Sv: Betäcka med hbl-hingst som är borttagen ur aveln??
Du får registrera hästen som okänd härstamning och får grå papper. Men varför i all världen letar man efter problem??? Det finns ju en välgrundad anledning till att en hingst tas ur aveln. Om det är av ekonomiska skäl så är man ju helt fel ute. Jag kan inte se att det skulle finnas en enda annan anledning till att leta efter en icke längre godkänd hingst. Det är ju egentligen värre än att ta "grannens" hingst. Att betäcka ett sto kostar en engångsavgift (delat på två språngavgift och levande fölavgift) men det kostar att ha ett dräktigt och digivande sto också. Sedan kostar det att ha ett föl, vaccinationer, registrering osv. Har man inte råd att betala en ordentlig hingst ska man nog på allvar fundera på om man har råd att ha ett dräktigt sto och sedan ett föl!
Vad kostar det sedan om det visar sig att fölet har nerärvda problem? Detta kanske visar sig först efter lång tid när man ska börja rida eller så. Hur mycket har man då lagt ner på hästen? Detta kan givetvis hända vem som helst men risken är ju betydligt större.
En tanke till slog mig, vad är det för människa som tillåter sin borttagna hingst att betäcka?? Är det en seriös hästmänniska? Nej, knappast. Vad får du för garantier där om det händer något? Jag tycker att du ska tänka om.