Betäcka Vbl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 9 176
Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Galore

Hej, jag har ett 21 årigt vbl sto som jag överväger att betäcka. Hon rids idag varann dag och är pigg, glad och frisk. Hon har tidigare haft två föl loch vad jag vet har alla fölningar gått utan problem.

Jag är intresserad av att betäck med en inte så dyr travhingst, men mina anhöriga tycker jag bör korsa med halv/fullblod. Min fråga är alltså, ska jag korsa eller inte, samt hur lämpligt anses det vara att betäcka en sådan gammal häst..?

Jag vet ännu inte riktigt vad jag ska ha hästen till, eftersom att jag bara har det som intresse, men märker jag att hästen har förutsättningar väljer jag att travträna henne. Problemet är ju att hästen kanske inte lämpas för travträning, är det värt risken? Blir det ingen bra travhäst är det ju bättre att helt enkelt korsa med en ridhäst. Vad tycker ni?

Sv: Betäcka Vbl

Jag tänker inte gå in på dina frågor om ev vilken hästras du ska betäcka med.

Men jag tycker du borde ta en vet till hjälp och låta undersöka henne om hon anses pigg nog att bli dräktig.

Ju äldre dom blir så har dom svårare att bli dräktig också.
Så det kan ju bli dyrt i längden om du måste inseminera flera ggr eller betäcka naturligt eller hur du nu tänkt;)

jo, jag har planerat att rådfråga vet, men först måste jag veta om jag ska betäcka med rid eller trav häst. kan jag inte bestämma mej för detta är det onödigt att kosta på mej en vetrenär undersökning. Jag vill bara bolla lite ideer. :)

Valet hur du ska göra ligger hos dig....
Vill förvarna dig också om ev. påhopp du kanske kommer få för dina idéer..om att korsa vbl med ridhästras.
Ser att du är ny här så det är ju inte lätt att veta hur det funkar här med sådana frågor.
Men nu vet du ;)

Som någon skrev...kolla upp din häst först med vet....det skulle du göra också sa du.
Mitt sto fick sitt första föl vid 16 års ålder..
Mitt sto är en vbl travare och jag valde att betäcka henne med ett halvblod. Jag visste iofs vad jag ville ha fölet till när jag tog detta beslutet.
Då mitt travsto har en mycket bra ridbarhet (enlig mig och många fler), bra psyke osv. så tyckte jag att det var helt OK att korsa. Jag kikade på samma kriterier som vem som helst hade gjort när man väljer hingst.
Det tycker jag också du ska göra.

Jo jag vet att folk verkar gilla att kritisera här:P (nej inte alla)
Ska jag vara riktigt ärlig vill jag bara ha min älskade häst, men som ni säkert förstår kommer jag bara kunna promenera med henne om ett par år och så småning om kommer hon att lämna mej. Just nu är hon ju som en 5 åring så jag håller ju igång henne med skogsturer och liknande. Hon har ett stabilt psyke och väldigt snygg i kroppen (dock lite överviktig). Hon är min stora kärlek och jag är livrädd för att förlora henne. Hur tror du/ni att jag smartast ska avla henne för att få en "kopia" ? jag är inte speciellt duktig på detta med avel, men kan tänka mej att hingsten påverkar det mesta? eller gör rasen kanske mycket? Eftersom att jag som sagt inte vet mycket om avel, ska jag rådfråga vetrenären innan jag börjar tänka tanken? Vill ju ha min ögonsten för alltid :) låter kanske väldigt löjligt och självklart kan ingenting ersätta henne. Jag kommer aldrig att glömma henne heller. Men jag vill ha en del av henne kvar.

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att man vill ha kvar sina ögonstenar.....önskar att jag också kunde det.

Att avla är ett stort lotteri..en ren chansning.
Om man väljer att avla "rent" så kan man ju gå på hästarnas stam, vad de gjort tidigare, anlag osv osv. för att få ett sånär hum om hur ev. avkomman kan komma att bli........men det är ju inte hundra att det blir så i alla fall.

Jag tog chansen att inte avla rent..jag ville inte ha en travhäst. Jag ville ha en ridhäst (då dressyr, nu western) med halvblodets ridegenskaper men travarens stabilitet.
Men man kan ju aldrig säga att det blir så...det kan slå ut hur som helst.
Därför är det svårt att säga hur man ska göra.
En korsningshäst med travare idag får man kanske inte så mycket för om man någon gång behöver sälja men det får man inte med en ren travare heller.

Jag hade tur angående mitt föl...han är nu 2 år gammal men fick vid 7 månader 38p vid utställning. Han har fått halvblodets utseende och även gången, vbl travarens psyke.
Men för det inte sagt att det blir så för alla.

Jag är inte emot korsningar men man ska tänka på vad man vill ha den till, mamman och pappans för och nackdelar osv osv.

Som sagt... det beror ju på vad du ska ha avkomman till. En korsning halvblod/varmblod är ju inget man startar V75 med precis. Mitt varmblodssto är dräktig med en Rysk Basjkir. Vi får se vad det blir. Det är inte meningen att den avkomman ska ut på marknaden utan vara "min". Förhoppningsvis blir den under ponnymått.
Tänk efter innan du betäcker en så gammal häst. Det KAN ju gå åt :devil:
Ponnymorsan

jo, men jag antar att min vetrenär kan avgöra ifall chansen är hög eller inte?? jag vet ju inte ännu hur jag ska göra så, vad hade ni gjort?

Du kanske kan försöka att leta upp hennes avkommor och köpa någon av dem ? Jag vet inte om jag hade vågat betäcka en 21-åring. Det beror iofs på när hon hade senaste fölungen.

Bara för att stoet är friskt och går igenom en veternärbesiktning och blir dräktig så finns inga garantier för att hon klarar fölningen elva månader senare. I den åldern hon är så kan det gå väldigt fort att det svänger från fullt frisk till mindre frisk eller död häst.
Det är alltid en risk med en dräktighet och en fölning. Jag har själv två år i rad råkat ut för att ett sto som har föl hastigt avlider. Då har det rört sig mycket yngre ston än ditt sto. Så du får också ta med i beräkningen vad det kostar att föda upp ett föl på vällning. Av egen erfarenhet vet jag att det går på cirka 4000kr/månad om man väljer den lite billigare fölmjölken. Sedan måste man ha tiden till det, för det tar oerhört mycket tid. Är fölet ungt när stoet dör så ska det ha välling var fjärde timme dygnet runt.
Så om du nu verkligen "bara" vill ha din häst så kan det bli billigare och utan att riskera ditt stos liv och hälsa att antingen köpa ett färdigt föl eller vänta tills den dag hon inte orkar mer och då köpa en ny häst.

En sak att tänka på när du ska välja eventuell hingst är inte som någon skrev här innan att "den ska inte säljas utan den ska bara vara till mig". En häst som får leva och ha hälsan blir ganska gammal och det kan hända väldigt mycket under den tiden som gör att man inte kan ha den kvar. Så tänk istället på efter med vilken hingst det skulle gå att sälja den istället. Titta under hästar till salu under 9999 så finns en uppsjö olika korsningar som säkert inte skulle säljas från början. Men som inte riktigt blivit som man tänkt sig eller att man tröttnat på eller .....

Senast ändrad:

Utan att verka elak, tycker jag att det här var ett väldigt konstigt inlägg, det har ju som sagt inte med åldern på hästen att göra, du nämnde att du haft yngre ston som dött, det finns mig veterligen ston äldre än 21 som klarat att ha föl. I så fall ska man inte betäcka alls, för stona kan dö... Är de bara igång och i bra hull ökar ju chanserna för ett lyckat resultat oavsett ålder på stoet!

Tycker man mycket om sitt sto så ska man ta med i beräkningen att det kan gå fel oavsett ålder. Ju äldre en häst blir ju större är risken att den dör knall och fall oavsett om den är dräktig eller ej. Så man måste vara beredd på att risken finns och blir större för att man står med ett moderlösföl ju äldre stoet är. En dräktighet och en fölning är inte ofarlig för stoet så att även yngre ston kan dö av det. Att ett sto fölat många gånger är heller ingen garanti för att allt ska gå bra nästa gång. Inte att hon är i bra hull eller välskött heller. Att man vakar över stoet vid fölningen är ju en självklarhet. Men trots det så går det fel vid ett antal fölningar varje år ändå. Vet ett exempel på ett sto som sköttes minutsiöst fram till fölningen. Ägaren var ovan och ringde för säkerhets skull ut veterinären. Tidpunkten var mitt i ett byte av jour mellan två veterinärer så bägge kom ut till dem. Trots detta kunde inte stoet eller fölet räddas. Det var ett felläge där fölets ben gick igenom in i stoets ändtarm. Då var bägge veterinärena på plats innan det hände. Detta skulle blivit ägarnas första föl men stoets fjärde.
Så innan man betäcker sitt sto måste man ta med detta i beräkningarna, riskerna som finns. Är det värt att riskera stoet eller inte för att få ett föl?

Gamla ston tar sig om de klarar av det. Går de gall elelr inte tar sig så "bråkar" man inte med dem.

Har haft märrar som fölat i 25 års ålder utan problem, men sedan inte velat ta sig..då har det sluppit..

jo självklart är det så. Så dum är jag inte...men det jag frågar är om det e värt chansen. Och en veterenär borde ju kunna avgöra om chanserna är högre eller lägre eller hon helt enkelt inte klarar av att föda? jag menar, svårt att förklara om hon har förutsättningarna emot eller med sej, rent kroppsligt? men som sagt jag vet ju inte heller. självklart kan jag har min häst hela livet om jag så vill eftersom vi har vår "familjegård" så det vet jag ju om. Både min mamma och pappa har stallar så jag antar att jag e säker så sett, men du har rätt...man vet ju aldrig. vi betäckte vår shettis når hon var 22-23 och det var inga problem då. Hästenm blev mycket gladare och piggare och fyller nu 31. Så att ta föl har enligt mina erfarentheter bara varit possetiva! men som sagt det är svårt att säja och jag vill höra era synpunkter både negativa och possetiva.. Hör dock helst era egna erfarenheter :). tack för alla svar

ska jag vara riktigt ärlig mot detta inlägg så tänker jag absolut inte räkna med att min häst avlider. Och ja jag kan vara hos fölet var fjärde timme om det skulle behövas. jag har aldrig hört talas om att en häst helt plötsligt faller ner och dör heller. Sedan är 21 år enligt mina erfarenheter inte "gammal" i dödsammanhang, därimot är jag medveten om att föl kan vara försent :). men som sagt, kan veterinären avgöra ifall hästen rent fyskiskt (utan plötsliga olykor eller oförutspådda problem) avgöra fall det är värt att betäcka henne?

Senast ändrad av en moderator:

Det stoet som dog för mig förra året var född -96 och hade aldrig varit sjuk tidigare. En lättfödd matfrisk dam som fått sitt andra föl.
Vi var ute på betet och tittade till hästarna allt var bra. Gick över till nästa hage och såg till korna, var borta ca 15 minuter. Kom tillbaka till hästarna igen. Då låg det här stoet på sidan och krampade, reste sig kastade sig omkull igen. Svetten rann av henne och hon hade mycket tydliga koliksymptom. Ringde efter veterinär som inte kunde förstå hur det här gick till med en beteshäst som så hastigt fick så kraftig kolik.
Ja det gick ju inte att rädda stoet fast vi försökte. Det visade sig senare att hon fått en inreblödning så vi var chanslösa redan från början. Detta är andra gången under mitt hästliv som jag varit med om att en häst mycket hastigt avlider av en inreblödning. Så hästar kan oavsett ålder dö väldigt fort om det vill sig illa. Med äldre hästar så ökar risken för hjärnblödning precis som på människor.

jo. nu märker jag att vi helt och hållet börjat lämna standard inlägget. Hästar dör, precis som vi människor. jag har haft hästar i hela mitt liv och är ganska medveten om att saker inte blir som man tänker sej. Du verkar ha ganska dåliga hästerfarenheter. men inre blödningar beror väl inte enbart på att hästen är dräktig?!
jag går sista året på ett hästgymnasie och ingen av mina vänner samt lärare anser att åldern har så stort problem i detta fallet. Efter dina erfarenheter och varningar till mej antar jag att du inte längre föder upp hästar??:) JAG VET ATT HÄSTAR KAN DÖ. men så farligt e inte 21 ändå väl!? ha det bra

Jodå jag föder upp hästar och får flera föl vart år. Men jag överväger varje betäckning utfrån riskerna. Betyder stoet mer för mig som individ än som avelssto så betäcker jag inte p g a riskerna. Som exempel ett äldre sto som är inköpt förra för avel p g a sin härstamning och också betäcktes förra året, blev dräktig med resorberade. Har nu visat sig vara en så otroligt trevlig individ att hon med tanke på sin ålder (20 år) och de risker en dräktighet innebär inte kommer att betäckas igen. Hon kommer att få gå här i lugn och ro till det är dags för henne att avsluta sina dagar. Hon är värd mer för mig som individ än vad en avkomma kan bli som avelsmål.

Jag tycker fortfarande att du skall söka upp avkommorna om det är en avkomma till JUST det stoet du vill ha, varför göra en med de risker som finns när det finns åtminstone två som du med lite tur kan få köpa. Då slår du ju två flugor i en smäll.

OM du nödvändigtvis måste göra en egen avkomma så kolla noga upp NÄR hon fölade senast, jag tror det kan ha betydelse för ett så gammalt sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 481
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka