Betäckningsbevis när skall det skickas in ??

gylle

Trådstartare
Har hela tiden varit säker på att betäckningsbeviset (betäckning med egen hingst) skulle skickas in till ASVH när fölungen var född men blev nu osäker när jag var inne och tittade på blanketten på ASVHs sida då det dels finns betäckningsintyg och att det även skall fyllas i ett födelsebevis så nu börjar jag vela. Naturligtvis är det helg nu så det går ju inte att få svar från ASVH men tänkte att någon annan här kanske vet (Ameo bla som betäckt med sin egen ifjor) ?

Sv: Betäckningsbevis när skall det skickas in ??

Jag vet inte riktigt hur du menar men när jag hade avelsvärderad hingst så skulle en lista in till ASVH den siste september TROR jag det var.Dvs den listan där man anger vilka ston som har betäckts detta året...stoavgift skulle betalas in i samband med att listan skickades in.Födelsebeviset ska ju in givetvis när fölet är fött.Men det är ju några år sedan-kanske saker och ting har ändrats?

Den ska vara in lämnad före sista september tror jag att det va.

crazy skrev:
Jag vet inte riktigt hur du menar men när jag hade avelsvärderad hingst så skulle en lista in till ASVH den siste september TROR jag det var.Dvs den listan där man anger vilka ston som har betäckts detta året...stoavgift skulle betalas in i samband med att listan skickades in.Födelsebeviset ska ju in givetvis när fölet är fött.Men det är ju några år sedan-kanske saker och ting har ändrats?

Språngrullan (= listanmed de ston hingsten betäckt innevarande år) samt de gröna kopiorna på betäckningsrapporten ska skickas in till resp. registratur innan 30/9 samma år hingsten betäckt.

Betäckningsrapporten = födelsebevis skickas in när fölet är fött och man ska registrera det till resp. registratur.

Detta brukar också vara innan 30/9 det året, för att slippa förhöjd avgift på registreringen....så har vi det inom arabhästar i alla fall....

Den rosa kopian behåller hingstägaren i sitt betäckningsrapportblock.

mvh
Carina

Nu har han ju inte språng rulle iom att han enbart har betäckt eget sto (=inte löst betäckningsbevis för allmän avel).
Det enda som står på ASVH s sida är att för registrering av föl med full stam på egna ston så skall ett betäckningsintyg fyllas i inte ett ljud om när det skall skickas in, fattade det innan som att det skulle skickas med vid registreringen av fölet.
Var inne på ASVHs sida igår och tittade runt och hittade då att det numer gick att hämta blanketten direkt på nätet vilket jag gjorde. När jag då hämtade hem blanketten så innehöll den två seperata sidor dels en som hette "betäckningsintyg" dels en som hette "födelsebevis", "betäckningsbeviset" skall skrivas under av hingst/stoägare medans "födelsebeviset" skall skrivas under av ID-granskare därav att jag nu blev osäker på om betäckningsbeviset skall skickas nu (att födelsebeviset inte skall skickas förrän sedan är ju ganska självklart).

Om du inte löst licens för allmän avel oavsett om hingsten används till egna ston eller andras...så åker du på att DNA typa samtliga-men det visste du väl redan?

Löser man licensen slipper man detta.Men med tanke på vad licensen kostar...så kanske det är lönande att skippa det om du bara betäckt något enstaka sto.(Licensen 5000 kr).Blodtypning hingst/sto och föl dvs ca 500 kr st=1500 kr (om avgiften är ändrad vet jag ej).

Jag hoppas jag har rätt nu...är ju inte direkt uppdaterad för tillfället.

Då ska ameo (som både har godkänd avelshingst och har betäckt sto med egen ej godkänd hingst) försöka reda ut begreppen...

Godkänd avelshingst:
Då fyller man i betäckningsblocket och redovisar årets betäckningar senast den 30 september. Sen betalar man in SH-avgifterna.

Egen ej godkänd avelshingst:
Man fyller i ett betäckningsbevis, där man alltså intygar att betäckningen har ägt rum. Och när fölet är fött så fyller man i ett födelsebevis. Dessa två papper ersätter betäckningsblocket, eftersom man inte har något sådant till en ej godkänd hingst som man inte löser licens för heller (betäcker enbart egna ston).
Och gylle:
ärligt talat, jag vet inte om man behöver skicka in den tidigare, JAG har för avsikt att skicka in båda pappren samtidigt, efter att ha gjort DNA-typningen av mitt föl. Och jag har svårt att tänka miog att man skulle behöva skicka in det tidigare, för det är ju inga avgifter som ska betalas in för betäckningen (SH-avgift).

Inom arabhäst fyller man i en språngrulla oavsett om man enbart betäcker egna ston eller även med främmande ston......

Cesam skrev:
Inom arabhäst fyller man i en språngrulla oavsett om man enbart betäcker egna ston eller även med främmande ston......
Även om hingsten inte är avelsvärderad och har löst licens (eller betäckningsbevis)?

ameo skrev:
Även om hingsten inte är avelsvärderad och har löst licens (eller betäckningsbevis)?

Hingstar som enbart ska användas till egna ston, måste veterinärundersökas innan OCH betala in (till ARAB, allt ska gå via ARAB) en engångsbetäckningslicens på 1250:- inkl. moms (gäller livet ut) för EGNA ston, så ja.....även för dessa.

Ska hingsten ifråga användas på främmande ston, måste den förutom vet.undersökning och röntgen av bakhasor i avseende cystor, även vara avelsvärderad enligt rasvisa krav (se SH's hemsida www.svehast.se om dessa rasvisa krav för Arabiska Fullblod och Partbred Araber (="arabkorsningar").....).
Då kostar betäckninglicensen 1500:- inkl. moms ÅRLIGEN.

Därefter betalar hingstägaren 200:- inkl. moms per betäckt sto, egna såväl som främmande ston, enbart första stoet slipper denna SH's stoavgift.

Så billigt att ha egen hingst oavsett om den står till tjänstgöring enbart för egna ston eller främmande ston är det INTE :crazy:

mvh
Carina

Liknande trådar

Hästmänniskan Har "råkat" köpa en häst utan pass och tänkte ta och fixa det nu. Men har letat på ASVHs hemsida och jag blir inte klok på vilka papper...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Linda80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka