Betäcka...

Sv: Betäcka...

Får man väl, frågan är om det är värt det?
Sedan kan det ju hända att vissa hingstar bara tar emot första klass ston.

Får man väl, frågan är om det är värt det?
Sedan kan det ju hända att vissa hingstar bara tar emot första klass ston.

Ett obedömt sto behöver inte vara för dålig att använda i avel, om hästen är bra eller inte har inget med bedömningen att göra.
Varför många väljer att inte bedöma lovande ston är för att det är för dyrt att skicka dem på träning & visning, alla har inte de resurserna.

Jo, visst, det var därför jag menade att man skulle fråga sig om det är värt det. Vet man själv att man har ett välbyggt och bra sto så är det ju kanon. Men det beror ju på vad man tänkt med fölet också, är det tänkt att det ska säljas kanske stoets obedömda status drar ner priset så mycket att det ändå inte var värt att lägga massor av pengar på hingsten.
Bara tankar jag har om detta...

Ett bra sto FÖRTJÄNAR en bra hingst.

Ett dåligt sto BEHÖVER en bra hingst.

;)

Sedan är det förstås så att du måste hitta en hingst som passar både stoet och ditt avelsmål.

Men argumenten att "sämre" ston inte ska betäckas med de bästa hingstarna håller inte tycker jag. Tvärtom :crazy:

Betalar du för det och stoet är renrasigt och har hästpass utfärdat av SIF så är det förmodligen inga problem med de hingstar som går på fribetäckning/seminstation. De hingstar som tävlas och endast tar ett begränsat antal ston kan det vara lite kinkigare med och det kan hända att hingstägarna i dessa fall prioriterar bedömda ston. Jag tror att tex Isar fra Keldudal redan är fullbokad för säsongen.

Ett obedömt sto är inte värdelöst precis. Har hon hög BLUP och en bra stamtavla eller goda tävlingsmeriter kan hon mycket väl vara betydligt mer "värd" än ett bedömt sto med bara hyfsad bedömning...

Det tror jag att man får. Min tränare lät sitt obedömda islandsfödda sto betäckas av en elithingst.

Får man betäcka ett obedömt sto med elit hingst??:angel:

Självklart! Om inte hingstägaren sätter egna restriktioner... Men de flesta är ganska sugna på inkomsterna som betäckningarna ger så det brukar inte vara något problem i de flesta fall...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar