betäckning på fölbrunsten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 791
D

dolphinsmile

är det svårare att få stoet dräktigt på fölbrunsten än på andra brunster? erfarenheter?

Sv: betäckning på fölbrunsten

Ja, det är sämre resultat på dräktighet vid fölbrunsten.
Men om man gör ett noggrant förarbete, med att bla låta stoet "rensa" sig noga(vilket man iofs alltid ska göra...) så ökar chanserna.

Har en liten undring som är lite off-topic:

Om man betäcker på förbrunsten, vart gör man av fölet då?
Inseminering kan jag väl tänka mig att fölet står och "tittar på" men naturlig betäckning då? Fölet måste väl undra vad som händer med mamma?

Och är inte stoet (som vi människor) öm i "baken"?

man ska ALDRIG lägga över mänskliga värderingar och känslor i hästarna...

Fölet närvarar, eller får stanna kvar i boxen...

När vi betäcker naturligt på fölbrunsten så brukar fölet stå framför mamman el inne i stallet. Vid fribetäckning så knuffar stoet fölet framför sig

TS; hitills har jag bara 100% dräktighet på fölbrunsterna. Baserat på mina egna ston under 5 års tid (ca 20 betäckningar)

Låter ju jätte bra det! Har nämligen bestämt mig att bara betäcka på fölbrunsten iår.. hon borta på inseminering nu.. blir så jädra sent annars.. blir det inget så blir det inget.. då får jag betäcka tidigare nästa år istället!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 094
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
863
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka