Betäckt med valack..

Laguna

Trådstartare
Tänkte lägga denna tråd på hästvård, men la den här på avel för tänkte att ni som är här kanske har bättre koll på sådant här.

Mitt sto (som är översexuell) blev för några dagar sen betäckt av sin hagkompis som är en valack (hon kommer inte att få gå med valackar mer, även dom som "aldrig betäcker" betäcker henne).
Idag var hon svullen i vulvan, luktade illa och hade var och blod i och runt vulvan.
Har pratat med veterinär och dom ska återkomma imorgon om vad som är bäst att göra. Deras förslag var antingen livmodersköljning, eller avvakta och se om hon får feber och då ge antibiotika, eller ge antibiotika på en gång.

Tänkte höra om någon varit med om samma, vad har ni gjort då? Känner mig mest vilsen och som en dålig stoägare..:crazy:

Sv: Betäckt med valack..

Tänkte lägga denna tråd på hästvård, men la den här på avel för tänkte att ni som är här kanske har bättre koll på sådant här.

Mitt sto (som är översexuell) blev för några dagar sen betäckt av sin hagkompis som är en valack (hon kommer inte att få gå med valackar mer, även dom som "aldrig betäcker" betäcker henne).
Idag var hon svullen i vulvan, luktade illa och hade var och blod i och runt vulvan.
Har pratat med veterinär och dom ska återkomma imorgon om vad som är bäst att göra. Deras förslag var antingen livmodersköljning, eller avvakta och se om hon får feber och då ge antibiotika, eller ge antibiotika på en gång.

Tänkte höra om någon varit med om samma, vad har ni gjort då? Känner mig mest vilsen och som en dålig stoägare..:crazy:

Hejsan.

Detta hände faktiskt mitt första sto. Hon va bara ett år då och i de hyrstallet vi stod i gick ston o valacker blandat.

Jag kom från skolan och skulle ta in henne och såg detta, hon sprack faktiskt lite när han hade betäckt henne.
Det blödde lite och vet kom ut.

Det behövdes inte sys el så och dom spolade rent och sen fick hon bara pencillinsalva och blev sen bra. Hon har inte fått några men efter detta.

Hon är heller inte rädd för valackar osv.

Hoppas det går bra även för din pålle! Lycka till.

Tack för svaren.
Vet var ute idag, sköljde och spolade rent med något antibiotika lösning. Jag ska bara kolla att hon inte får feber, men annars trodde hon det skulle läka fint :) (var ganska sprucket)

CK menar väl att om inte stoet velat hade hon inte "släppt till" ;)

:rofl: ha ha ja så kanske hon mena.. frågan är hur villig hon va, fast det e klart det va kanske hormonerna i bilden oxå, hon va nämligen ca bara ett år när det hände :crazy:

*Skriver av mig i tråden*

Vet spolade ju rent och sprutade in något antibiotika och jag skulle kolla temp morgon och kväll. När jag kom ut några timmar senare efter vets behandling för att ta temp står min häst och bara kniper in svansen och sparkar i luften, jätteirriterad. Omöjligt att ta temp, så ringer vet som kommer ut, det visar sig att hon fått en allergisk reaktion av medlat som sputades in i vulvan :crazy: KNALLröd var hon i slemhinnorna stackars liten...

Är nu satt på smärtstillande (finadyn) och vet har spolat med koksaltlösning för att få bort allt av det andra medlet.
Detta var igår och idag är hon fortfarande väldigt röd i slemhinnan, doch inte lika som igår.

Tycker så synd om min märr :( men det är förhoppningsvis på bättringsvägen

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 684
Hundhälsa Igår kväll så upptäckte jag att min tik var lite kladdig vid rumpan och efter rengöring så såg jag att den ena analkörteln var svälld...
Svar
6
· Visningar
10 252
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 827
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 791
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka