Betäcka innan eller efter 3års testet?

mimus

Trådstartare
Hur har ni uppfödare gjort som betäckt era 3åringar?
Ska man vänta efter 3 års så börjar man ju i mitten maj eller början på juni, på Strömsholm låg ju testet i år de 2 första helgerna i maj.
Innan 3 års känns ju inte heller bra iom att då blir testen under början av dräktigheten.

Råd och tankar. :bow:

Sv: Betäcka innan eller efter 3års testet?

inte för att jag är uppfödare, men är det inte bra att vänta till efter... om man får diplom och chans på stimulanspaketet?

får man förresten starta 3-årstest med dräktig häst?

nyfiken och ovetande :confused:

Mina kompisar som jobbade på Strömsholmstävlingarna i år hade fått höra att flera av stona som var i finalen för Kungakannan var dräktiga. Vet dock inte hur långt gågna de var.

De kan inte ha varit så långt gångna, eftersom Kungakannan är i början av juni och man får ju starta stoet åtminstone tom tredje månaden. Och jag tänker att de kanske har betäckt efter treårstestet då de fått diplom, men inte velat vänta tills efter Kungakannan för att man kanske tror att man inte hinner med att få dräktigt. Men själv skulle jag inte vilja starta ett dräktigt sto utan vänta tills efter. Men det är väl som med allt annat, man vill mycket, och pengarna styr.

hannacecilia skrev:
inte för att jag är uppfödare, men är det inte bra att vänta till efter... om man får diplom och chans på stimulanspaketet?
:

Jag kommer nog att bestämma mig för hingst oavsett om den är med i stimulanspaketet eller inte.
Sen om hästen får diplom så vore det ju fantastiskt kul.

Jodå, jag vet flera ston som gått 3 års dräktiga, men egentligen är det lite emot vad jag tycker, vill gärna att de får lugn och ro de första 3 månaderna.
Därför var jag nyfiken hur folk resonerar.
Vill ju gärna ha ett ganska tidigt föl.

Cillavan skrev:
De kan inte ha varit så långt gångna, eftersom Kungakannan är i början av juni och man får ju starta stoet åtminstone tom tredje månaden. Och jag tänker att de kanske har betäckt efter treårstestet då de fått diplom, men inte velat vänta tills efter Kungakannan för att man kanske tror att man inte hinner med att få dräktigt. Men själv skulle jag inte vilja starta ett dräktigt sto utan vänta tills efter. Men det är väl som med allt annat, man vill mycket, och pengarna styr.

Fast om pengarna styr så ser jag det som en chans till att de resorberar om de blir stressade vid 3 års och allt omkring, man vet ju inte riktigt hur de funkar vid större arrangemang.
Då kostar det på att fortsätta.

Och missa treårstestet vill jag ju inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 612
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023