Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har ett WM sto och funderar på att betäcka henne med en arabhingst runt 150 cm. Va tror ni är det för stor skillnad? Stoet har haft föl tidigare och hingsten har tagit emot ston i denna storlek tidigare.
Jag vet en liten WM som blev tjuvbetäckt av en arabhingst (dryga 140cm tror jag), hon höll på att dö vid fölningen, trots att hon haft föl tidigare, fölet var alldeles för stort för henne.
Naturen brukar reglera storlekan på fölen så att de kan komma ut. Även vid lika stor hingst som stoet, kan stoet spricka upp och bli dåligt.
Hingstens "organ" eller snopp är ej alltid i relation till höjden på hingsten. Större hingst betyder alltså ej automatiskt större snopp. Jämför med människan...
Jag skulle säga lycka till! Du har alla möjligheter till en riktigt fin ridponny!
Det är ingen fara att låta ditt sto föda fram ett föl e. en hingst på 150 om den inte är för grov. Men jag skulle aldrig någonsin låta en 150 cm stor hingst betäcka ett WM sto naturligt! Risken för att hon blir penetrerad är stor, många ston sätter livet till varje år då ägarna trilskas med att betäcka sina små ston naturligt med en större hingst.
Ska du ta en stor hingst ska du göra det på semin inget annat, ta en ridponnyhingst dom står på semin.
Jag hade inte heller betäckt henne naturligt. Men du kan ju se dig om efter en arabhingst som finns på semin eller varför inte (som någon annan föreslog) en fin ridponny av lite högre model? Det finns ju en del med fullblod i sig och är därför inte så grova.
Hur stort är ditt sto till att börja med, tror inte att det stod någonstans.
Nu är jag ju varken expert på ponny eller araber utan jag svarar bara som uppfödare som endast använder sig av semin för att minska riskerna vid naturlig betäckning och inte bara skador kan man oroa sig för utan hästar kan lika väl som människor bära på könssjukdommar. Ytterliggare en sak att ta i beräkning.
Grannens shettis-sto hittade jag en morgon i min arabhingsts hage! Och resultatet av den visiten blev ett litet stoföl som jag sen köpte billigt (jag hotade grannen med att språngavgiften var 5000 kr så jag betalade 1000 kr för fölet och grannen blev väldigt tacksam att han kom billigt undan, man är väl smålänning )
Det fölet blev 127cm högt och ädelt och snyggt. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG medvetet ha betäckt ett så litet sto med arabhingst, speciellt nu när man hört så mkt om att shettisar kan ha svåra fölningar.
Jag betäckte mitt Mountainsto 08 med ridponnyhingst genom semin med min favorit Leuns Veld Elegant och det tycker jag är helt ok, men naturlig betäckning med en så stor hingst skulle jag aldrig göra.
Foder & Strö Mina äter Trikem copper+ (men den innehåller mangan med), speciellt den ena kan vara lite petig med om det smakar illa, men den här går i!
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.