Betäckning av äldre häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marialof
  • Startdatum Startdatum
M

marialof

När är en häst för gammal för att betäckas för första gången??När är det dumt att ens försöka? Någon som betäckt en äldre häst?

Sv: Betäckning av äldre häst

Beror väl mest på i vilken kondition hästen är i?

Hur gammal är hästen i fråga?

Hon är 20 i år. och hur frisk som helst. hon verkar inte alls gammal än.

Jag är ganska så dålig på att bedöma sådana saker då jag inte har så stor kunskap om avel och dess innebörd men tänkte kunde berätta det jag vet om...jag har en bekant som har betäckt sin 20åriga madam och som nu är dräktig.
Har tom fått höra om nån i närheten här som har betäckt sitt 25åriga sto med.
Mvh Xoya.

Det beror väl lite på om stoet fått föl innan också. En förstföderska på 20 år hade jag varit lite tveksam till, men hade stoet fått föl tidigare i sitt liv hade jag inte sett några hinder att betäcka.

På ridskolan betäcktes en 19 åring och hon hade aldrig haft föl innan. Hörde en gång att bäckenet ändras inte på stoet för att det är äldre. Dock kan det vara svårare att få det dräktigt om det inte har varit det tidigare. Detta vad var en person talade om för mig som höll på med uppfödning i liten skala men jag vet inte om det stämmer.

Det behöver itne innebära större risker sålänge stoet är friskt. Det kan dock vara svårare att få henne att "ta sig".
Men jag vet en häst som var 23 år som aldrig haft föl. Hon tog sig på första försöket och födde ett jättefint stoföl!

Jag har haft 2 äldre ston i min närhet som betäckts med gott resultat och fina små goa föl :D Det gjordes en grundlig vet undersökning innan betäckningen och stoet betäcktes med veterinärens samtycke. Har även för mig att de gick på täta kontroller. Så jag tror säkert att det går bra bara man är noga!! Har dessutom haft kontakt med ett sto som tyvärr avled pga sin dräktighet. I det fallet hade man inte gjort ngn undersökning innan och med tanke på hur stoet såg ut så hade nog vet avrått ....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
721
Senast: Roheryn
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
Senast: Freazer
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka