Betäckningsstationer

Jealle

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka mitt sto nästa år. Vi står i Stockholm och jag undrar därför vad det finns för betäckningsstationer här omkring. Givetvis kan vi resa en bit. Sen undrar jag hur det går till och vad kan jag räkna med för kostnader? Jag har ett sto jag tävlar dressyr på och hon är efter Dàvenir- Martini-Ceylon. Jag vill gärna behålla fölisen själv men kan komma att sälja beroende på vad det blir. Är sugen på Ampere som står på Askö stuteri men fortfarande bara i funderingsstadiet och därför vill jag forska kring vad det finns för betäckningsstationer o se vad de har för hingstar att erbjuda.

Sv: Betäckningsstationer

Vilken station du väljer spelar rätt liten roll om du inte skall betäcka naturligt, då måste ju stoet vara på samma station som hingsten.

Ampere själv står i Holland. Och han finns väl bara på fryst tror jag, dock verkar kvalitén vara god. De flesta verkar ha fått dräktigt med honom.

Antar att du menar seminstation?

På sprangrulla.se kan du se vilka hingstar som har licens, hur de betäcker och vilka stationer som finns. Om du väljer en hingst som står på fryst kan du också hitta vilka stationer som hanterar det.

Just i vår hemmatrakt finns det många stationer och välja på.. :) Själv har jag valt en liten i den södra utkanten där seminveterinären har alla ston hemma på gården och hanterar dem själva, inte några hästskötare där inte!!!!
Prismässigt vet jag inte hur han står sig i förhållande till andra men för mig spelar det ingen roll, kunskap, kvalitet och hans enorma engagemang gör att jag aldrig kommer byta... Sen att han är väldigt ärlig och säger precis vad som gäller, kanske inte uppskattas av alla men jag uppskattar det!

1000-tack för hjälpen! Diskuterade med en tjej i stallet som använt sig av en veterinär vi har här ute som kommer ut och seminerar. Jag ska forska vidare på det alternativet. Kan vara bra att slippa stressa stoet med att flytta henne och givetvis bra ur kostnadsperspektiv. Dock vill man ju veta att det är bra ur hygiensynpunkt och att stoet verkligen blir dräktigt...

Då får man ta med i beräkningen hur många gånger man kan behöva ta ut veterinären, kolla en dag och seminera nästa. Mitt sto tog sig på andra brunsten i år och på första brunsten inseminerades hos tre gånger och andra fyra. Hade jag haft henne hemma skulle bara det blivit 14 veterinärbesök.

Själv tycker jag att det känns tryggt att ha mitt sto på en erfaren station som kan sin sak.

Jag såg ditt stos halvsyster på fölvisning i somras! Hon hade en söt vit fläck på ena frambenet:)

Jag hade blivit tokfattig om jag hade valt alternativet att ta ut veterinär på alla check, seminering och UL.. :(
Skulle överväga och räkna många gånger om ifall jag bestämde mig för att välja bort en seminstation!

Jag var själv inne på att försöka hitta en veterinär som seminerade hemma för att slippa skicka iväg mitt sto med föl vid sidan. Sen började jag tänka efter och räkna och insåg att för mig var det en dålig idé. Mitt sto brunstar alltid i en hel vecka och brukar bli seminerad/betäckt 3-4 gånger per brunst.

Ni har nog helt rätt! Det är ju därför jag frågar er som har mer erfarenhet än jag ;) Då blir det kanske en tur till Askö nästa vår/sommar... Jag är fortfarande väldigt förtjust i Ampere och tycker inte att han är speciellt dyr heller. Känns som att själva språngavgiften inte är den största kostnaden och då tar jag helst en hingst jag verkligen, verkligen vill ha.

Vad roligt att du så en halvsyster till mitt sto! Hur kommer det sig? Såg det ut som en bra fölis?

Det går ett superduper fint Ampére föl i grannens hage ! Jag har nog aldrig sett en fölunge röra sig som hon gör ffa i traven.

Jag tror att Ampére blir ett bra val till ditt sto även om det är på fryst.

Vad roligt att du sett en avkomma! Står du på Ekerö här i Sthlm? Jag har sett en del avkommor på internet och det känns bara rätt med Ampere. Tror och framför allt hoppas att det skulle bli en superfölis =) Men jag är lite nervös också för allt som kan gå fel. Och hur kom mitt sto att påverkas av dräktigheten? Hon blir 9 nästa år och jag hoppas ju att hon fortfarande är min tävlingshäst efteråt och inte "tacklar" av... Vi har haft otur med en hovbensfraktur och andra traumaskador som sparkad i hagen etc och nu är hon äntligen igång igen efter 2 år...

Jag var på fölvisning på Stjärnborg och där var halvsystern med. Minns tyvärr inte fölet bara stoet p g a den vita fläcken på hennes ena framknä. Har inte sett såna förut och antog att det kom från Ceylon vilket är mitt stos pappa.

Tycker att du resonerar rätt, det är dumsnålt att försöka spara in några tusenlappar och välja en hingst man inte känner helt för istället för att välja den som känns helt rätt.

japp. Ekerö utanför Sth.

Här ser du en bild jag har på Ampérefölet. Hon är född i mindsomras så hon är alltså endast 2.5 månad på bilden, men otroligt välutvecklad.
Jag är också rätt säker på att när hon fällt av fölpälsen så blir hon svart ! En riktig dröm !

31614319.jpg

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V