betäcka på fölbrunsten?

P

Panni

Hur vanligt är det att betäcka på fölbrunsten?
Har ett sto som ska föla i juli och själv så tycker jag att det blir sent att betäcka om i år. Men eftersom hon har varit svår att få dräktig rek vet att betäcka om nu igen när hon "är igång".
Har tidigare haft klebsiella och blivit behandlad. Tänker på infektionsrisken att betäcka redan på 1:a brunsten efter fölningen.
Någon som vill berätta om sina erfarenheter?

Sv: betäcka på fölbrunsten?

Har läst någonstans att man avråder från att betäcka på fölbrunsten för att infektionsrisken är större då...
Har inga egna erfarenheter...

Vet många ston som blivit betäckta på fölbrunsten som det gått bra för.
Har jobbat på seminstation under 2 säsonger och hälften av alla ston med föl vid sidan betäcktes på fölbrunst.
Dock var det inte alla som tog första gången.
Sen brukar vet kolla hur det ser ut om man seminerar.

Har många erfarenheter av att betäcka på fölbrunsten. Givetvis kollar vet först hur statusen på livmodern är, och vi sköljer nästan alltid för att få bort lite slagg och blod som kan finnas kvar sen fölningen. Ofta blir dräktighetsprocenten ganska så bra på tidig betäckning dessutom!
På dom jag varit med om. 10-12 fullblodsmadamer under snart 10 års tid.

Jag hänger på här istället för att skapa en ny tråd.

Mina ston (två st) fölar också ganska sent och jag skulle vilja betäcka dem på fölbrunsten för att få lite tidigare föl men har alltid hört att det är SÅ "fel". Till saken hör att vi i år kommer att använda en helt ny hingst som aldrig betäckt förut - har det någon betydelse? De kommer gå på fribetäckning och stona är rutinerade damer. Alternativet är ju att låta dem gå tomma ett år men det känns lite trist när man fått igenom en egen hingst...

Hjälp mig rutinerade Bukefalister! :bow:

Jag har betäckt flera ggr på fölbrunsten och dom har tagit sig, det som jag kan vara restriktiv emot är om stoet flyttas....förut har mina ston stått på stuterier och blivit inseminerade på plats, men ett år fick jag rodococker på mitt föl...KAN ha varit pga nedsatt immunförsvar när han fick åka till ett helt annat ställe där stoet blev inseminerad...så små föl som han (5 dagar) har inte utvecklat immunförsvaret ordentligt.

Annars kan det ju inte vara fel alls om stoet har "renat" sig ordentligt...

Stona kommer att betäckas på hemmaplan med egen hingst som står i samma stall så ev. smittor ska vi förhoppningsvis slippa.

Självklart kommer min veterinär att få ha ett finger med i det hela men jag tänkte snarare på att det är hingstens första säsongen om det skulle ha nån betydelse? Han lär väl betäcka så fort han får iofs... :D

Jag ska betäcka samtliga ston som ska betäckas i år, på fölbrusnten. Brukar vara extra noga med att motionera stoet efter fölningen och sen ser jag till att veterinären kollar dem och så tvättar jag stoet ordentligt runt vulva och analöppningen för att minska risken med bakterier. Har minsann sett hur en del hingstar slabbar omkring med sin ädlare kroppsdel i stoets bakregion innan han är på plats :o
Förra sommaren så fick vi hjälpa lillhingsten på plats många gånger då han inte riktigt hittade rätt.
Förra året betäckte vi 2 ston på fölbrunsten utan att få men efter det. Tidigare har vi även betäkt något sto på fölbrunsten. Alla har tagit sig direkt :banana: De ston som krånglat är de som inte haft föl vid sidan av.......

Min gjorde ju sin första säsong i somras. det första stoet vid hand, den andra på fribetäckning på ägarens önskemål och den tredje vid hand. Alla blev dräktiga men det första stoet resorberade pga infektion (som INTE kom ifrån honom). Fertilitetsmässigt vet man ju ingenting om hingstarna förrän de har ett antal år på nacken. Det kan ju även vara stonas "fel" att de inte tar sig.
Jag tror knappast det gör någon skillnad om Epus får betäcka damerna på fölbrunsten eller efter en månad. Betäck på! tar det sig inte måste du ju ändå vänta ett år så du förlorar ju ingneting på att försöka :)

Tack för era erfarenheter. Ska hon ultraljudas innan naturlig betäckning tycker ni? Börjar kännas som om jag inte gör annat än u-ljudar. Men det är klart att behövs det så.

Jag betäcker också på fölbrunst om jag tycker att jag behöver flytta fram betäckningen och än har det aldrig varit problem utan alla har blivit dräktiga.

Jag blev rekomenderad att betäcka på fölbrunsten nu i år.
Tror att de tyckte så på stationen pga att hon är till åren, 21 år. Naturlig betäckning.....

Tycker inte det är fel om man ser att märren är fin och inte har tagit stryk av fölningen , och är de inte redo så blir de inte heller dräktiga ;-)

Nej precis så resonerar jag också men eftersom min veterinär tycker som hon gör så börjar man ju fundera...

jo men tror att det är likadant som med allt annat att alla tycker olika för jag vet vetrinärer som säger att det är helt okey också ju :-)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka