betäckningstider

Sv: betäckningstider

Det beror lite på vad du menar med sista. De flesta hingstägare börjar i mitten på mars och slutar någon gång i början mitten på augusti. Det finns vissa skillnader mellan olika raser.
Men om man inte bryr sig om när stoet kommer att föla och så vidare eller om det handlar om tjuvbetäckning så kan det ske året runt bara stoet brunstar.

men ja tänkt vad som är bra för föl å sto, så det är bäst för dom. mina funderingar va att om det blir allt försent då fölet kanske inte hunnit växt tills sig till vintern eller förtidigt så den pluppar ut när det fortfarande är snö å fryser häcken av sej :)
om man tänker vilken månad är allra bäst att man betäcker? :)

Man brukar föredra att fölet föds relativt tidigt på våren så att det kan dra nytta av sommaren och äta gräs när tänderna kommit på plats. Åter igen beroende på ras när det är bäst. Men mellan april och juni är nog det vanligaste i Sverige för de flesta raser. Fullbod och travare brukar vara lite tidigare.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 444
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V