Betäcka tävlings sto!

Splittan

Trådstartare
Har börjat fundera lite, det är så att jag har ett 11 årigt tävlings sto, och börjar känna att det börjar bli dax att betäcka henne om jag vill ha en "arvtagerska". När det blivande fölet är 4 år, så är ju mitt sto 16 år gammalt, det är ju inte så farlig (och blir inte första fölet "lyckat" så finns det ju chans att ta fler föl innan stoet blir för gammal). Men det blir en aldeles lagom övergång, sakta uppbyggnad för 4 åringen och en ev sakta nertappning på 16 åringen. Dvs de överlappar varandra!

Nu är det så att min pålle går inte att tävla på våren, då hon fäller så mkt, träna går utmärkt men inte tävla, och då vore det super att betäcka hon då, och sedan mot tidig sommar tävla hon lite smått fram mot hösten.
Jag har ju en 5 åring som ska börjas komma i gång på tävlingsbanan nu, så jag blir ju inte utan tävlingshäst när 11 åringen inte tävlas.

Men hur gör ni som betäcker era tävlingshästar, hur tänker ni och hur planerar ni?!
Lite råd och ider tack!

Sv: Betäcka tävlings sto!

Jag betackte ett av mina tavlingsston, framst for att jag ville ha ett fol pa henne, men ocksa for att hon skulle uppskatta en paus. Hon hade borjat vagra utan anledning och jag tankte att hon var trott pa allt tavlande och tranande. Det blir man ju sjalv ibland. Sa jag betackte henne och fick folet. Nar folet var avvant och vi satte igang henne igen var hon hur lattriden som helst, arbetade villigt och var super pa alla tavlingar. Jag antar att karriarkvinnor behover vara mammor for att langta tillbaka till jobbet!!

Annars har jag bara betackt tavlingsston av andra anledningar, tex skada. Och de flesta har inte blivit ridna sedan, utan de har pensionerats till aveln.
Nu bor ju jag pa Irland och eftersom det ar sa billigt att avla och foda upp hastar har, sa har vi ju en helt annan syn pa tavlingsston och ridningen av avelsston overhuvud taget.

Jag vet egentligen inte hur jag tanker, for det mesta har jag haft finfina planer pa att betacka, tavla lite till, sedan fa folet och efter avvanjning borja rida och tavla igen. Men det har bara blivit sa att jag fortsatt betacka, eller salt som avelssto.

Det ar roligt med egna avkommor, man mar psykiskt battre sjalv nar man tavlar en hast som man sett komma ut, ridit in, utbildat sjalv osv.

Tänkte oxå tävla mitt sto litegrann när hon är dräktig men det har jag blivit varnad för.
Virus risk.

Men ston får bara tävla typ fyra månader in i dräktigheten.

Det finns dom som blivit fällda av Ridsportsförbundets diciplinnämnd för att ett sto tävlats för långt in i dräktigheten.

du får tävla fem månader in i dräktigheten, de fyra sista har du tävlingsförbud.
Och de första fyra månaderna efter att fölet är fött.

Xenox skrev:
du får tävla fem månader in i dräktigheten, de fyra sista har du tävlingsförbud.
Den matten går inte ihop för mig? Vad får du göra de där 2 månaderna i mitten då? :confused: :angel: :p

Stoet har tagit det ganska så lungt på tävlingsbanan på sista tiden, blev inte så många tävölingar förra året, lite pga att vi har haft lite strul och jag tyckte det blev lite tråkigt att tävla, året innan dess när vi hade mkt med strul så tävlade och hoppade jag inte henne på ett halvår.
Så hon är inte på något viss trött på att hoppa och tävla, hon känns faktiskt väldigt fin i år!

Jag vill ju gärna ha ett föl från henne, och vill ha fram ett bra föl, innan hon blir för gammal.
Det är inte bara det att jag vill ha fram ett föl för att hon är min häst, utan för att jag vill bevara hennes blodslinje pga hennes enorma hoppkapacitet. Min tränare tycker vi är knäppa om vi inte betäcker henne.
Frågan är igentligen inte OM hon ska betäckas, för det ska hon, det är snarare NÄR hon ska betäckas.
Känns lite surt att avstå från att tävla henne på ett tag, men samtidigt vill jag ju ha en avkomma från henne innan hon är allt för gammal. SÅ man har chans att hinna få fram en bra avkomma och då järna ett sto (oj, vad många krav man har *fniss*).

Jag hade bara tänkt tävla 2a månaden, tror inte själva tävlandet är så farligt men däremot att det kan spridas virus bland hästarna, det vore ju trist om det blev abort/missfall.
Här verkar folk ha just den åsikten medan jag vet andra som tävlar sina hästar när de är dräktiga, de verkar inte se ngn fara med det så då blir jag lite nyfiken om man vågar tävla om man vaccinerar hästen mot abortvirus tex)eler vad det nu heter), såklart är hon vaccinerad med vanlig inflluensa oxå, annars hade man ju inte fått tävla :)

Åhh, vad roligt :d
Jag kan säga att jag själv blev ganska sugen på honom när du skrev i min andra tråd men det som bekymrade mig var ju storleken men å andra sidan kanske det blir en ytte-pytte häst om jag tar en mindre hingst (Majas mamma är 159 + Stanford 169= Maja 159) Majas morfar Brabant 165 + Mormor 156 så det ligger ju smått på den sidan o då kanske det slår igenom. Bättre o få en "för stor" avkomma än en för liten. Åhh, varför kan man inte bestämma sig?? :crazy:

Det kan ju slå hur som helst.
Som ex Feliciano som jag ville ha på min pålle när hon var yngre. Men min pålle är ju inte så stor, och de hästarna bakom Feliciano är ju inte heller så stora (bortsätt Feliciano). Så det är ju lite av en chansing.
Jag hoppas dock få en avkomma lite större än min pålle, men ändå inte alls för stor.

Men hallå - det är ju bara tröga travare som är dräktiga 11 månader. På ridhästsidan har man genom bra avelsarbete fått ner dräktighetsperioden till 9 månader. Praktiskt. Då kan ryttare och häst vara dräktiga samtidigt, kalva samtidigt och snabbt komma ut på tävlingsbanan igen. Det du Humlan! :devil:

Xenox skrev:
SÅvitt jag vet får man tävla de FYRA FÖRSTA månaderna och sen 4 månader efter fölningen (för ponnytravare gäller av någon anledning 8 månader efter fölningen)
Om de inte har ändrat det alldeles nyss...

Sen förstår jag för övrigt inte varför man ska tävla alls när stoet är dräktigt. Jag tycker man väljer - antingen tävlar man eller också betäcker man...

Snuffsan skrev:
Men hallå - det är ju bara tröga travare som är dräktiga 11 månader. På ridhästsidan har man genom bra avelsarbete fått ner dräktighetsperioden till 9 månader. Praktiskt. Då kan ryttare och häst vara dräktiga samtidigt, kalva samtidigt och snabbt komma ut på tävlingsbanan igen. Det du Humlan! :devil:
Nä men? Va praktiskt! :bow: :bump:
Insemineras då ryttaren samtidigt som hästen av närvarande veterinär?
stupid.gif

ameo skrev:
SÅvitt jag vet får man tävla de FYRA FÖRSTA månaderna och sen 4 månader efter fölningen (för ponnytravare gäller av någon anledning 8 månader efter fölningen)
Om de inte har ändrat det alldeles nyss...

Sen förstår jag för övrigt inte varför man ska tävla alls när stoet är dräktigt. Jag tycker man väljer - antingen tävlar man eller också betäcker man...
Ja... som vanligt tycker jag precis som du!
hb.gif
;)

Då hade jag rätt från början!

Läste någon gång bland Ridsportsförbundets diciplinärenden om en om blivit fälld för att hon tävlat sitt sto för långt in i dräktigheten.

Fast sjukdomar är något som hästen skulle kunna råka ut för, tävlingsförbud en viss tid in i dräktigheten är en realitet som man inte kan komma undan.

Tycker det är bra med tävlingsförbud, jag hade aldrig velat släpa ut mitt sto på en tävling i 5e månaden, däremot skulle det inte vara ngn fara rent ansträngnigsmässigt i 2a månaden, men har bestämt mej för att inte tävla alls pga smittorisken(hade ändå bara varit en liten klubbtävling), har en unghäst som jag får börja tävla -06 så jag kan vänta :D

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: token
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka