Betäckning efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nalle Puh
  • Startdatum Startdatum
N

Nalle Puh

En bekant till mig har ett sto som ska föla i maj. Hon skulle vilja betäcka henne för att få en fölis nästa år också, men hur långt efter fölningen betäcker man, och hur går man till väga rent praktiskt? Vart gör man av fölet under tiden t.ex.? Stoet är inte så förtjust i att åka transport och jag antar att det är ännu svårare om hon har ett litet föl. Är det någon fara för stoet att få föl 2 år i rad? Hur fungerar inseminering, kan en veterinär komma hem och fixa det? :o

Sv: Betäckning efter fölning

Det är inte farligt att låta dem få föl flera år på raken bara de själv mår bra och det inte varit några konstigheter med dräktighet och fölning. Vår Dolly ska nu ha sitt 8e föl på raken.
Jag brukar betäcka på 30 dgrs brunsten men i år blir det på fölbrunsten för att förra årets betäckningar blev så sena. Man tar med fölet till seminstationen /hingststationen sen beror det på föl och sto hur den som betäcker gör. En del föl håller man framför stoet och ibland så lämnar man kvar fölet i boxen medan man betäcker stoet.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka