Betäckt igen på 3e brunsten, vad gör jag?

Sv: Betäckt igen på 3e brunsten, vad gör jag?

Min betäcktes också "för hand" och baktprovet togs i nästa brunst innan betäckning. Inga problem.

På Orust finns seminstation, hyfsat nära i alla fall. (Totorp) Men jag har inte koll på om det finns någon ännu närmare. Kan tycka att det borde finnas någon i uddevalla trakten.

Blir alltid lika förvånad över hur okunninga många är i samband med avel!

INNAN man betäcker så borde alla känna att de vill skaffa sig kunskap för att kunna få fram en bra avkomma efter sitt sto!

Köpa böcker (tex "Att bli med föl"), prata med uppfödare, skaffa kunskap helt enkelt!!!!

* Ett sto som inte haft föl innan och är 13 år är det bästa att UL innan betäcknign för att kolla att allt står rätt till i livmodern.

* Anteckna hur stoets brunster fungerar (regelbundna, hur långa är brunsterna mm).

* Välj en hingst som är godkänd/hälsobedömd. (tänk inte bara på priset eller hur nära den finns).

* Efter betäckning BÖR/SKA man göra ett UL 17-18 dagar efter sista språnget. Vid konstaterad dräktighet görs ett nytt UL på 35-42 dagen efter sista språnget (tiden mellan de 2 UL ska stoet inte stressas eller liknande eftersom ägget försöker fästa sig fast i livmodern).

* Om stoet ej är dräktig vid första UL ser veterinären när nästa brunst kommer (21 dagars cykel).

* Om stoet är dräktigt efter andra UL går det bra att träna igen. Dock bör stoet rektalundersökas under hösten för att veta hur foderstaten ska se ut under vintern och speciellt de sista 3 månaderna innan fölning.

Det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt INNAN betäckning. En seriös hingstägare borde rekommendera ovanstående och inte bara chansa på att stoet är brunstigt eller inte brunstigt. Ett sto kan visa brunstbeteende pga hingsten uppvaktar henne.

Vill bara säga att mitt sto tog emot hingst trots dräktighet. Fostret missades när hon ultraljudades på 18:e dygnet. Kom i brunst igen efter ett par dagar vid hingsten (mkt kär i honom). Vid koll vid 17:e dygnet fann man en alldeles för stor blåsa som höll storleken för första betäckningen. En vecka senare var hon fortfarande dräktig!
Med andra ord kan de ta emot hingst trots dräktighet och tydligen även klara sig utan att kasta.
/Jenny

Okej!

Jag håller tummarna nu..
Vilken dag efter brunst skulle man ULa?

Hon kom i brunst i onsdags tror jag det var.
Ska göra UL och bakterieprov innan nästa brunst.

Vid naturlig betäckning rekomenderar jag u-ljud 16 dagar efter sista betäckning. Då bör man inte missa nästa brunst även om stoet blivit betäckt och tagit emot hingsten efter ägglossning. Men vi kan ju hoppas att hon faktiskt blir dräktig denna gången bara för det ;)
Mirakel kan ju ske!

Okej!

Hon kom i brunst i onsdags tror jag det var.
Ska göra UL och bakterieprov innan nästa brunst.

Du kan inte göra bakterieprov innan en brunst. Livmodermunnen är endast öppen vid brunst nämligen så mellan brunsterna går det inte att komma in i livmodern för provtagning. Är hon brunstig nu, så ta baktprov nu. Då är det klart inför nästa brunst. Alternativt tar du baktprov när nästa brunst börjar.

Den 7e till 11e juli var sista brunsten nu och hon blev betäckt.
Kan det vara lagom att åka och göra UL måndag den 27e juli då?

Minns dock inte vilka dagar Totorp hade dropin för sånt.

Enligt hingsthållaren vi har vårt nordis sto hos för betäckning har det varit en riktigt strulsommar för många av de som har nordsvenska hingstar och tar emot ston för betäckning.

Det har varit jättesvårt att få stona dräktiga tydligen.

Vår "gubbe" har hållit på med avel av nordsvenskar i ca 40 år nu så jag antar att han har koll på läget.

/KT

Vår gubbe har också hållt på väldigt länge och det är samma sak där, det verker vara en dålig sommar..
Varför är det så?:cry:

Hur länge kan man försöka liksom?
Vill ju inte ha ett alltför sent föl heller.

Senast ändrad:

Vår gubbe har också hållt på väldigt länge och det är samma sak där, det verker vara en dålig sommar..
Varför är det så?:cry:

Hur länge kan man försöka liksom?
Vill ju inte ha ett alltför sent föl heller.

Vi tar hem vårt sto nästa vecka oavsett. Är hon inte dräktig får vi helt enkelt försöka nästa år igen.

Enligt vår hingsthållare verkar det som om säsongen skjutits bakåt. Dvs att de bästa brunsterna har kommit i mars/april. Och Donetta fölade ju i slutet av april :(. Han menar att stoägarna kanske får rikta in sig på att betäcka så pass tidigt om våren. Han tror det är någon sorts klimatförskjutning.

Ja jag vet inte.

Förra året blev Donetta dräktig ganska omgående efter hon släppts på bete med våran egen hingst. Men det är kanske skillnad- om hingsten går med stoet hela tiden kan ju hingsten pricka in EXAKT på rätt tid i brunstcykeln och det är kanske det som behövs om det nu är så att brunsterna rent allmänt "blivit sämre"? Någon timmes skillnad kanske har väldigt stor betydelse? Som det kanske blir om det betäcks "manuellt" med stoet och hingsten vid hand?

/KT

Blir alltid lika förvånad över hur okunninga många är i samband med avel!

INNAN man betäcker så borde alla känna att de vill skaffa sig kunskap för att kunna få fram en bra avkomma efter sitt sto!

Köpa böcker (tex "Att bli med föl"), prata med uppfödare, skaffa kunskap helt enkelt!!!!

* Ett sto som inte haft föl innan och är 13 år är det bästa att UL innan betäcknign för att kolla att allt står rätt till i livmodern.

* Anteckna hur stoets brunster fungerar (regelbundna, hur långa är brunsterna mm).

* Välj en hingst som är godkänd/hälsobedömd. (tänk inte bara på priset eller hur nära den finns).

* Efter betäckning BÖR/SKA man göra ett UL 17-18 dagar efter sista språnget. Vid konstaterad dräktighet görs ett nytt UL på 35-42 dagen efter sista språnget (tiden mellan de 2 UL ska stoet inte stressas eller liknande eftersom ägget försöker fästa sig fast i livmodern).

* Om stoet ej är dräktig vid första UL ser veterinären när nästa brunst kommer (21 dagars cykel).

* Om stoet är dräktigt efter andra UL går det bra att träna igen. Dock bör stoet rektalundersökas under hösten för att veta hur foderstaten ska se ut under vintern och speciellt de sista 3 månaderna innan fölning.

Det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt INNAN betäckning. En seriös hingstägare borde rekommendera ovanstående och inte bara chansa på att stoet är brunstigt eller inte brunstigt. Ett sto kan visa brunstbeteende pga hingsten uppvaktar henne.

Jag tycker att Lycanthrope ger ett rätt så vederhäftigt intryck när det gäller hästhållning och det planerade fölet. Det visar en hel del andra inlägg TS gjort på buke.

Dvs ingen okunnig "bimbo" som tar föl oförberedd....

Det rör sig dessutom om nordsvenskar som brukar vara hyfsat okomplicerade OCH en hingsthållare som är kunnig och gammal i gamet!

/KT

Senast ändrad:

Om ditt sto är tretton år och ej varit hos hingst tidigare(och kanske därmed dragit på sig ev "skräp" från antingen den hingsten, eller kanske rent utav från ngn valack som hoppat på henne under tidigare liv s a s.) har jag som hingsthållare varit med om att sådana ston KAN behöva en säsong på sig för att bli dräktiga.
Annars, på vår station, om stoet efter första UL ej är dräktigt, tas baktprov vid kommande brunst för att vid ev streptococker kunna behandla under denna brunst. Det kan vara såväl en mer ofarligare bakterie(men som ändå gör att ägget ej fäster) eller en mer aggressiv.

Vi tar hem vårt sto nästa vecka oavsett. Är hon inte dräktig får vi helt enkelt försöka nästa år igen.

Enligt vår hingsthållare verkar det som om säsongen skjutits bakåt. Dvs att de bästa brunsterna har kommit i mars/april. Och Donetta fölade ju i slutet av april :(. Han menar att stoägarna kanske får rikta in sig på att betäcka så pass tidigt om våren. Han tror det är någon sorts klimatförskjutning.

Ja jag vet inte.

Förra året blev Donetta dräktig ganska omgående efter hon släppts på bete med våran egen hingst. Men det är kanske skillnad- om hingsten går med stoet hela tiden kan ju hingsten pricka in EXAKT på rätt tid i brunstcykeln och det är kanske det som behövs om det nu är så att brunsterna rent allmänt "blivit sämre"? Någon timmes skillnad kanske har väldigt stor betydelse? Som det kanske blir om det betäcks "manuellt" med stoet och hingsten vid hand?

/KT
Vad tråkigt.. :cry:

Jag får väl försöka hitta en hingst för naturlig till nästa år annars.
Jag som bokat ett hingstföl :mad::angel:

Jag tycker att Lycanthrope ger ett rätt så vederhäftigt intryck när det gäller hästhållning och det planerade fölet. Det visar en hel del andra inlägg TS gjort på buke.

Dvs ingen okunnig "bimbo" som tar föl oförberedd....

Det rör sig dessutom om nordsvenskar som brukar vara hyfsat okomplicerade OCH en hingsthållare som är kunnig och gammal i gamet!

/KT
Tack! :D
Jag har läst på och frågat runt massor.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka