Betäckning 2007??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majamia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 310
M

majamia

Jag har ett 3 årigt sto e. Stanford - Dardel - Ceylon som ska betäckas iår. Hon är inte så stor ca 159 men växer några centimeter till.. Jag vill ha en hopphingst med riktigt bra gång.. Problemet är att jag inte har någon aning vad för hingst ja ska leta efter..HJÄLP::

Sv: Betäckning 2007??

Hur ser stoet ut exteriört? Ädel, grov, långbent, kortbent osv. Hur hoppar hon? Hur ser mödernet ut vad gäller prestationer? Vad har du för planer för avkomman?

Det finns många hopphingstar, men inte jättemånga som är riktigt bra. Gå gärna in på Hoppning och hoppavel, så finner du en bra lista som Gragge gjort med de bästa som finns tillgänliga i Sverige i år.

Stoet är extreiört helt korrekt.Halsen är väl ansatt, mkt nacke.. Ngt parallell förskjuten i vä fram.. Hon hoppar mycket bra, ibland saknas energin bara. Modern är tävlad dressyr upp tom LA. Tränad mera,ej tävlad pga ryttarens intresse. Målet med fölet är att få en så allsidig häst med bra gångarter och mkt hopp i.. Jag tycker det är jättesvårt att hitta någon hingst med hopp och mkt gång i.

Aerline H ligger ju bra till på blup i både hoppning och gångarter. Ger ju ofta lite större också.
Om du vill prova nån yngre hingst så kanske Corlensky G eller nygodkända Ludwigs Champ skulle kunna vara nåt. Båda två har ju både hoppförmågan och gångarterna, men man vet ju inte vad de nedärver.

Andra exempel på gång och hopp är bl a: Briar, Lambourghini och HipHop.
Även Jaguar Mail och Roven XX bör kunna hamna i den beskrivningen.

Ja, Roven är helt klart en dubbelbegåvning, men Jaguar Mail har väl inte dressyrmässigt så jättebra trav. Såg dock mycket bättre ut under ryttare i traven än för hand. Och hoppar gör han ju jättebra! Såg honom alldeles nyss på sin Sverigedebut på Grevagården där han gjorde en felfri runda utan problem på 130. Dock tog Peter det lugnt, så nån bra tid blev det inte, men han har ju bara ridit honom ca en månad.

Senast ändrad av en moderator:

Du kanske skulle titta på Lucky Point, han är ju helt klart en dubbelbegå vning, nackdelen är väl att han inte har varit i avel så länge, så något säkert kort är det ju inte. Jag tycker han såg väldigt ridbar ut på bruksprovet förra året.

Hip Hop tycker jag är fin, Fetcher är väl inte helt tokig heller ? Vill man lätta upp med lite fullblod så tycker jag att Roven verkar trevlig. Såg honom hoppa på någon dvd från holland förra året. Härlig hingst !

Jag har ett 3 årigt sto e. Stanford - Dardel - Ceylon som ska betäckas iår. Hon är inte så stor ca 159 men växer några centimeter till.. Jag vill ha en hopphingst med riktigt bra gång.. Problemet är att jag inte har någon aning vad för hingst ja ska leta efter..HJÄLP::

Hur är hon in temperamentet? Stanford och Ceylon är ju kända för viljestarka avkommor, hur det är med Dardel har jag ingen aning om. Det står still i min hjärna, kommer bara i tanke om Highlight och Camaro M som hoppstammade multitalanger som visat att de nedärver det och som jag har för mig har bra temperament. Jag ber om att få återkomma ;)
U

Tack för alla svar.. Vad tror ni om Careful 1112? Caressini L? Jag vill inte ha för mycket fullblod med tanke på Dardels stam.. Mitt sto har ju som sagt mkt fullblod i sig som så.. Men Jag såg Roven på hingstvisningen i Jönköping,måtte vara en multiitalang, men ryttaren som red honom visade inte han rättvist tycker inte jag iafså han blev jag inte så imponerad utav.
Storleks förbättrarae är ett måste, hon är väldigt liten men rund i sin typ.

Hur är hon in temperamentet? Stanford och Ceylon är ju kända för viljestarka avkommor, U
Jag har oxå hört någon säga att stanford - ceylon får viljestarkaavkommor. Ja kan ju inte påstå att hon är helt okomplicerad men när hon är på "humör" så är hon en riktig pärla.. älskar att arbeta. Men hon kan lätt tjura och skutta och bocka om det ska vara så..:rofl:
:bump:

Tack för alla svar.. Vad tror ni om Careful 1112? Caressini L? Jag vill inte ha för mycket fullblod med tanke på Dardels stam.. Mitt sto har ju som sagt mkt fullblod i sig som så..

Har betäckt med Careful -06. Kommer förhoppningsvis en liten fölis på fredag om hon håller tiden :rofl: Careful är ju väldigt bra i huvudet och har ju fina gångarter, som jag ser det kanske inte så man tänker "Å vilken underbar trav eller gallop" , men trevlig. Sen hoppar han ju som en kanonkula. Angående fullblodet så har han ju morfar som är anglo. Vad nu det har för betydelse vet ja inte riktigt eftersom jag inte är så påläst inom detta. Men jag tror att Careful kommer att bli en av de hingstar inom aveln som kommer att vara "det säkra kortet" :D Återkommer när fölisen pluppar ut :bump:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 665
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka