Betäcka mitt islandsto

Vala

Trådstartare
Nu går jag här i betäckningstankar. Och jag behöver hjälp. Har ett moldott sto och henne skulle jag vilja betäcka med Bikar eftersom jag tycker han är himla läcker och hade bra poäng i bedömmningen förra året. Men han är ju också moldottur. Jag har fått höra att risken är stor för att man ska få ett albino föl! Kan någon tipsa mig om detta? Tacksam för svar om detta men även om andra hingstar med bra poäng som inte använts mycket i den svenska aveln än.

Vill du ha ett moldott (gulbrunt) föl men undvika risken, som är 25%, för en "albino" kan du använda en brun hingst, för att maximera chansen för gulbrun, välj en som är homozygot. Jag tror Hrimnir från Ödmården är EeAA. Han kan alltså ej ge svarta (gulsvart, musblack osv)avkommor.
Vad är det för stam i ditt sto?

Varför vill du inte ha ett sånt föl då?! Jag skulle gärna vilja ha ett föl i den färgen! :d Vet inte vad den heter i kombination med brunt, pärlvit kanske?!

En brun hingst....oki.
Min pålla är e: Hrammur fra Akureyri u:Stina frå Hjerkin
Hennes mamma är moldott och mormor likaså. :)

Hmm...pärlvit? Vad är det för färg nu?

Inget jag hört innan. ÄR det den man kan få om man använder två hästar med gula anlag? Förutom albino då? :confused:

Är inte riktig bra på det här med färgavel och vad färgerna heter än känner jag.

Albino existerar inte hos häst, så det kan du glömma helt! :D
Däremot så kan det bli så att om man korsar två "gula" hästar (gulbrun, gulsvart eller isabell) så är det 25% chans för att fölet får dubbla gulanlag, och då blir de nästan helvita (det som felaktigt kallas albino) med blå eller grå ögon. Dock saknar hästen inte pigment, pälsen är svagt gulaktig.
Om grundfärgen är fux så blir hästen gulvit eller cremello som man också kan säga.
Är grundfärgen brun så blir det pärlvit eller perlino. Om grundfärgen är svart så blir hästen sotvit. Sotvit och pärlvit är mkt svåra att skilja från varandra, men de är ngt mörkare i nyansen är de gulvita hästarna.

Tvärtemot vad man tidigare trott så är det absolut inget fel på dessa hästar, de är inte känsligare för sjukdomar eller något sånt. De kan vara lite känsliga mot solljus, men det kan å andra sidan hästar med stora bläsar också.

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: Görel
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 592
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur