betäcka på fölbrunsten

ameo

Trådstartare
Moderator
Huruvida man ska betäcka på fölbrunsten alls eller inte kan ju diskuteras, men i vilket fall som helst brukar man ju rekommendera att man inte betäcker förstföderskor på fölbrunsten.
Är det pga att de är så ovana mammor så att de kan reagerar oväntat på hingsten? Eller vad är skälet till detta egentligen?
Jag funderar mest på om det i så fall spelar roll om man betäcker naturligt eller om man seminerar. För i det senare fallet är det ju ingen hingst som ska dit och rota...

Det finns väl förmodligen inte pengar till att seminera om något sto i år ändå :smirk:, men OM jag skulle vinna på lotto eller nåt så.. :angel: Jag vill gärna tidigarelägga fölningarna till nästa år, om det går (OM det skulle bli betäckning). Men inte på bekostnad av att stoet tar skada...

Senast ändrad:
Sv: betäcka på fölbrunsten

Jag brukar inte betäcka på fölbrunsten väntar till nästa istället men jag har provat att betäcka på fölbrunsten men sett en tendens till att förstföderskorna har svårare för att ta sig än om man väntar, om det beror på att dom är oerfarna mammor eller vad det nu beror på vet jag inte men det är fler av dom som brunstar om än dom som haft fler föl tidigare. Tycker som mamma själv att det skulle inte vara så trevligt med en "betäckning" 9 dagar efter att jag fött barn * ryser*

Fölbrunst har ju ett annat namn. Reningsbrunst.
Det är ju då, om inte förr som det sista "glegget" efter fölning kommer ut.
Ston på fölbrunst har hög infektionsrisk.
Men många hävdar att dräktighetsprocenten är ganska hög.

Förstagångsmärrar har kanske inte samma "vidgade" bakpartier och har därför svårare att rena sig före fölbrunst. Vet faktist inte.

Däremot är det ju så, att om stoet blir infekterad på fölbrunst så kan det bli svårt senare under säsongen att få henne dräktig.

Vi rekommenderar att inte använda fölbrunsten som något "betäckningstillfälle"

Våra hästägare har samma åsikt.
Alla märrar som fölar sent får stå över till året efter.
Dom ägare som betäckt på fölbrunst är mycket få hos oss.
Ett par tre stycken.

Men det finns en annan vinkling på detta.
Och det är oavsett om stoet är förstagångare eller ej.
Fölungen är ju ca 7-8 dagar när stoet ska iväg till hingststation.
Fölet är då i stor riskzon för infektioner av diverse slag.
Den risken måste ägaren ta med om han/hon vill betäcka så tidigt.
Vilket i våra hästägares ögon inte är värt.

Vi föredrar att köra ston till hingststationerna när ungen är över tre veckor.
Då kan den stå mer på egna ben.

AM

Fast frågan OM man ska betäcka på fölbrunsten eller inte var kanske inte intressant just nu... Även om svaren mest besvarat DEN frågan.

Utan det var nog mest skälet till varför man inte rekommenderar på det på förstföderskor, men att det är "okej" på omföderskor, som jag är nyfiken på...

Jag har betäckt shettisar på fölbrunsten. Fast det har ju då varit här hemma, med gårdens egen hingst = inga resor iväg för sto och föl och framförallt boende hemma.
OM jag skulle få för mig att betäcka om hblstoet, som fölar vid midsommar och helst behöver lite "krångelmarginal" så ÄR det endast fölbrunsten som är aktuell. För jag tycker det blir för sent annars. Jag bor 11 km från min seminstation, så i så fall handlar det om att köra dit, undersöka/seminera och sen köra hem igen. (skaderisk finns ju alltid, oavsett fölets ålder). BLIR hon inte dräktig på fölbrunst eller möjligen brunsten efter så kommer inga senare försök göras...
Men, som sagt, förmodligen står hon över till nästa år... :angel:

Att seminera på fölbrunst är inga problem, under förutsättning att man sett att hon är ren i livmodern, och väl ihopdragen. Dessutom ska de helst inte ovulera innan 10-12 dagar. Här hoppar vi över fölbrunsten om de släpper ägget innan 9 dagar.
Nu har jag inte gjort nån riktig undersökning, men visst, det är något lägre dräktighet% på fölbrunsten, än på 30-dagarsbrunsten.

Det ar med hojda ogonbryn jag laser denna traden. Har pa Irland har man ingen sadan regel alls, 9-dagars ar det vanligaste - pa bade forstfoderskor och gammeltanter.
Det jag reagerar pa ar att flera sager att det sista "klegget" inte kommer ut forrens pa folbrunsten och att det ar hogre risk for infektion vid betackning. Men, tvattar man inte ut stona i Sverige??
Jag har ingen erfarenhet av avel alls i Sverige, sa jag vet inte hur det gar till. Men ni maste val, precis som vi, tvatta ur stoet fore betackning??

då är det min tur att se ut som ett frågetecken... :confused:
Tvätta ur stoet???? Nåt sånt har då aldrig jag hört talas om i alla fall...
Tänk att det kan skilja så mycket mellan olika länders synsätt?

Där stona forfarande är brunstiga fram på 10:e dygnet så betäcker vi dom, och det har vi gjort i alla tider och kan inte se att det medfört några problem.

Jag måste svara Ramonarunds, eftersom de andra som svarat har så annorlunda svar mot mitt.
För mig är det självklart att stoet tvättas ur efter fölning, att hon rör på sig rejält i flera dagar för att få ut all efterbörd och tvättas flera gånger. Varje sto som kommer hem för betäckning tvättas också noggrannt, liksom hingsten, inför varje betäckning. Har på så sätt heller aldrig haft problem med infektioner i samband med betäckning.
Det måste(?!) vara fler här hemma i Sverige som gör på samma sätt.

Håller med om att det är konstigt att folk inte skjöljer sina ston och ser till att de är rena innan man börjar betäcka. Att se till att stoet är utan bakterier och infektioner ökar chanserna markant att få stoet dräktig. Personligen tycker jag att fölbrunsten används som "städbrunst" för att sen betäcka på 30-dagars brunsten.

Menar du om vi sköljer stona/ livmodern, efter fölning, innan nästa betäckning?
Vet ej hur vanligt det är faktiskt.

Senast ändrad:

Jag brukar alltid tänka hur skulle det fungera i det vilda. Jag tror inte att någon i naturen springer och tvättar Hingsten innan han betäcker eller sköljer märren i förebyggande. Har hållit på med hingsthållning i många år och har lika bra dräktigt som grannstationen där man sköljer, donar och seminerar.

Självklart tvättar man väl stona på utsidan. Jag tror ramonarunds menar att man sköljer stona mer på Irland?
Hos oss, där vi ultraljudar ordentligt, sköljer vi vid behov, dvs när man ser vätska, gas, eller kladd i livmodern vid ultraljudet.
Ibland sköljer vi mitt i brunsten, ibland bara efter, men för det mesta behövs det inte alls. ;)

Hej!
Mitt sto fick sitt andra föl i måndags. Och jag mitt 1:a föl! :love: Nu undrar jag vad ni menar med "skölja" stoet efter fölningen?!! HUR bär man sig åt? HUR gör man? :confused: Jag trodde det räckte med att hålla rent och fin UTANPÅ?! :o Jag har planerat att skicka stoet på ombetäckning på 2:a brunsten. Hade hört att det inte va så bra på 1:a! När på ett ungefär brukar 2:a brunsten inträffa? Jag har aldrig haft så noga koll på mina stons brunstar förr, i och med att det är först nu som intresset för avel har vaknat! :)

Skölja är inget som vem som helst ska greja med, utan man ska vara utbildad och veta vad man gör, och även varför.
Det du själv kan göra är att se till att stoet får röra sig ordentligt flera ggr om dagen efter fölning, några minuters longering med fölet kvar i boxen gör susen. Då drar även livmodern ihop sig för att stoet blir oroligt och gnäggar.
andra brunsten brukar vara 21 dagar efter den första, och den inträffar ju 6-15 dagar efter fölning.
När stoägare ska komma hit brukar jag rekommendera dom att komma dag 24-25, det är så tråkigt när de kommer för sen, och brunsten precis gått över.

Jag menar nog att skolja ur stoet...vet ju inte vad ni kallar det for, men stona tvattas i alla fall ut inuti.

Hos oss seminerar veterinaren, och det ar aven veterinaren som tvattar/skoljer ur innan seminering. Vid naturlig betackning brukar hingst-agaren skolja ur stoet, om det anses nodvandigt.

Det ar mycket intressant hur man gor i olika lander och olika kulturer. Nagra sager att ni longerar stoet efter fodsel, for att livmodern ska dra ihop sej och rena ur stoet. Sadana grejer skulle nagon inte ens komma pa i Irland. Har later man stoet vara ifred efter fodsel, man ser till att alla efterbord kommit ut, samt att folets navel ar disinfekterad. Sedan later man naturen ha sin gang. (Givetvis ser man till att folet suger som det ska, mm, mm). Pa Irland skulle man heller aldrig fa for sej att borja arbeta stoet medans hos har fol vid sidan...eller rida ett draktigt sto. Nar de ska bli/blir mammor far de vara det pa heltid - men det har nog att gora med att det ar sa mycket billigare att ha flera hastar pa Irland, an vad det ar i Sverige, sa man har rad att bara lata stoet vara mamma och skaffa sej en annan tavlingshast.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 861
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025