betäcka tidigt eller sent?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 221
Sv: betäcka tidigt eller sent?

Självklart, men satsar man inte så kan man inte vinna heller. Om man betänka alla saker som KAN inträffa under en dräktighet så är det konstigt att folk ens vågar betäcka. ;) Filosofiskt så tänker jag att går det inte så var det inte meningen heller.. Och jag fattar inte ens varför jag ska behöva försvara mina beslut. Ibland så är det lite för mycket negativitet hos oss människor. Ju mer man oroar sig, desto värre blir det har jag märkt. Så jag föredrar att inte oroa mig så mycket. :idea:

när anser ni att man bör betäcka stoet?

utomlands har jag fattat det som att många betäcker så att stona fölar redan i februari. är det verkligen bra?

skulle jag betäcka så vill jag att stoet ska föla i maj och på så sätt får fölet hela sommaren på sig att växa.

hur gör ni?

Har läst mig till att det kan vara bra att vänta till lite längre fram på sommaren för att stoet ska ha kommit igång i brunsten ordentligt. Men det måste ju förstås vara individuellt.

Fast jag menade inte just tillväxtperioder utan mer att hästen som är född t.ex. i augusti eller såpass sent (som bright_sara tyckte var OK) att dessa blir flera månader yngre även när de blir lite äldre och ska ridas in osv. För att inte tala om fölvisning som brukar vara i september.

Hade det handlat om halvblod så hade jag inte betäckt så sent pga av treårstest och dyl, men "min" ras mognar sent i vilket fall och de "behöver" inte prestera så mycket fram tills de är fem. I vissa kretsar har jag fått känslan av att det t.o.m. är "fult" om man arbetar sin häst för tidigt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 086
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka