Betäcka sv. ridponny ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trullslitenmedtuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 710
T

trullslitenmedtuff

Hej.

Har för ett tag sedan köpte en d-ponny, sto såklart & nu så funderar vi på att betecka hon nästa år, men funderar redan på vilken ras på hingsten & så. det är ialf. min drömm ,men sen så får vi ju se om jag får för mina föräldrar & om vi får köpt ett hus med stall såklart.

Stoet är iafl. 75 % Lippizzaner & 25 % Halvblod, så helst vill jag itne korsa in flera raser, så valet står mellan lippizzaner & halvblod, har funderat på renrasig lippizzaner & då, få ett föl med mera % lipizzaner, än vad stoet är, men jag vet inte riktigt, hur skulle ni ha gjort?

Sv: Betäcka sv. ridponny ?

Hej.
Eftersom det är ett ponnysto och en korsning så är väl sportponnyavel det bästa.

Det går förstås att betäcka henne med ett halvblod eller Lipp hingst--men resultatet blir en liten häst som då är korsning på något sätt och säkert användbar men kanske lite otydlig och blir förstås vare sig ett halvblod eller en lippizianer.

Ridponnyhingst låter i mitt huvud bäst.

Det går alldeles utmärkt att använda ridponnyhingstar på den här typen av "hästkorsningsston" om dom är små.

En ridponnyhingst är alltid i botten en korsning med ponnyblod och häst.

Ridponnyhingsten har ett enda syfte--att vara lämplig far till sportponnyer.
Använder du en ridponnyhingst så avlar du för att få en SPORTPONNY.

Svensk ridponny har en hemsida där alla ridponnyhingstar finns www.ASRP.se

Där kan du titta och läsa lite om vad det finns för hingstar, hur de ser ut och vad de är bra på.
ta en titt..
peråke

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 162
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 081
Senast: shia
·
Avel Hej, jag har ett sto med gröna papper och bra stam. Hon har haft ett föl. Och har börjat fundera på att betäcka henne med en annan ras...
Svar
16
· Visningar
2 905
Senast: Mabuse
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
4 943
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka