Betäcka trots grå papper?

Sv: Betäcka trots grå papper?

Jag har aldrig hört talas om att pappersfärgen skulle vara ett hinder och ingen hingsthållare har protesterat när de fått höra att mitt sto har vita papper.

Jag vet om travarston som betäckts med Flyinge-hingstar, så det är nog helt fritt fram skulle jag tro.

kl

Det enda som händer är att "kulören" på avkommans papper inte blir gröna hos ASVH..
Hur det går till och hur många generationer det krävs det vet jag ej..
Det kan säkert ngn annan förklara:)

Det krävs tre generationer godkända hingstar:)

Mitt sto har en icke godkänd mormorsfar vilket gör att hennes avkommor e godkänd hingst får gröna papper.

Det krävs tre generationer godkända hingstar:)

Mitt sto har en icke godkänd mormorsfar vilket gör att hennes avkommor e godkänd hingst får gröna papper.

Så om ex ett sto med grå papper(känd stam) sätts i avel så är det hennes barnbarns föl som kommer kunna få gröna papper om ASVH godkända hingstar används hela vägen?

Så om ex ett sto med grå papper(känd stam) sätts i avel så är det hennes barnbarns föl som kommer kunna få gröna papper om ASVH godkända hingstar används hela vägen?

Det stämmer!

Hennes barn och barnbarn får vita papper.

Nu blir det kopmlicerat:D
Alltså två led vita och sen tredje gröna?

Inga gula papper längre?

Oj då;)

Om hästen har godkänd pappa men icke godkänd morfar eller mormorsfar, vilka är av godkänd ras, får hästen vita papper.

Vad gula papper står för minns jag inte för tillfället, vet att det står i min hästs pass men det är hemma.

Oj då;)

Om hästen har godkänd pappa men icke godkänd morfar eller mormorsfar, vilka är av godkänd ras, får hästen vita papper.

Vad gula papper står för minns jag inte för tillfället, vet att det står i min hästs pass men det är hemma.

kanske snart dax för regnbågsfärgade papper;):angel:

Klippt från ASVH reglemente

Grundstambok a v d . I I I
Häst fallen efter avelsvärderad hingst som är godkänd förutom att den ej uppfyller
kraven härstamningsmässigt, och undan moder som uppfyller kraven för grundstambok
avd. I, eller efter godkänt avelsvärderad hingst och undan moder som ej uppfyller
härstamningsmässiga krav men som är införd i Riksstambok avd II. Dock är fader och
moder av varmblodig ridhästras godkänd av AS VH Service AB. Denna tilldelning följer
avkommor tills de kan införas i grundstambok avd. I eller II. Raskod 54 (gult papper -
löpnummer fr.o.m. 1001).

Hon har inte raskod 04 och räknas därför inte som rasrent halvblod.
Vet du vilken av hingstarna i stammen som anses okvalificerad och/eller av fel ras?

Hejsan ! Min häst har gråa papper http://www.blup.se/sv-SE/horses/122767-isabelle

Får hennes avkomma inte gröna papper? någon som vet? jag är urkass på sånt här .

Din häst har precis som en trevlig Crelido unghäst jag tittade på och själv var osäker på tills jag visat hela stammen för ASVH för att bli klok på vad som gäller.
Ditt sto har grå papper o raskod 54 (korsningshäst) detta pga mormor är u. okänd och alltså vet man inte att hon är av godkänd ras.
Tyvärr får även hennes avkomma grå papper raskod 54 då detta sto då blir mormorsmor och de fortfarande inte vet vilken ras hon är.
Nästa avkomma däremot alltså barnbarnen till ditt sto får gröna för då har hon försvunnit ur de tre leden.
Jag tänkte själv fel först innan jag kollade upp det då avkomman ju får gdk far, morfar och morfarsfar vilket är kravet för gröna men samtidgit så måste alla även stona vara av gdk ras, vilket man ju inte vet på ett sto med okänd härstamning.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka