Betäckning senare av sommaren

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sunnan
  • Startdatum Startdatum
S

Sunnan

Fungerar en betäckning lika bra i slutet på juli- augusti?

Anledningen till att jag vill betäcka mitt sto sent är att jag bor i kiruna. Tjälen går ur marken i slutet på juni, dte är grönt i juli och varmast i augusti.

Jag vill att fölis skall komma i slutet juni/ början av juli då det är vamrt i backen så de kan gå ute, samt att gräset har börjat växa.

Tänker jag fel?

Det kan gå givetvis att betäcka i juli/augusti men chanserna för ombetäckning minskar ju eftersom säsongen lider allt mer på sitt slut.
Är det semin eller naturlig betäckning? För en del seminstationer stänger väl vad jag har förstått?!

Precis som i absoluta början av säsongen så kan det i slutet av säsongen ge sämre dräktighetsresultat.
Det behöver inte göra det men det kan alltså...

Jag skulle inte chansa med att vänta för länge, tar det inte första brunsten så kan ni ju behöva upprepa försöket. Även om man inte kan ha dem ute så länge i början och de behöver passas så de inte blir kalla och blöta, så kan man halma upp en rejäl bädd ute i hagen. :) Småttingarna här har dels haft en halmbädd i den mindre hagen där de gått första tiden dagtid, sedan så nu trots det vackra vädret och värmen har de en stooor halmbädd i sommarhagen som de ofta ligger och sover i, hela högen, med stona halvsovandes i närheten. :D

Är det ruggigt och otrevligt väder får de komma in nattetid även nu. :crazy:

Ahaa, smart, det har jag ej tänkt på.

Det är naturlig betäckning och tanken är att stoet får stå hos hingsten ett tag.

Hon visar svaga brunster och oregelbundna, så det är nog bättre att jag kör ner henne i juni och så får hon stå tills det ger resultat
Första betäckninegn är det också, stoet är född 1992.

Våra hästar brukar släppas på bete i mitten/ slutet på juni, innan dess är det ingen idè då det är lerigt, och inga grässtrån uppe.

Vill ju inte släppa ut fölis i en lerig, äcklig hage, men kan bädda ute i sommarhagarna med halm.
har dock aldrig ens sett halm, finns ingen bonde med halm på säkert 45 mils avstånd, men jag får börja leta nu.

tusen tack!

Jättefin american curly, 150 i mankhöjd, hoppas på en ponnyavkomma.

Luleeee :D

Jag måste åka in och röntga sunnans ben igen i boden och skall betäcka henne i samma veva tänkte jag.

Hur varmt har ni nu?
Hur länge är det kvar till queens fölning?
Kommer hon föla inne eller ute, och kommer fölet gå ute från början?

Hur har du tänkt, vad gäller väder och vind?

Jag vill att fölis ska vara ute så mycket som möjligt, men det är svårt när sommaren kommer så sent här...

Ska du betäcka i sommar?
Vad skoj isf. :) Skönt att hingsten finns såpass högt upp, så du slipper skjutsa henne genom halva Sverige. ;)

Queen är beräknad till 20/5, alltså om 3 dgr...iiihhh...börjar bli aningens nervös nu. ;) Men jag TROR att hon kommer o gå över, bara känns så, hoppas dock inte.

Här är väldigt varierande väder, men ligger väl runt 10-15 grader. Rätt så grönt här nu.
Queen o fölis kommer o få gå i gräshage då den kommit till världen. Hon får gå kvar i vinterhagen tills dess.
Hon kommer att föla inne, OM hon inte fölar mellan 7-21 då, för då går hon ju ute. ;)

Jag resonerar som dig, vill att fölis ska få gå ute så mkt som möjligt. Det mest naturliga för dom ju om vädret tillåter. Och det tycker jag det gör så länge det inte är ihållande hällregn. Så som sagt, dom kommer att få vara ute så mkt som möjligt.

När ska du kolla hennes ben då? Har du bokat datum?
Förstår att du vill betäcka så sent som möjligt med tanke på eran sena sommar där uppe.
Har hon haft föl förr? Hur gammal är hon?

Jag hade nog åkt med henne på betäckning i början eller mitten av juli. Inte säkert hon kommer i brunst på en gång och OM hon inte tar sig då, så det inte blir försent för ombetäckning.
Sedan verkar det ju inte vara så vanligt att dom fölar tidigare än 11 månader, utan snarare senare.

Jag ska boka en tid för röntgen så snart jag vet när jag kan komma till hingsten.

Hon är född 1/7 1992, så hon fyller 12 år, har aldrig haft föl förr.
Skall betäckas naturligt, får gå med hingsten ett tag.

Är inte så jätteorolog över benet, tror att det beror på en svaghet i muskulaturen.

Idag har hon också blivit skodd.

Just nu har vi 2 + och snöblandat, inget väder för en fölis att födas i....

Så den 20, ohhhhhh jag är avis, snart, snart är det dags

Jag hoppas att det går bra för er!

Liknande trådar

Avel Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: snow
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.