Betäcka på fölbrunsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Månsane
  • Startdatum Startdatum
M

Månsane

Hittills har jag alltid väntat med att betäcka om till 30dagars brunsten. Men funderar lite på att betäcka redan på fölbrunsten.

Vad är nackdelarna?

Fördelen som jag ser, är att fölet kommer lite tidigare nästa år, och om det inte tar på första så kommer det åtminstone inte ännu senare.

Jag tycker månadsskiftet april/maj är en trevlig tid att få föl:laugh:
Vädret brukar ha stabiliserat sej rätt bra och dom kan komma ut rätt fort.

Sv: Betäcka på fölbrunsten?

Jag har inte betäckt på fölbrunsen då jag hört att det kan vara svårare att få dom dräktiga då. Jag har istället låtit dom brunsta och sen sprutat igång en ny brunst. Då kan de "rena sig" i första brunsten men man sparar ändå lite tid mot att vänta på 30-dagarsbrunsten.

Om stoet är helt och rent efter fölningen d v s inte har spruckit upp eller fått någon infektion så brukar det inte vara några problem att betäcka på fölbrunsten.
Det kan vara lättare att ett sto dräktigt på så att säga naturliga brunster än de som får efter att sprutat igång stoet. Tror när jag tänker efter att jag aldrig lyckats få något sto dräktig på första brunst efter spruta.

Nackdel med att betäcka på fölbrunsten är ju att stoet och hennes kropp inte får så lång tid på sig att återhämta sig efter fölningen. Fölet är ju även väldigt ungt på fölbrunsten och jag ser hellre att det får vara lite äldre när den får följa med mamma på betäckning.

Så länge fölet är friskt så ser jag inga problem med att köra dom då. Ibland är man ju tvingad att köra dom bra mycket tidigare och det har sällan vart nåt problem med själva transporten.
"ju tidigare man börjar desto lättare att putta in dom" ;)

Sen får jag väl se hur stoet mår efter fölning. Hon är i bra form nu, men jag kan ju inte säga nu, hur hon kommer att vara efter, men det är ju helt klart något man får ta med i beräkningen.

*ny fråga*
Är det sämre med naturlig betäckning i ett sådant läge? (jämfört med semin då)

Jag har inte betäckt på fölbrunsen då jag hört att det kan vara svårare att få dom dräktiga då. Jag har istället låtit dom brunsta och sen sprutat igång en ny brunst. Då kan de "rena sig" i första brunsten men man sparar ändå lite tid mot att vänta på 30-dagarsbrunsten.

Jag fick spruta igång henne förra året, hon var skendräktig.

Annars ser jag helst att dom kommer i brunst naturligt om dom ändå är brunstiga " av sej själva".
Tror inte på att "mixtra" med hormoner i onödan.

Det kan vara lättare att ett sto dräktigt på så att säga naturliga brunster än de som får efter att sprutat igång stoet. Tror när jag tänker efter att jag aldrig lyckats få något sto dräktig på första brunst efter spruta.

Jisses, inte alls den erfarenheten jag har, tack och lov.

Jag har bara behövt spruta igång en gång (fast det tog två sprutor) men dräktig blev hon direkt.

Jag frågade detta när vi hade vet ute och han sa bestämt nej till att betäcka på fölbrunsten.

Den brunsten är för att rena livmodern och brukar heller inte vara den bästa fertiliteten.

Jag frågade detta när vi hade vet ute och han sa bestämt nej till att betäcka på fölbrunsten.

Den brunsten är för att rena livmodern och brukar heller inte vara den bästa fertiliteten.

Vi har seminerat två ston på fölbrunsten - inget blev dräktigt.
De är bägge två väldigt fertila ston normalt.

Mitt sto hade inte ens någon fölbrunst denna gång. Tror inte hon brunstade förrän drygt 1½ månad efter fölning.

Tvärt om mot här då. Mitt gamla sto sprutades igång vid två betäckningar, tog sig direkt vid seminering. Mitt nuvarnde sto sprutades också igång (jag hade missbedömt hennes brunstcykel) och blev dräktig direkt hon också. Likaså med det andra stoet i stallet. Sprutade vid två betäckningar och dräktig direkt hon också.

*lånar*

Vi har försökt en gång med betäckning på fölbrunsten och det var förra säsongen.
Stoet tog sig direkt och vi sitter nu och väntar på fölningen.

Efter en säsong med många försök med hingst som sedan visat sig då ha haft stora fertilitetsproblem var det en chansning att komma någorlunda i fas igen att seminera på fölbrunsten.

Jag betäckte mitt sto förra året på fölbrunsten TROTS att hon då hade vätska i livmodern. Hon tog sig så den 26 april i år kom lilla Spooky! Jag har även betäckt på fölbrunsten iår- hon såg fin ut dvs ingen vätska i livmodern- men det kan ev bero på att jag longerat henne efter denna fölning för att hon ska ¨rena ¨sig snabbare...Men jag har ännu inte ultraljudat henne så jag vet ej om hon tog sig denna gång men HÅLLER TUMMARNA FÖR DET!!!!!!!!!! Anledningen till att jag valt att betäcka på fölbrunsten är för att jag vill ha föl i mars/april.

Till alla som betäckt direkt på fölbrunsten:

Har ni tagit bakt.prov då?

Läste lite om att det är större risk att dom är infekterade då, och då större risk för resorption.

Kanske är läge att ta ett bakt.prov om hon verkor Ok annars för betäckning på fölbrunsten?

Jag har betäckt ett sto på fölbrunsten två gånger. Första gången tog det sig direkt och hon fick ett fint föl året efter. Jag betäckte då på fölbrunsten igen, hon blev dräktig men resorberade sedan.

Sen dess har det varit problem att få den hästen dräktig, jag sålde henne sedan och vet inte om nästa ägare lyckades få henne dräktig, men tror inte det. Så jag tycker inte att man ska betäcka på fölbrunsten, risken är att man får problem med stoet sedan.

Men gjordes det ngt bakt.prov på henne? Då det var svårt att få henne dräktig?

Min sto resorberade förra dräktigheten, när vi sen inför nästa betäckning tog bakt.prov så hade hon måttliga mängder av en rätt elak bakterie. Blev behandlad mot den och nu sitter jag här och väntar på fölet :laugh:

Det togs bakterieprov på stationen, hon hade ingen infektion men behandlades ändå med hippotrim. Men något föl blev det inte.

Trist.

Men tror du att det är direkt orsakat av att du betäckte på fölbrunsten?

Jag betäcker gärna på fölbrunsten om jag kan. Sprutar rent stoet innan med oxytocin och betäcker. Det har aldrig varit något problem. Fd sambons sto på Irland kan vara en krångelmaja och betäcker man henne på 9-dagars tar hon sig alltid, men missar man den så får man betäcka flera gånger innan hon tar sig.

Dessutom gillar jag att få föl tidigt, så jag betäcker gärna på fölbrunsten därför.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 625
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka