Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är mormor som är okänd därav de grå papper raskod 54
Fast hästen har ju känd far, morfar och mormorsfar så mormor är inte u okänd. Det ska ge gröna papper och raskod 04 om de alla är godkända och av rätt ras.
Morfar har jag inte så stor koll på, men mormorsfar var ju godkänd i Danmark.
Jo mormor är U. okänd även om hon har en godkänd far så vet man inte vilken ras hon är.
Så så länge mormor som är av okänd ras (iom sin okända mor) finns kvar i de tre första leden så blir det raskod 54, när mormor försvinner ut i 4e ledet så blir det gröna först då vet man att det bara finns gdk raser i hästen.
Jag höll på och bli tokig när jag höll på med Crelidostoet som hade exakt samma senario i sin stam, jag tänkte också fel där tills Anette på ASVH förklarade.
Då måste det betyda att man inte längre kan stamboksföra ston som bara har tre kända led utan de måste ha fyra
Så här står det i storegementet
Grundstambok avd. I
Häst fallen efter av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad hingst och undan sto
med av ASVH Service AB godkänd avelsvärderad far och morfar, eller importerad
häst intagen i av ASVH Service AB erkänd utländsk stambok. Raskod för renrasig häst
d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
Jag tror att jag ska ringa ASVH själv och åberopa det jag citerade, det verkar väldigt snurrigt![]()