Precis så resonerade jag när min dotter föddes. Jag avskyr sjukhus, känner mig otrygg och illa till mods där, avklädd och sårbar på något vis (vilket såklart inte blev ett dugg bättre av att min mamma dog - på sjukhus - mindre än ett år innan jag födde barn). Men jag tyckte att säkerheten, både min egen och barnets, var viktigare än att få en "fin och mysig" förlossning. Jag fick lämna önskemål inför förlossningen någon av de sista gångerna på MVC, och de önskemålen kan väl sammanfattas ungefär med "jag vill vara ifred så mycket som möjligt, inte ha personal som kommer in i rummet stup i kvarten utan lugn och ro, men allt medicinskt som behöver göras ska också göras". Jag tycker att mina önskemål tillgodosågs bra, personalen var kompetent och gjorde vad de skulle utan onödigheter
Men någon "fantastisk upplevelse" var det ju inte - och det vet jag inte om det skulle vara under några omständigheter, faktiskt. Föda barn är ett hårt fysiskt jobb, det var verkligen ingen dans på rosor och jag skulle nog säga att alla stunder jag haft med min dotter efter att hon föddes har varit väldigt mycket bättre och trevligare än just förlossningen! (hon är 23 nu)
Själva förlossningen är liksom en så liten och obetydlig del av hela grejen att ha barn, så hellre så säker som möjligt än mysiga omgivningar!