Betäcka med hbl-hingst som är borttagen ur aveln??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare granis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 876
G

granis

Kan man betäcka med en hingst som tagits ur aveln?
Antar att det blir grå papper då?
Någon som vet någon sådan halvblodshingst som går att betäcka med?

Sv: Betäcka med hbl-hingst som är borttagen ur aveln??

man kan betäcka med en sådan hingst ifall den löser betäckningsbevis
ja, det blir grå papper på avkomman
du får kolla på förteckningen över lösta betäckningsbevis på ASVH senare i vår, så ser du vilka det är som plockat ut dessa = har hingstarna tillgängliga för betäckning

Kan man betäcka med en hingst som tagits ur aveln?
Antar att det blir grå papper då?
Någon som vet någon sådan halvblodshingst som går att betäcka med?

Varför leta upp och betäcka med en hingst som visat att han inte nedärver sig tillräckligt bra för att få vara kvar i aveln när det finns så många godkända hingstar att välja mellan?
U

Du får registrera hästen som okänd härstamning och får grå papper. Men varför i all världen letar man efter problem??? Det finns ju en välgrundad anledning till att en hingst tas ur aveln. Om det är av ekonomiska skäl så är man ju helt fel ute. Jag kan inte se att det skulle finnas en enda annan anledning till att leta efter en icke längre godkänd hingst. Det är ju egentligen värre än att ta "grannens" hingst. Att betäcka ett sto kostar en engångsavgift (delat på två språngavgift och levande fölavgift) men det kostar att ha ett dräktigt och digivande sto också. Sedan kostar det att ha ett föl, vaccinationer, registrering osv. Har man inte råd att betala en ordentlig hingst ska man nog på allvar fundera på om man har råd att ha ett dräktigt sto och sedan ett föl!
Vad kostar det sedan om det visar sig att fölet har nerärvda problem? Detta kanske visar sig först efter lång tid när man ska börja rida eller så. Hur mycket har man då lagt ner på hästen? Detta kan givetvis hända vem som helst men risken är ju betydligt större.
En tanke till slog mig, vad är det för människa som tillåter sin borttagna hingst att betäcka?? Är det en seriös hästmänniska? Nej, knappast. Vad får du för garantier där om det händer något? Jag tycker att du ska tänka om.

Man behöver inte registrera med okänd härstamning bara för att hästen har grå papper. Har hingsthållaren löst licens och fört språngrulla kan man registrera med full stam.

I övrigt håller jag med, varför använda en icke godkänd hingst när det finns så många bra godkända!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: cello
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 536
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka