Fashionistan
Trådstartare
Får man betäcka en häst med tex Flyinges hingstar trots grå papper? Bara en fundering !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig hört talas om att pappersfärgen skulle vara ett hinder och ingen hingsthållare har protesterat när de fått höra att mitt sto har vita papper.
Jag vet om travarston som betäckts med Flyinge-hingstar, så det är nog helt fritt fram skulle jag tro.
kl
Det enda som händer är att "kulören" på avkommans papper inte blir gröna hos ASVH..
Hur det går till och hur många generationer det krävs det vet jag ej..
Det kan säkert ngn annan förklara![]()
Det krävs tre generationer godkända hingstar
Mitt sto har en icke godkänd mormorsfar vilket gör att hennes avkommor e godkänd hingst får gröna papper.
Det krävs tre generationer godkända hingstar
Mitt sto har en icke godkänd mormorsfar vilket gör att hennes avkommor e godkänd hingst får gröna papper.
Så om ex ett sto med grå papper(känd stam) sätts i avel så är det hennes barnbarns föl som kommer kunna få gröna papper om ASVH godkända hingstar används hela vägen?
Det stämmer!
Hennes barn och barnbarn får vita papper.
Nu blir det kopmlicerat
Alltså två led vita och sen tredje gröna?
Inga gula papper längre?
Oj då
Om hästen har godkänd pappa men icke godkänd morfar eller mormorsfar, vilka är av godkänd ras, får hästen vita papper.
Vad gula papper står för minns jag inte för tillfället, vet att det står i min hästs pass men det är hemma.
Hejsan ! Min häst har gråa papper http://www.blup.se/sv-SE/horses/122767-isabelle
Får hennes avkomma inte gröna papper? någon som vet? jag är urkass på sånt här .
Hon har inte raskod 04 och räknas därför inte som rasrent halvblod.
Vet du vilken av hingstarna i stammen som anses okvalificerad och/eller av fel ras?