frågade om jag kunde få ta med strö och hö till det nya stallet, men det gick inte.

I kontraktet står inget om att man ska betala full hyra under uppsägningstiden utan bara att kallhyra gäller när inte hästen är uppstallad.
Har någon annan erfarenhet av detta? Ni som hyr ut boxplatser, gör ni så här?
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Nu är jag långt ifrån en jurist och rätt trött i kolan, men om det står att du ska betala kallhyra när hästen inte är uppstallad så ska du väl göra det? Låter som att de försöker dra en fuling och få in pengar. Och skulle du köpa ut hö och spån måste du ju få ta med dig det, du har ju köpt det? Om ni inte avtalat att det endast får användas i just den boxen, men det verkar ju udda.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Har du ett avtal som gäller full hyra och x antal uppsägningsmånader så är du skyldig att betala den avtalade hyran tills dess att uppsägningsperioden löpt ut. Detta gäller oavsett om du väljer att flytta hästen från stallet innan eller ej.

Det som komplicerar det hela lite är att det verkar som om stallägaren accepterat att du endast betalar kallhyra under den tid du står i annat stall p g a avsaknad av sjukhage. Detta avtal har gjorts UTAN någon uppsägningstid på det ursprungliga avtalet om jag förstått det rätt. Frågan är vad som då gäller under din uppsägningstid; det skriftligt (?) avtalade eller den nya muntliga(?)överenskommelsen?

Om jag vore stallägare hade jag begärt kallhyra under uppsägningstiden, inte full hyra. Mitt råd är att ni försöker prata om detta, min erfarenhet är att det är lättare att komma överens om man kan resonera i lugn och ro.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Nej, sätt ner foten och betala kallhyra och flytta.
Skulle hyran inte vara uppdelad på kallhyra och foder utan stå som en summa så är det klart att du ska hämta den ranson din häst skulle ha ätigt om den stått kvar. Det är ju ditt som du betalat för....
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Det beror som sagt på vilken typ av kontrakt du sitter på, om hyran avser en total inackordering dvs där beloppet även inkluderar just hö och strö i installningskostnad så är det det beloppet som gäller under uppsägning.

Anger kontraktet endast boxen så är det endast boxen du ska betala för.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Nej, sätt ner foten och betala kallhyra och flytta.
Skulle hyran inte vara uppdelad på kallhyra och foder utan stå som en summa så är det klart att du ska hämta den ranson din häst skulle ha ätigt om den stått kvar. Det är ju ditt som du betalat för....

Nej det är ju tyvärr inte så, om TS får hämta foder och strö hänger mest på stallägaren, det är inte TS foder och strö även om den ingår i hyran. Även om man kan tycka att det borde vara så, i en del fall tillåter man att hyresgästen hämtar foder och strö i andra får de inte ta något alls och som sagt inte ens det är fel eller oriktigt. Förbrukningen baseras på hyran i just detta stall enligt kontrakt, och ingen annan stans.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Det som står i kontraket måste ju gälla. dvs inget om att du ska betala foder eller strö. Dessutom. Om du betalar foder och stö är det ju ditt och då tar du med det vart du vill. Vad vissa människor ska vara besvärliga. Lider med dig i din situation. Men en annan sak som jag tänker på är att en sjukhage måste man väl ha vilket stall man än står i? Alla hästar kan ju vara i behov av en sådan någon gång.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Det som står i kontraket måste ju gälla. dvs inget om att du ska betala foder eller strö. Dessutom. Om du betalar foder och stö är det ju ditt och då tar du med det vart du vill.

Det där är inte alls självklart. Det kan ju exempelvis vara så att det öppnas en ny hösilagebal var x:e dag och om en häst inte är där och gör åt sin andel, får det slängas eftersom det är begränsad hållbarhet på silaget. Då kan man naturligtvis inte komma i efterhand och kräva det foder man har betalat för.

Nu vet jag inte exakt vad som står i kontraktet men ännu ett exempel på hur det skulle kunna vara: Kallhyran kan vara begränsad till betesperioden eftersom man då inte gör åt något foder. Ligger uppsägningstiden vid normal uppstallningstid, får man betala hela hyran.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Nej, men självklart så får man vara realistisk och klok även åt det hållet. :)
Men om man nu i månader i sträck alltid har förbrukat 5 kg hö om dagen så är det inte svårt eller ställer till det på något sätt om man tar dessa 5kg under uppsägningstiden med.
(Det är ju oftast så att man står i stallet under den tiden och då hade ju fodret gått åt...)
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Självklart har man rätt till att använda det man betalar för om man står kvar i stallet. Så var det ju inte i det här fallet. ;)
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

I kontraktet står inget om att man ska betala full hyra under uppsägningstiden utan bara att kallhyra gäller när inte hästen är uppstallad.

Så har det stått i ett kontrakt jag sa upp och jag skulle också betala full hyra, vilket jag vägrade.
Det enda som stod var att det var xx månaders uppsägningstid, men inget specat om betalningen under uppsägningstiden el liknande och då antog jag att kallhyran föll in iom att hästen inte stod i stallet. (så läste jag av kontraktet)

Men står det verkligen "kallhyra gäller när inte hästen är uppstallad" så har du ju svar tycker jag. Om inte annat tycker jag hyresvärden får stå sitt kast för ett dåligt formulerat villkor och för att slippa konflikter låta det gå och ändra i kontraktet där det tydligt står vad som menas - alla ska förstå vad som menas, solklart annars känner man sig lurad och tror lätt att hyresvärden hittar på egna villkor.

Som kund vill man verkligen inte betala för något man inte förbrukat och hade det stått tydligt om från början vad som menas tror jag få skulle fundera..

Hade jag haft stall hade jag gjort det plättlätt..en hyra för box/hage och en för förbrukning som foder, strö etc..så mycket lättare att man köper till det man ska ha och säkert inte så stor risk för den ekonomiska förlusten man så ofta hör om..
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Ja det här var intressant! Jag kommer att betala förstås, men vänskapen med stallägaren har ju fått sig en rejäl törn, och jag kommer inte att rekommendera någon annan att stå där.

Det enda som står i kontraktet angående uppsägningstid är hur lång den är, ingenting om full hyra, och så står det klart och tydligt att det är kallhyra när hästen inte står i stallet.

Jag förstår att dom vill att hösilaget ska gå åt, men då tycker jag dom kunde varit trevliga nog att låta mig ta med det som jag ändå betalar för om det är så. Balarna med strö som jag betalar för under dom månaderna blir ju använda av någon annan, alltså får dom dubbelt betalt för ströet.

Ja jag har lite svårt att förstå det här, men det är väl pengavinning i botten.
alternativt att stallkontrakten är för otydliga!

Tycker dom kunde varit schyssta eftersom vi bara flyttade då min sjuka häst inte kunde vara sjuk där, ingen sjukhage, inga kompisar i närheten, ingen tillsyn, ingenting.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Nej det är ju tyvärr inte så, om TS får hämta foder och strö hänger mest på stallägaren, det är inte TS foder och strö även om den ingår i hyran. Även om man kan tycka att det borde vara så, i en del fall tillåter man att hyresgästen hämtar foder och strö i andra får de inte ta något alls och som sagt inte ens det är fel eller oriktigt. Förbrukningen baseras på hyran i just detta stall enligt kontrakt, och ingen annan stans.

Men man måste ju få plocka med sig sin ranson?
Man betalar ju förmodligen för en viss mängd.
Ska man då inte ha rätt att bruka den mängden?
Det låter ju mycket märkligt tycker jag.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Ja det här var intressant! Jag kommer att betala förstås, men vänskapen med stallägaren har ju fått sig en rejäl törn, och jag kommer inte att rekommendera någon annan att stå där.

Det enda som står i kontraktet angående uppsägningstid är hur lång den är, ingenting om full hyra, och så står det klart och tydligt att det är kallhyra när hästen inte står i stallet.

Jag förstår att dom vill att hösilaget ska gå åt, men då tycker jag dom kunde varit trevliga nog att låta mig ta med det som jag ändå betalar för om det är så. Balarna med strö som jag betalar för under dom månaderna blir ju använda av någon annan, alltså får dom dubbelt betalt för ströet.

Ja jag har lite svårt att förstå det här, men det är väl pengavinning i botten.
alternativt att stallkontrakten är för otydliga!

Tycker dom kunde varit schyssta eftersom vi bara flyttade då min sjuka häst inte kunde vara sjuk där, ingen sjukhage, inga kompisar i närheten, ingen tillsyn, ingenting.

Men bara för att du betalar för hösilaget så går det ju inte åt, om du inte får ta din ranson till nya stallet.

Alltså jag är helt förstummad.
Kan det verkligen finnas så småaktiga och trångsynta människor?
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Men bara för att du betalar för hösilaget så går det ju inte åt, om du inte får ta din ranson till nya stallet.

Alltså jag är helt förstummad.
Kan det verkligen finnas så småaktiga och trångsynta människor?

Ja det finns det och sen skyller de på "förlusten" som blir på att silaget tex inte går åt, en mängd blir dåligt och man får slänga..men man får inte heller ta det med sig även om man betalat för det så att det går åt och i så fall inte blir dåligt..Snacka om fallande argument ;)

Jag skulle också vägras förbruka det jag betalat för av den anledningen, men vägrade att betala fullt och slapp tillslut. Iom att det inte stod i kontraktet kändes det givetvis totalt orimligt.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Funderade på att nån av stallkompisarna som står kvar i stallet kunde betala kallhyra och stå i min box istället, så att allt hö och spån jag ändå ska betala för kommer till nytta :)
det skulle nog inte stallägaren gå med på, men det är ju en fin ide i teorin.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Står kallhyra preciserat, men ingen specifikation när kallhyra gäller, så tolkar jag det som att det är det man betalar om hästen inte är där.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Men vadå? När du flyttade hästen tillfälligt var kallhyra ok. Men när du säger upp boxen måste du betala för strö och hö?? Hur motiverar stallägaren det? Självklart ska du inte betala för hö och strö du inte använder om inget annat står i kontraktet (och det gör det ju uppenbarligen inte)! Och betalar du ska du naturligtvis få använda det du köper.

Tänk att det finns så här småaktiga människor :crazy:
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

*KL

OM de verkligen har slängt hösilaget som din häst skulle ha ätit så kan jag i viss mån förstå att de vill ha betalt för det. Är dock tveksam till att det verkligen är slängt... Men visst, har det slängts så förstår jag att de kräver dig på betalning. Det har ju ändå köpts in foder till din häst och det är ju inte schysst att dina gamla stallkamrater får betala det. Här kan man ju tycka att du och stallägaren borde ha tagit den här diskussionen redan när du flyttade även om du hade tänkt komma tillbaka men det är ju lätt att vara efterklok.

Hur de motiverar att ströet har blivit dåligt undrar jag? Det brukar kunna stå rätt länge (beror lite på typ) så de balarna/säckarna du skulle haft borde ju finnas kvar (om du inte får ta dem med dig vilket du borde få i så fall kan du kanske sälja dem till någon av de som står kvar)? Gör de inte det så har ju någon annan fått dem (och förmodligen betalat för dem) och det känns ju inte okej att du också ska betala då.

Om du vill vara besvärlig så be att få se högen med ditt slängda hösilage
och lasset med ditt strö som står och väntar innan du betalar. :devil:

Personligen så hade jag inte tagit betalt för ströet (det blir ju inte dåligt så fort), bara tagit kallhyra för boxen om jag kunnat använda fodret till någon annan. Hade jag fått börja slänga foder pga att någon tillfälligt flyttat så hade jag hört av mig till personen i fråga och diskuterat/erbjudit den att hämta fodret innan mer blir dåligt alt. minskat foderbeställningen för att matcha vad som går åt. Redan inköpt foder hade personen fått betala för.
 
Sv: Betala foder och strö fast hästen inte står i stallet?

Det strö och hö jag betalar för men inte får använda kommer att säljas till de andra i stallet, det är inget som kommer att bli dåligt, det är väl därför jag hade svårt att förstå varför jag skulle betala för det...om jag inte fick ta med det.

Tack för alla svar, det känns skönt att det här inte är så vanligt åtminstonde. :) Jag kan också förstå motivet till det om man i sitt stall blir stående med hö som blir dåligt! Men då borde det stå tydligt utskrivet i kontraktet också.

Själv hade jag aldrig gjort så här eftersom jag tycker det är viktigare med goda relationer och bra rykte än att jag ska tjäna några tusenlappar på någon.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så här ser utkastet på mitt hyresavtal ut... Nåt som saknas ? Hyreskontrakt X Hyresvärd X Hyresgäst X Avtalet gäller...
2
Svar
21
· Visningar
3 498
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 575
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite hjälp. De är så att jag har min ponny uppstallad på en ridskola, vi har skrivit kontrakt på pris och allt som ingår. I...
2
Svar
21
· Visningar
3 173
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp