Betäcka med Sambesi?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare odetteZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
O

odetteZ

jag har funderat över massor av hingstar som jag vill ha till mitt sto.
(som ev. ska betäckas nästa år) har funderat på tex. Aerline H Highlight och SAMBESI.
just nu är jag lite fast vid sambesi.

stoet: fux, -95, 152cm. (vill ha liiite större avkomma)
försöker bifoga en bild på henne (nybörjare på bifoga bilder här på buke)
93132_1235723878.jpg

(sträcker lite konstigt på halsen på bilden, då hon ivanliga fall är lite mer högställd men hade ingen hbättre bild.

om inte bilden visas kan ni se bilder på min buke-sida iaf.
kan ni ge förslag på hingstar? och berätta vad ni tycker om Sambesi och om ni har någon avkomma efter honom. osv.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäcka med Sambesi?

Vad har stoet for stam? Vad hos henne ar positivt resp negativt? Vad har du tankt med avkomman? Det ar ju stor skillnad pa de hingstar du namnt.

Varför har du fastnat för Sambesi? Färgen?
Det finns betydligt bättre hingstar än han i mina ögon, de andra två du skrivit tex

Aerline tycker jag om. Vad ska du ha avkomman till?

Tycker att Sambesi lämnar allround hästar med väldigt bra temperament men jag ser inte det där lilla extra i dem som jag söker när jag letar häst/betäcker

Aerline tycker jag om. Vad ska du ha avkomman till?

Tycker att Sambesi lämnar allround hästar med väldigt bra temperament men jag ser inte det där lilla extra i dem som jag söker när jag letar häst/betäcker

jag vill ha en allround häst till både hoppning och dressyr.

Då hade jag valt Aerline framför Sambesi, men det hänger ju på vad ditt sto har för starka resp svaga sidor.

Sambesi är väl inte ens godkänd i ASVH om jag inte missminner mig?
Frågar som någon annan, varför är du intresserad av honom?

Vad har stoet for stam? Vad hos henne ar positivt resp negativt? Vad har du tankt med avkomman? Det ar ju stor skillnad pa de hingstar du namnt.

stoet har okänd stam.
här är lite Pos/neg om stoet:
posetivt: traven,bra hoppteknik, gott psyke, snabb reaktionsförmåga i hoppningen.
negativt: svaga bakben, galoppen (bär ej upp sig helt,)

Hon går i fin form, med väldigt snygg längning i steget. kan få lite humör ibland. :)

Varför har du fastnat för Sambesi? Färgen?
Det finns betydligt bättre hingstar än han i mina ögon, de andra två du skrivit tex

första blicken på honom tyckte jag att han var otroligt vacker.
sen läste jag om honom och tyckte att det lät som en bra hingst. men söker ju fortfarande info om honom och därför frågar jag er på buke vad ni tycker om honom. och, Ja, färgen var häftig oxå.

Aerline H lämnar nog bättre han är ju till skilnad från sambesi godkänd.

Senast ändrad:

första blicken på honom tyckte jag att han var otroligt vacker.
sen läste jag om honom och tyckte att det lät som en bra hingst. men söker ju fortfarande info om honom och därför frågar jag er på buke vad ni tycker om honom. och, Ja, färgen var häftig oxå.

Tänk bara på att han bara nedärver sin färg till 50% och att han inte gjorde ett godkänt bruksprov för SWB. Mitt sto fick i sitt tidigare liv en avkomma e. Sambesi, en brun valack. Han har ärvt pappas exteriör, mammas färg, storlek och temperament.
De andra 2 hingstarna är godkända och visar att de lämnar bra avkommor över lag. Kolla gärna in deras blup. Vad jag förstått så lämnar Highlight lite mer temperament.
/U

Jag har en hingst e: sambesi född 08
Han kommer att bli över 170 cm, något större än sin mamma. Vad jag har förstått så lämnar Sambesi storlek till sina avkommer.

Min hingst är helt underbar i all hantering. Lättlärd, social och väldigt välvillig.
Alla gångarterna är bättre än hans mammas och då valde jag Sambesi bland annat för bakbens aktiviteten vilket min bebis verkligen har fått. Han har höga knälyft i traven och galoppen ser helt underbar och lätt reglerad ut.

Stoet i fråga har en avkomma innan men denna är lätt den bästa av dom.

Och ja, jag vet att sambesi ej är godkänd i sverige men för mig personligen så smäller faktiskt 70 dagars provet i tyskland högre än en vecka på flyinge.

Sen kan alla säga vad dom vill om att han avkommer ser medelmåttiga ut och så vidare, men sen tycker jag att man får se lite till sto matrialet han får pga att han ej är godkänd. Tror att övervägande många av hans avkommer är vbl korsningar där ägarna valt honom pga färgen.

Jag har iaf fått vad jag önskade (förutom att jag hellst ville ha ett sto :p)

Min erfarenhet är att det finns bättre skäckhingstar än Sambesi om man nu enbart ska avla på färg.

Men Aerline H och Sambesi spelar i två olika ligor och Aerline är klart det bästa valet i detta fallet.

Enligt ägarens hemsida gick han inte 70-dagarsprov utan 100-dagars ;)

Det är svårt att slå de siffror han fick:

100 dagars prov i Medingen, Tyskland 1991 (1992 står det på ett annat ställe på hemsidan) med totalindex på 108.9 (11:a av 40 hingstar)
Temperament 8, Typ 9, Skritt 8, Trav 9 och Galopp 8

Undrar vad de tio hingstar som hade högre totalindex hade för poäng??

Och ja, jag vet att sambesi ej är godkänd i sverige men för mig personligen så smäller faktiskt 70 dagars provet i tyskland högre än en vecka på flyinge.
Hade du sett honom på bruksprovet på Flyinge så hade du förstått varför han inte blev godkänd här.
Eftersom han gjort bruksprov i annat land behövde han inte göra en hel vecka i Sverige. Jag såg hans ridprov i hoppning under testryttare och jag kan garantera att det INTE imponerade, inte ett dugg. För mig fullt jämförbart med vilken ridskolehäst som helst - hoppade snällt och villigt men visade ingen vidare kapacitet alls. Ryttarna (tyskar, om jag inte missminner mig) bad att få hindren sänkta så de låg väl på 110-120-nivå eller något. Och som sagt, han glänste inte ett dugg...

Jaha, :D haha, jag blandade ihopa det...

Ja, jag tyckte att han fick trevliga poäng där. Det finns säkert många som slår poängen, men den tilltalade mig iaf. Det och att dom komenterade hans bakbens aktivitet (eller hasarbete) och det är typ den största bristen mitt sto har då hon är väldigt rakhasig och har lite svårt att arbeta under sig korrekt.

Även om han är av blandad kompott i stammen så är där väl först och främst mest dressyr bakom?

Nee, jag såg inte honom och jag kanske hade varit av samma åsikt som du om jag hade gjort det. Men jag såg året BP och där var inte en enda som jag inte hittar brister på av dom som gick igenom. Visst, en och annan som jag skulle kunna ha som kandidat för att hingstens nackdelar inte är samma som stoet. Men kan nog hitta många som är bättre än vad som visades fram i år...

Men så är det väl alltid med avel? Man kan tycka att man har kommit fram till en hingst som kompleterar stoet och att alla så klart önskar att det är dom egenskaperna som ska ärvas. Men så lätt är det ju inte, då hade en GP häst kostat 10 kr om alla kunde avla fram det och det alltid blev rätt.

Jag har "försvarat" mitt hingstval i oändligt många trådar och jag har faktiskt inte betäckt med honom för färgens skull.
Jag ville ha en hingst på naturlig betäckning och då hittade jag inte såå många i skåne. Efter samtal med flera hingstägare så var Lena den jag blev trevligast bemött av och hon förstod mitt dilemma med "strul sto" och sa att hon hade en bra vetrinär som "fick allt" dräktigt.
Det lät bra för mig och jag fick henne dräktig på första gången (vilket inte har hänt innan. Och med fjol årets betäkningskostnader på 16.000 i bakhuvudet med tomt sto så var jag väldans glad :D

Utah är godkänd av ASVH bland annat.

Sanyo multistam, godk i Oldenburg.

Finns fler men jag har de ej i huvudet :-)

om du vill ha en allround häst kan du ju välja Hamilton 904. jag har ett föl efter honom med underbart temprament! en av mina vänner har också en 4åring efter honom som är urduktig! han är lite över 160 och är fux. tävlad i fälttävlan. du kan söka på google om du vill veta mer. :)

Sa visas en ganska intressant skäckhingst i Herning nästa vecka e Michellino (årets hingst i Danmark , många GP-hästar) + lite franskt hoppblod...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Hej, funderar på att betäcka mitt sto som har en avkomma e.Emmerton som är riktigt fin! Jag vill testa med en dressyrhingst nästa gång...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka