Har börjat fundera lite, det är så att jag har ett 11 årigt tävlings sto, och börjar känna att det börjar bli dax att betäcka henne om jag vill ha en "arvtagerska". När det blivande fölet är 4 år, så är ju mitt sto 16 år gammalt, det är ju inte så farlig (och blir inte första fölet "lyckat" så finns det ju chans att ta fler föl innan stoet blir för gammal). Men det blir en aldeles lagom övergång, sakta uppbyggnad för 4 åringen och en ev sakta nertappning på 16 åringen. Dvs de överlappar varandra!
Nu är det så att min pålle går inte att tävla på våren, då hon fäller så mkt, träna går utmärkt men inte tävla, och då vore det super att betäcka hon då, och sedan mot tidig sommar tävla hon lite smått fram mot hösten.
Jag har ju en 5 åring som ska börjas komma i gång på tävlingsbanan nu, så jag blir ju inte utan tävlingshäst när 11 åringen inte tävlas.
Men hur gör ni som betäcker era tävlingshästar, hur tänker ni och hur planerar ni?!
Lite råd och ider tack!
Nu är det så att min pålle går inte att tävla på våren, då hon fäller så mkt, träna går utmärkt men inte tävla, och då vore det super att betäcka hon då, och sedan mot tidig sommar tävla hon lite smått fram mot hösten.
Jag har ju en 5 åring som ska börjas komma i gång på tävlingsbanan nu, så jag blir ju inte utan tävlingshäst när 11 åringen inte tävlas.
Men hur gör ni som betäcker era tävlingshästar, hur tänker ni och hur planerar ni?!
Lite råd och ider tack!