Betäckning av gammalt sto

Sophia_

Trådstartare
När tycker ni att stoet blir för gammalt för att betäckas? När blir påfrestningen för stor för att man ska "utsätta" stoet för betäckning och fölning och allt vad det innebär?

Mitt sto är 20 år och jag vill betäcka henne i vår, har ett par hingstförslag och kan i princip "sätta igång" hela processen när som helst. Men i och med att jag varit i kontakt med diverse hingstägare har jag mött tveksamheter. En del har varit positiva medan andra nästan avrått en betäckning.

Det kommer alltså att röra sig om naturlig betäckning och jag ska ta ut veterinär innan för att få ett godkännande gällande stoets hälsa. Ska jag göra ett ultraljud för att kolla livmodern? (Rekommenderades det av en hingstägare.) Vad kostar ett sådant?

Hur pass mkt svårare är det att få ett älde sto dräktigt jämfört med ett yngre?
Hon har alltid haft ganska svaga brunster, åtminstone har de varit svåra att se så vid hennes förra betäckning (-94) krävdes ett ultraljud för att se när hon var redo.

OM jag får ett godkännande från veterinären, tycker ni då att det är rätt att ge det hela ett försök?
Annat jag bör tänka på?

Har blivit så osäker på att jag gör rätt mot min häst efter alla råd och rekommendationer och åsikter man utsatts för. :confused:

Sv: Betäckning av gammalt sto

Mitt sto är 21 år i år och jag har precis varit och lämnat henne på betäckning. Hon har fått föl i år och verkar trivas med det. Hon är pigg och fräch.

Ett par hingsthållare har rek mig naturlig betäckning när stoet är så gammalt för att hon lättare ska komma igång. Jag tänkte om ang hingstvalet och valde i sista stund en hingst som står nära. Jag vill ha henne hemma så mkt som möjligt :smirk:

Sen ska man tänka på tycker jag att stoet ska inte bara orka gå dräktigt, utan även orka springa och leka med sitt föl i flera månader. Bra att ha i bakhuvet är oxå hur de är i hullet, det krävs mkt mat till ett dräktigt o digivande sto. Då är det viktigt att stoet lätt tar åt sig allting, många äldre hästar kan ju få problem med det....

Sv: Betäckning av gammalt sto

Så länge stoet är friskt och inte har några problem att hålla hullet så ser jag ingen anledning att låta bli. (naturligtvis förutsatt att hon i övrigt är lämpad för avel, men det är en helt annan fråga :p)

Är det semin du funderar på så undersöks hon ju i vilket fall som helst före seminering. Är det naturlig betäckning får man oftast begära detta särskilt, om man inte gör det själv i förväg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka