Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Dinajacket

Trådstartare
Jag har ett mycket fint varmblodssto som jag funderar på och betäcka..En kompis till mig köper nu en polsk hingst som hon hämtar i Polen i veckan..som inte ännu är godkänd för avel...Funderar skarpt på att använda honom iaf, sett bilder på honom men avvaktar tills jag träffat honom lite så jag får se gångarter osv...någon som kan komma med både nackdelar o fördelar på detta? jag bryr mig inte så mkt om att fölet inte får några papper från pappans sida, jag ska behålla fölet och bryr mig om hästen och inte stammen..=) Tack för svar hiihi=)
:banana:

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Jag skulle inte ha betäckt.

Jag skulle väntat och sett vad hingsten verkligen går för via ett bruksprov eller liknande.

Är det ett travarsto du skall betäcka ?

Jag förstår inte diskussionen...

"Jag kan ta vilken hingst som helst eftersom jag ska behålla fölet"

Varför ska du nöja dig med det sämsta?

Om jag skulle vilja ha ett föl som jag ska behålla så skulle jag vilja ha den bästa hingsten som passar mina ändamål med avkomman.

Sedan måste man ju alltid tänka på att om man nu i framtiden inte kommer kunna behålla avkomman kommer någon annan seriös person vilja köpa min underbara häst?

Tycker det låter kalasbra! Huvudsaken är ju att han har flashiga gångarter och att han är sööööt! :love: Ska du bara ha den för din egen skull garanterat resten av fölets kommande 25 år i livet så spelar det ju ingen roll att mamman inte är avlad för ridning och att pappan enbart är en läckerbit som inte presterat något själv eller gått igenom nämndens granskande ögon.
Kör på! Hoppas hingsten har en häftig färg och att fölet får manen på rätt sida, då blir det ju skitcoolt att ha ett sånt lovande framtidslöfte i stallet :D

//HB - Trolljägare

:rofl: :rofl: :rofl:
Jag ser speciellt på svansarna eftersom jag aldrig haft en häst med rejäl svans!
Så tjock, härlig svans är ett av mina avelsmål! Även manen på samma sida, som du nämnde! :D
mvh

Tycker det låter kalasbra! Huvudsaken är ju att han har flashiga gångarter och att han är sööööt! :love: Ska du bara ha den för din egen skull garanterat resten av fölets kommande 25 år i livet så spelar det ju ingen roll att mamman inte är avlad för ridning och att pappan enbart är en läckerbit som inte presterat något själv eller gått igenom nämndens granskande ögon.
Kör på! Hoppas hingsten har en häftig färg och att fölet får manen på rätt sida, då blir det ju skitcoolt att ha ett sånt lovande framtidslöfte i stallet :D

//HB - Trolljägare
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ja bryr dig inte om varken stammen, exteriören eller hållbarheten så hade jag också betäckt utan problem!!!

Tänk vad häftigt att få en snygg hingst med fin färg, flaschiga gångarter och ingen ridbarhet alls.

Kör på för bövelen!

//Anneli som är less på detta

Jag har svårt för att tro att detta är sanning. Det låter helt otroligt korkat. /AFF

Sitter lite i samma sits faktiskt (även om det inte blir/blev något av)
En kompis till pappa har en nordishingst det pratats mycket om hemma vid köksbordet. Har inte funderat särskilt mycket på det då han inte vart godkänd vare sig ifjol eller iår.
Såg honom dock live häromdagen och höll på att svimma!! Hingsten var helt sjukt snygg med ett otroligt temperament och g¨ångarter samt dragförmåga.
Anledningen till att han inte vart godkänd (om man läser mellan raderna, vilket ofta är lätt då vi har god insikt i nordsvenskavelns huvudaktörer) är att han är stor. Inte i mankhgöjd räknat men det är rejält med luft i honom (något som jag saknar skarpt i de allra fletsa nordisar). Kanske inte den mest jordbundna typen (bra om hästen ska dra tungt) men som allroundhäst/dressyrhäst helt kanon. Dragutseendet kompenserar han dock med en helt otrolig teknik och vilja.
Dessutom är hans pappa rent av illa omtyckt av avelsnämnden, varför vet jag dock inte.

Eftersom jag inte är en sucker för utställningar, premieringar etc är jag grymt sugen på att skicka märren till honom men tyvärr går det inte (så det kanske inte är meningen heller...)
Vårat sto fick en könssjukdom sist hon var betäckt och vi har fortfarande inte hittat någon vet som kunnat behandla det, därmed blir det ingen betäckning iår och hingsten kastreras den 10 maj, jag kommer sitta och sörja för mig själv!
(Kan tillägga att flera stoägare hört av sig och vill betäcka och på så sätt kunna föra in honom igen i fjärde led men ägaren tappade intresset då det vart avslag också i år.

Bör kanske tillägga att hingsten fick 39 poäng, dvs ett poäng från godkännande och att det varit en del debatt angående varför han inte vart godkänd.

MVH / Kajsa - förespråkar enbart buskavel i ytterst enskilda fall

Vad är det för sjukdom?
Om det är någon ovanlig sort, så har du väl nära till Skara där Beckis finns som har koll på det mesta. Och har han inte det, konsulterar han som regel resten av världen! :D
Nyberg är väl också kvar där och har väl också bra koll, eftersom han dessutom har seminstation hemma?

Inte skall du behöva gå med sjuk märr, när du har nära till en bra klinik?
Lycka till!
mvh

Jag har ett mycket fint varmblodssto som jag funderar på och betäcka..En kompis till mig köper nu en polsk hingst som hon hämtar i Polen i veckan..som inte ännu är godkänd för avel...Funderar skarpt på att använda honom iaf, sett bilder på honom men avvaktar tills jag träffat honom lite så jag får se gångarter osv...någon som kan komma med både nackdelar o fördelar på detta? jag bryr mig inte så mkt om att fölet inte får några papper från pappans sida, jag ska behålla fölet och bryr mig om hästen och inte stammen..=) Tack för svar hiihi=)
:banana:

Jag tycker att du ska åka & kolla på honom först & tycker du om honom då så tycker jag att du ska betäcka. Jag har själv kört iväg mitt f.d travar sto till en icke godkänd halvblods hingst så.

*Knapplån*
Vf måste så många komma med spydiga kommentarer eller skojja till svaret. Det låter på er som att trådskaparen vore knäpp som ens funderar på detta. Skärpning! Var lite schyssta när ni svarar i alla fall.
Och ni som skriver att ni är så trötta på sånt här, skriv inte i tråden då?

//Diana

Men folk skriver för att det finns för mycket "busk"hästar!

Det avlas hit och dit för att den och den är såååå söt osv.
Det funkar inte så!

Men folk skriver för att det finns för mycket "busk"hästar!

Det avlas hit och dit för att den och den är såååå söt osv.
Det funkar inte så!

Det kan hända, men de kan väl i alla fall säga det på ett trevligt & bra sätt!

//Diana

Jag vet faktiskt inte. Det uttrycker sig i bölder och fistlar runt vulva samt att hon är "svullen" och hård på högersidan.
Jag vet att det är oförlåtligt att låta henne gå så länge med detta utan att kolla upp det ordentligt, särskilt som vi bor nära Skara. Något jag bara kan ta på mig personligen och böja mitt huvud i absolut skam!
Vi har haft ute den lokala veterinären och distriktsveterinären utan att de kunnat "hitta felet".
Det slumrar på vintern men blossar upp på sommaren igen och nu ska det göras en ordentlig undersökning, det har gått alldeles för långt! Särskilt osm det sabbade allt med denna oplanerade betäckning (obs den blir inte av men hade gjort det om hon varit frisk.)

MVH / Kajsa med eftersatta hästar

Lycanthrope kanske tänker på ordet AVEL.
Enligt Wikipedian:
Djuravel används för att ta fram bättre individer som har de bästa möjliga egenskaperna för ett visst ändamål. Men även för att föra gener och arv vidare för att rädda arten.

mvh

Har man en bra veterinär hemma, så är det guld värt!
Och har man haft ute dem, kan jag inte säga att man har eftersatta hästar. Vissa saker är svårare att få bukt med.
Ibland är det billigare att åka till klinik, än att ha klippkort med sin vanliga veterinär. ;)

Lycka till, och tala gärna om vad ni fick för diagnos när ni kommer iväg!
mvh

håller med dig till 100% jag fattar inte varför man ska vara så jvla taskiga...skrev för att jag trodde jag skulle få lite bra svar...men ack så fel jag hade...både första och sista tråden jag skriver här...:(

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama