Betäcka sto för första gången!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bissan
  • Startdatum Startdatum
B

bissan

Hej, jag har tänkt att betäcka mitt sto till våren. Det är första gången för både mig (med egen häst) och hennes.

Nu undrar jag hur jag ska gå till väga, jag vet i princip vilken hingst jag ska ha. Men sen då? Ringer man till den seminstation närmast hem och dom tar kontakt med hingstägaren/uppstallningsplatsen? Eller ska jag boka hingsten på nått sätt? När i så fall är det tid att boka?

Hur gjorde/gör ni när ni ska betäcka era ston?

Jag vet att det ska göras undersökningar på stoet när de ska betäckas första gången, när gör man den?

Tacksam för svar!

Sv: Betäcka sto för första gången!

Första gången ringde jag upp seminstationen och frågade. Hade min första kontakt med dem då mitt sto just gått ur brunst så att de visste att jag ville komma två veckor senare.

Varje gång har jag kollat upp att hingsten löst licens innan seminering/betäckning. En gång hade inte allt kommit in så jag ringde upp hingstägaren och bad denne skicka in de sista provsvaren så att licensen skulle vara löst innan mitt sto kom i brunst.

Jag har låtit stationen själva få bestämma vilka undersökningar de behöver göra på mitt sto. Innan hon betäcktes första gången lät jag en veterinär kolla henne så att allt var som det skulle.

Hur du ska göra kommer att bero lite på ras och hingst. Vissa raser har t ex oftare krav på bokning av hingsten med kontrakt medans andra väldigt enkelt kan beställas direkt av seminstationen när det är dags. När det gäller val av seminstation så hänger även det lite på ras och typ av seminering. Så kolla om den som är närmast dig tar din ras och den typ som din hingst finns på. Normalt klarar de flesta AI (färsk) och TAI (transporterad) men det långt ifrån alla som kan ta FAI (fryst). Samma så klarar inte alla stationer att ta emot utländska hingstar.

Om stoet ska betäckas via seminering så sker undersökningen på stationen innan. När beror lite på om hon är brunstig vid första besöket eller om man åker dit för att kolla var hon är brunstcyklen. Men den biten klarar seminstationen av när du är där.
Olika stationer har olika sätt att arbete. Vissa vill att man bestämmer innan man kommer, kanske till och med bokar. Andra har mottagning inom vissa klockslag då man bara åker dit och ställer sig i kö.
När man är där får man fylla i papper på önskad hingst och uppgifter om stoet. Har hingsten bokningskontrakt så är det bra att bifoga en kopia av det. Precis som om den har krävt bokningsavgift så det bra att kunna visa att den är betald.

Jag brukar ringa stationen ett par veckor innan jag tänkt åka, brunsten innan tex. Förvarna att jag vill komma då och då. Sen brukar jag ringa dagen innan för att bestämma närmre, de brukar INTE uppskatta att man bara dyker upp på gårdsplanen... :)
Men det är lite olika som Masse skriver så fråga hur de vill ha det när du ringer första gången.

Säg att du är nybörjare så hjälper de dig med frågor, de brukar vara hjälpsamma, tänk bara på att inte ringa innan lunch om det inte är extremt viktigt, då är de nämligen som mest stressade med att seminera, kolla ston, beställa sperma etc.

Vissa hingstar på fryst måste man förboka, detta för att sperman ska hinnas beställas hem, även vissa utlänska hingstar behöver förbokas men detta anges i faktabladen och/eller på hingstarnas hemsidor i regel. I bland ska bokningsavgiften vara betald innan man beställer sperman första gången så det är bra att kolla så det inte blir problem.

Jag har ibland tagit kontakt med hingsthållare/ägare om jag har haft frågor ang. själva hingsten, rabatter eller likande annars så är det inget man behöver bry sig om.

Ta med dig stoets pass till stationen, där får du fylla i en lapp, ska stå stoets namn, stam, reg nr och dyl. Denna används sedan för att beställa sperman och uppgifterna tas in i språngrullan så småningom. Sen fixar stationen allt.

Gäller det SWB-hästar så finns ju nu sprangrulla.se att fixa det mesta på, övningsfil dessutom.

Hur funkar det eg?

Jag har ett hannoveraner sto, ej reg ASVH som jag funderar på att betäcka med en ASVH godkänd hingst men inte regga avkomman i ASVH, ska/kan man använda det ändå då?
Eller blir det fel då?

Eller om jag ska använda mitt ASVH reggade sto till en icke ASVH godkänd hingst?

Jag tycker initiativet är bra men intressant att veta om det funkar även till oss goda anarkister som väljer andra förbund..

Om det inte har blivit ändrat från och med i år så är det egentligen SH som har kollen på språngrullorna. Även om vissa rasföreningar själv sköter sina, precis som med passen. Så alla hästar som blir tillverkade i Sverige oavsett ras eller om de är godkända ska det finns språngrulla på. Alltså även en tjuvbetäckning eller hemma produktion. Om databasen går att använda för alla raser vet jag inte. Men ansvaret ligger på hingsthållaren att redovisa vad hingsten haft för ston under året och också att stoavgiften erläggs.

Okej, tack för svaren :) Det är en varmblodshingst (travare) jag ska betäcka med. Jag ska helt enkelt höra med stuteriet i fråga ;)

Just travarna har ofta bokningskontrakt om det är lite mer populära hingstar, så kolla upp det med hingsthållaren. Vissa av dem blir också fullboka ganska tidigt så om du vet vad du vill ta kontakt redan nu. Den travhingst jag använde förra året var fullbokad redan i slutet av februari. Så jag hade tur som bokade honom tidigt och fick tre ston till honom.

Jag har vart i kontakt med hingsthållarn och hon ska skicka mig ett bokningskontrakt. Så det är iaf klart :D

Undrar också hur länge stoet brukar stå kvar på stuteriet vid seminering? Har så pass långt både till där hingsten står och till min närmaste seminstation!

Mitt sto har tagit sig på första insemineringen båda gångerna, så henne har jag hämtat hem efter första dräktighetskontrollen, dvs 14 dagar.

Så där gör du eg hur du vill ,om du vill att hon står kvar o är konstaterad dräktig eller om du hämtar hem efter första insemineringen o kollar hemma. Bäst är väl om hon är kvar på stationen.

Såg i en annan tråd att du skulle betäcka med Tap In? Har du koll på ditt stos linjer så att det inte blir en pannkaka med just Tap In, hans avkommor brukar vara ganska knepiga men det kanske du vet om?

Stuteriet han står på är underbart bra o du kan lugnt lämna upp ditt sto dit :)

Man gör olika beroende på vilket sorts sto man har och hur långt det är till stationen. De som bor nära stationen brukar låta stoet stå där över brunsten och sen ta hem henne när hon är färdigseminerad. Sen åker de tillbaka med stoet för dräktighetskoller.

Jag som har ett sto som är bökigt att lasta brukar låta henne stå kvar till andra ultraljudskollen. Det kostar lite mer i uppstallning men det blir bekvämare för både mig och stoet. Har haft turen att hon blivit dräktig på första brunsten.

Jag har vart i kontakt med hingsthållarn och hon ska skicka mig ett bokningskontrakt. Så det är iaf klart :D

Undrar också hur länge stoet brukar stå kvar på stuteriet vid seminering? Har så pass långt både till där hingsten står och till min närmaste seminstation!

När jag lämnar ston långt bort, så brukar jag låta dem stanna minst 30 dygn. Vilket innebär att om de tar på semineringen så hinner man med kontroll av att dräktigheten fortsätter på rätt sätt innan man tar hem stoet.

Såg i en annan tråd att du skulle betäcka med Tap In? Har du koll på ditt stos linjer så att det inte blir en pannkaka med just Tap In, hans avkommor brukar vara ganska knepiga men det kanske du vet om?

Stuteriet han står på är underbart bra o du kan lugnt lämna upp ditt sto dit :)[/QUOTE]

Ja, det stämmer. Jag har kollat lite ja, det är amerikanskt i både stoet o tap ins stam. Kan det vara en nackdel? Inavelskoefficient är jag lite orolig för eftersom att den ligger så pass högt! De flesta strävar väll efter att ligga runt 10-12%? Den ligger då över detta. Var vill ni ligga på Inavelskoefficient när ni betäcker ert sto?

Var där för nått år sen o visst var det fint :laugh: Beteshagarna OMG:d Sånna skulle man ha! :idea:

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka