Betäcka ungt sto

_L_

Trådstartare
Hej!

Jag undrar när det är lämpligt att betäcka ett sto? Hur gammal bör hon vara? Vilka risker finns om man betäcker ett ungt sto t.ex. en tvååring?
Är det olika mellan raser?

/Lisa

hej. en häst är könsmogen vid ca 1.5-2 år beroende på hingst och sto. MEN den är inte betäcknings mogen förens vid 3 års åldern. Man betäcker inte ett sto innan 3 års åldern.

Det beror på! ;)

Har man en välutvecklad 2 åring kan man få en veterinärs tillstånd att betäcka ändå. ;)

Det förekommer att 2-åringar betäcks, nackdelen är att det senare i livet kan blir svårt att få dem dräktiga (när de är över 10 år). Skulle aldrig i min vildaste fantasi betäcka en 2-åring.

Min ettåring brunstade för första gången före påsk, dvs innan hon enligt födelsedatum är 1 år. :p Hua om hon skulle råkat bli tjuvbetäckt! :crazy:

Jag har ett sto som fick föl som 3-åring, i dag är hon 13 år och väntar sitt 10:e föl - inga problem med dräktigheten där inte! ;)

Hej!
Nej det är ju inte givet att det blir problem, men det finns ändå en risk.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 059
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.