Vad önskar hyresgäster i stallet?

Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det är väldigt bra om det finns några små grushagar att ta till om någon av hästarna behöver sjukhage eller om man ska iväg med hästen på förmiddagen och vill att den ska få komma ut lite men inte släppa den i lerig hage ...:)

Sen tycker jag också att det blir väldigt struligt om man ska betala grovfodret per kilo. Vem håller räkning - upplagt för strul. Bestäm en mängd som ingår och så får man betala mer om man vill ha mer.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Om jag inte hade föredragit att ha eget stall, så hade gärna stått på en fin anläggning med allt det du beskriver! MEN istället för en boxplats så hade jag velat ha en lösdriftsplats!

En lösdrift/gruppbox för 3-4 hästar med direkt anslutning till en skötselplats och allt lika ombonat och fint som i ett vanligt stall!

Jag tror att lösdrifter är på väg att komma allt mer, hör fler och fler "vanligt ridhästfolk" som efterfrågar sådana platser. Nu börjar man ju även höra/läsa om ridskolor och ridgymnasier som övergår till lösdrift.

Annars har många sagt bra saker - fast grovfoderkostnad upp till en viss mängd och möjlighet att köpa tjänster och köpa sig fri från pass t ex.

Bra mockningsredskap och bra sopkvastar tycker jag är underskattat :)
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Tydliga rutiner och "regler". Jag stör ihjäl mig i stallet jag står i tillfälligt just nu, på att det inte finns nån riktig struktur. Jag som lärde mig första halvåret på ridskolan att hästar är vanedjur som behöver rutiner, undrar varför vissa stall inte verkar ta hänsyn till detta?

Det kan diffa 1-2 tim på fodringar, 1-3 tim på utsläpp etc. Jag blir galen, det får mig att vilja vara i stallet dygnet runt för att veta att min häst får mat och när tex.

Sedan är det viktigt att man strukturerar exakt vad som ingår vad gäller service. Det är annars lätt hänt att folk "bara vill ha lite hjälp" med benskydd, täckesbyten etc och sedan blir det varje dag och flera hästar. Det är skillnad på att ta på en häst benskydd och att göra det på tio. I mitt ordinarie stall har vi tydliga listor vad som är stgandard och vad som kan köpas till och vad det isf kostar. Det gör att folk håller sig till ordningen och det tenderar att bli mindre "onödigt arbete" för stallägare/personal.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Att betala per kg som man använder är mer rättvist än att betala ett visst belopp i hyra/månad där det ingår ex 10 kg. Om du då har en häst/ponny som äter 7 kg får du som hyresgäst betala för 90 kg i onödan/månad (3 kg x 30 dgr).

Eller att det regleras efter hästens storlek
A-ponny X kronor i hö max 5 kg
B-ponny X kronor i hö max 6 kg
osv osv?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Hur tänker du dela upp stallet när du skriver 6 boxar/del? Är det med en vägg som gör att man kan stänga om varje del?

Annars låter det som ett bra ställe. Vill gärna ha stora hagar och mycket utevistelse. Täcke byts vid behov om det exempel har regnat in. Sen är insläpp lättare att dela på än utsläpp (iaf min erfarenhet för de flesta är ute i stallet på kvällen) men oftast kan man komma överens om dagar.

Och det viktigaste av allt - hästen ska trivas i boxen. Vissa hästar behöver lugna hästar kring sig, finns det i så fall möjlighet att flytta hästen så de trivs?

Hur har du tänkt med höpåsar? Vissa använder mycket hö bara för att det ingår. Men kanske lägga till några extra kg på varje häst så det finns att ta av om ex någon står inne och får en tuss hö

Jag har inte så stora krav på stallet mer än att det ska vara städat och helt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Värme i sadelkammaren även om det blir några få plussgrader några dagar under vintern.
Finns inge värre att stallägaren stänger av värmen för att "spara" några ynka kr i el. Det kostar snarare mer att värma upp hela tiden.

In och utsläpp och fodringar samt 1-2 täckesbyten ska ingå minst 5 dagar i veckan men gärna 7 dagar i veckan.
Detta för att slippa bråka och tjaffs i ett stall.

Gott om utrymmen för förvaring, som känt har vi hästtjejer MYCKET saker så plats uppe på höskullen är ett måste för mer garderober.

Möjlighet att ha häst själv eller 2 och 2 om inte hela flocknen går ihop.

Stallmöten, idelåda som är låst om man inte vågar föra sin röst hörd på möterna kan man skriva dem där.

Att man helt enkelt behandlar sina hyresgäster så som man behandlar hyresgästen som hyr lägenheter, man ska inte bara ha skyldigheter utan även rättigheter som hyresgäst!
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

I mitt förra stall betalade vi per kilo för höet. Det var inga som helst problem. Alla hästars foderstat satt i foderrummet och det var stallägaren själv som lade upp i höpåsarna. Tyvärr fanns dåligt med utrymme om man behövde ha sin häst inne och då ge extra. Det var *extremt* petigt med mängden. Likadant om man skulle iväg med hästen och behövde ha med sig hö. Det skulle sägas till minst 3 dagar innan. Inte alltid möjligt om man behöver åka samma dag. Så den biten kan man behöva tänka på. Fördelen vi som inhyrda hade var att alla mål sköttes av stallägaren som var otroligt petig med tiden. Inga förseningar där inte! :)
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Kl*
Ska du dela upp stallet i delar så föreslår jag att du har en del med fölboxarna i så att fölston och tävlingshästar inte blandas (abortvirus!!).

Haguppdelning: Stohage, valackhage och kanske en blandhage för de som inte får ha så mkt mat, beroende på hur det ser ut med maten i hagarna.
Där jag stod senast var det en valackhage och en stohage med fri tillgång på grovfoder samt en lunch-hage där hästägarna turades om med lunchfodringen, men det kan man ju lösa på andra vis.
Ev en hage för unghästar.

Där jag stod senast hade vi jourer om kvällspassen, vilket funkade rätt bra. Vi hade närmare 30 boxar, så det blev ju var 30:e vardagskväll (om det var 30 boxar). Inte så ofta alltså.
Helgjourerna var värre enligt mig, då hade man HELA lördagen eller söndagen. Visst, var 30:e helgdag så inte så ofta, men jag gillar inte att ha hela dagen "förstörd" för att jag måsta vara i stallet på morgonen/ fm och sedan på kvällen igen.
Då ser jag hellre att man har antingen morgonfodring och utsläpp, insläpp och kvällsfodring (om de sker samtidigt), eller morgonfodring och utsläpp, insläpp (ev fodring) och kvällsfodring eller helt enkelt att man delar upp allt: morgonfodring, utsläpp, (lunch), insläpp (fodring) och kvällsfodring.

Höt kan bli tjaffs om ifall man ska betala per kilo man använder. Det är jättebra rent teoretiskt, men i praktiken kan det bli problem. Säg att du köper in för en månad och så är det slut en vecka tidigare? VEM har då använt mer än sagt? Vem betalar för det som får köpas in extra? Jag tror detta funkar bättre i ett litet stall.
Jag ser hellre att en del ingår i hyran och att man får betala extra om man använder mer (i stort stall), eller att man har fri tillgång och alla betalar en del/ box. Men då kan det ju bli att vissa betalar för mer än de använder och vice versa.
Min häst tex hade fri tillgång i boxen, men när jag red min medishäst så fick hon "bara" 6 kilo hö/ dygn (de flesta hästarna fick det där). Det är klart att man inte vill betala dubbelt så mkt än man använder, samtidigt som jag inte vill ha en begränsning på 7 kilo om min häst behöver mer.

Man kan ha havre och mineraler ingående i hyran och så får man köpa in resten själv. Annars kan det bli mååååånga tunnor, om alla ska ha varsin tunna med havre (de flesta ger ju ändå havre). Kanske kan man dra av havresumman om man inte ger i så fall?

Jag tycker det är bra att man får ha ett skåp/ en låda per box så att man får plats med lite saker, som schabrak och så. Vi hade sadelhängare och allt sådant i våra skåp (garderober) - väldigt lite plats över till annat! Spec om man hade två sadlar, tömkörningssaker etc som skulle få plats också.

Dusch och eget skåp känns för mig väldigt lyxigt, men inte nödvändigtvis en nackdel :P
Toa är bra, man vet aldrig när nöden slår till ;)

Täckesbyte tycker jag ska vara en tilläggstjänst - för din skull! Om alla vill byta täcke/ lägga på täcke på morgonen så tar allting rätt mycket längre tid än om man "bara" ska ge frukost och släppa ut.

Regler som alla kan följa (hellre några få, enkla, än en hel novell med "småtjaffs").
Stallmöten med jämna mellanrum.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

I mitt förra stall betalade vi per kilo för höet. Det var inga som helst problem. Alla hästars foderstat satt i foderrummet och det var stallägaren själv som lade upp i höpåsarna.

Låter nästan som ett krav om man ska få det att funka bra (det behöver ju vara petigt då, ett halvkilo extra då och då (för att man inte är petig) blir ju fort många kilon som felas i slutänden om alla gör så), men det blir mycket extra arbete för stallägaren!
Man har ju minst 2 fodringar med hö/ silage per dag (beroende på hur man löser luncher/ fri tillgång i hage etc) och det blir några påsar att fylla/ väga... Inget jag som stallägare skulle orka med varje dag :o
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Delvis *kl*

Det känns inte alls som att det skulle passa mig med att betala per kg.
Vissa dagar, när det varit lite kallare tex, så vill jag ge min häst lite mer hö. Hur gör man då med betalningen?
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det jag alltid önskat i alla stall jag stått i är: grovfoder analyser samt träckprovs kontroller, fri tillgång på grovfoder. Inga duttande med nåt kg hit eller dit och med massor av timmars mellanrum. Allt annat kan jag vara utan..ja, jag skulle hemskt gärna villja ha roligare hagar. Inga platta åke-tråk hagar. Utan en rejält inhägnad skog med kuperad mark.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Skriver upp på sidan av... Jag har stått i ett stall med ett sånt system, men tycker det är krångligt. Slänger gärna åt min en tuss medan jag trixar med nått, eller som du, när det är kallare. Blír mycket mickel. Hellre fast hyra.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

*KL*

Jag har stått i stall med 20-talet hästar där allt foder betalades efter hur mycket man tog. Alla gjorde i ordning sina egna påsar och det funkade helt utan problem. Värre var det med ströet, där vissa snodde andras strö- fast det stog namn på det!!

För att jag ska vara intresserad av ett stall krävs möjlighet att ha häst själv eller med bara något extremt snällt sällskap. Jag vill inte ha fri tillgång, utan fodringar, minst 4 st/dag med grovfoder. Grovfodret ska såklart vara analyserat- helst direkt på åkern.

Jag vill att hagar och avmaskningar sköts ordentligt. Dvs samlade träckprov och avmaskning på de som behöver. Dränerat vid ingångarna till hagarna om det behövs. Om inte gräs finns i vinterhagarna bör inbeteshagar finnas, finns inte en möjlighet att handbeta upp en häst tillräckligt för bete. Skogshagar för de som inte fixar ren betesvall är trevligt. Sen gillar jag könsdelade hagar oavsett näringsbehov- vill helst inte behöva välja mellan betäckningsskador eller fång...

Sen vill jag ha möjlighet att fodra med halm, framför allt om det är silage som är grovfodret.

Strö vill jag kunna välja själv, helst halmpellets, men i nödfall funkar träpellets ok. Eftersom min pålla är en gris vore det ju trevligt med "fri tillgång" på strö, men jag tycker det funkar super att betala efter åtgång- blir precis som med höet mer rättvist än att alla betalar samma och (som hos oss) vissa tar 3 säckar/månad och andra 10.

Just det, jag vill kunnna slippa pass helt, men inte behöva sköta "försäljningen " av dom själv, utan vil kunna ha alternativet betala mer arbeta mindre.

/Lavinia, som nog aldrig kommer hitta sitt drömstall
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp