Betäcka trots grå papper?

Sv: Betäcka trots grå papper?

Fast hästen har ju känd far, morfar och mormorsfar så mormor är inte u okänd. Det ska ge gröna papper och raskod 04 om de alla är godkända och av rätt ras.

Morfar har jag inte så stor koll på, men mormorsfar var ju godkänd i Danmark.

Attsingen!! Jag trodde oxå att det skulle bli gröna papper då det fanns 3 led med godkännda hingstar visste inte att det gällde stona oxå.
Tack så mycket för att du kollade det åt mig :bow:

Avkomman blev en hingst som jag ska behålla själv så det kvittar igentligen .. men lite tråkigt är det ju:grin:

Fast hästen har ju känd far, morfar och mormorsfar så mormor är inte u okänd. Det ska ge gröna papper och raskod 04 om de alla är godkända och av rätt ras.

Morfar har jag inte så stor koll på, men mormorsfar var ju godkänd i Danmark.

Jo mormor är U. okänd även om hon har en godkänd far så vet man inte vilken ras hon är.
Så så länge mormor som är av okänd ras (iom sin okända mor) finns kvar i de tre första leden så blir det raskod 54, när mormor försvinner ut i 4e ledet så blir det gröna först då vet man att det bara finns gdk raser i hästen.

Jag höll på och bli tokig när jag höll på med Crelidostoet som hade exakt samma senario i sin stam, jag tänkte också fel där tills Anette på ASVH förklarade.

Jo mormor är U. okänd även om hon har en godkänd far så vet man inte vilken ras hon är.
Så så länge mormor som är av okänd ras (iom sin okända mor) finns kvar i de tre första leden så blir det raskod 54, när mormor försvinner ut i 4e ledet så blir det gröna först då vet man att det bara finns gdk raser i hästen.

Jag höll på och bli tokig när jag höll på med Crelidostoet som hade exakt samma senario i sin stam, jag tänkte också fel där tills Anette på ASVH förklarade.

Då måste det betyda att man inte längre kan stamboksföra ston som bara har tre kända led utan de måste ha fyra:confused:

Så här står det i storegementet

Grundstambok avd. I
Häst fallen efter av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad hingst och undan sto
med av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad far och morfar, eller importerad
häst intagen i av ASVH Service AB erkänd utländsk stambok. Raskod för renrasig häst
d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

Då måste det betyda att man inte längre kan stamboksföra ston som bara har tre kända led utan de måste ha fyra:confused:

Så här står det i storegementet

Grundstambok avd. I
Häst fallen efter av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad hingst och undan sto
med av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad far och morfar, eller importerad
häst intagen i av ASVH Service AB erkänd utländsk stambok. Raskod för renrasig häst
d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

Oj, skall jag försöka tänka logiskt så här på kvällen ;)
Jag tänkte precis i samma banor som dig innan jag hade diskutionen med ASVH, jag stirrade mig också blind på att de anger vad som gäller för hingstarna.
Jag tyckte helt klart att det stoet skulle få vita papper här och sedan i sin tur avkomman gröna och blev mkt förvirrad när Anette sa grå och raskod 54 både på henne och ev avkomma. Här är det ju inte gdk eller icke gdk hingst det handlar om utan rastillhörighet.
De kan aldrig få gröna papper om de inte är raskod 04 (och inte heller stambokföras).
För att göra det enklare så klyddar jag inte in de andra raskoderna som är godkända utan räknar bara med 04.
Ritar man upp en stamtavla med de tre led som måste vara rena så skall alla rutorna innehålla 04 hästar för att räknas som en känd 04 sett till mamma och pappa. Alltså har du en okänd i 4e ledet så blir automatiskt dennes avkomma en korsning och alltså en 54 och du har därmed inte ett fullt mönster med 04. Så ja logiskt måste du ha ytterligare ett led när det handlar om att du har okända hästar i stamtavlan eller hästar av ej gdk ras om jag inte tänker helfel nu *trött*.

Jag tror att jag ska ringa ASVH själv och åberopa det jag citerade, det verkar väldigt snurrigt;)

Jag tror att jag ska ringa ASVH själv och åberopa det jag citerade, det verkar väldigt snurrigt;)

Jag kan säga att det var minst sagt snurrigt när jag skulle bli klok på vad hon skulle få för papper, eller varför de hävdade att hon skulle få andra än vad jag trodde, till slut blev det att jag faxade in fullständig stamtavla så att de hade den framför sig och så fick jag förklaringen sen.

Ibland undrar man hur de bedömer pappersfärg...
Vet hästar från forna baltstater med likvärdig, full, stam som blivit bedömda olika.

Kanske en liten utsvävning från ämnet, men det gjorde mig så nyfiken att jag måste kolla upp det!

En sak som jag lärde mig då som faktiskt är intressant att veta är att de accepterar LU reggade hästar som rena (alltså i de fallen som avkommerna hamnar i LU pga att tex mamman inte är visad som krävs för DV registrering.
Det var faktiskt därför jag ringde från början ang just Crelidostoet då hon var reggad i LU pga ovisad mamma, men den biten var inga problem, det blev jag faktiskt lite snopen över.
Är många hästar jag svorit över genom åren att de varit LU reggade och dessutom är ju LU reggade hästar betydligt billigare i danmark iom att de inte är fullvärdigt reggade i DV.

Att dom är LU reggade med blått pass är ju bara för att båda föräldrarna inte är "kårade" i samma avelsförbund så i ASVH ögon blir det ju samma som att mixa GK holsteiner m hannoveraner tex,och visst är dom billigare :bump::banana:

Senast ändrad:

Fick mitt pass i dag och det är gröna papper:bump: Trodde jag inte:D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka