Betäcka tidigt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linus11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 363
L

linus11

Är det dumt att betäcka innan stot har tappat vinterpälsen? Och kan man åka till hingsten 2 dagar innan hon börjar brunsta? Är rädd att hon "låser" sig och inte kommer i brunst vid miljöombyte. Ps. Hon ska betäckas naturligt.:D

Sv: Betäcka tidigt!

Varför så brottom till hingsten ? Det är inget kul att få föl i mars om det inte behövs .

Angående brunsten så är det nog bäst att hon verkligen har kommit in i brunst och är på väg in i högbrunst när du lämnar henne . Lämnar du för tidigt finns det chans att hon stoppar upp i brunst om hon blir orolig .

Mia

Eftersom det är hennes första tänkte jag vara ute i god tid om något strular.

Glömde säga att jag har bara tillgång till bil med drag och transport på helgerna :)

Inte så svårt att räkna!!! Om hon brunstade lördag till söndag veckan efter så borde hon brunsta 21-22 dagar efter första dagens brunst. Har en valack i stallet som hon ställer upp sig för så jag har haft noga koll på hennes sista 3 brunstperioder. Annars får hon väl vara kvar hos hingsten tills hon blir brunstig! Svårare än så behöver det väl inte bli...............

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 395
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka